1. Planlæg din roman
Nu har du
styr din historie, og du har også fundet ud af, hvilken vinkel du skal lægge på
den, for at gøre den original. Herfra er processen meget forskellig for hvert
enkelt. Nogen elsker at planlægge og bruge modeller. Jeg arbejder med en lang række modeller, når
jeg skriver, men jeg har også skrevet bøger helt uden at planlægge eller bruge
modeller. Det vil blive for omfattende
at gennemgå modellerne her, men du kan fx læse Bjarkes artikel om
Berettermodellen og hvordan man skriver en roman.
Hvis du ikke
bryder dig om modeller og planlægning, så kan man sagtens skrive en bog uden.
Du skal bare være indstillet på, at du risikerer lettere kommer på afveje og
for eksempel får arbejdet dig ud på et sidespor. Min oplevelse er, at jeg selv
skal redigere mere efterfølgende, hvis jeg ikke planlægger forud.
Uanset om du
arbejder med eller uden modeller og planer, så er der nogle særlige steder i
historien, det er godt at have styr på, før du går i gang med at skrive.
1. Anslaget
Bogens start. Mange begynder at skrive uden at gøre sig de store overvejelser. Men starten er faktisk det aller vigtigste sted i hele din bog. Det er her læsere (og redaktører) danner sig det første indtryk af bogen og også her, du risikerer at de lægger den væk, hvis de ikke bliver fanget. Prøv gerne at skrive forskellige anslag og se, hvad der fungerer bedst. Oftest skal du starte senere i handlingen, end du tror.
Bogens start. Mange begynder at skrive uden at gøre sig de store overvejelser. Men starten er faktisk det aller vigtigste sted i hele din bog. Det er her læsere (og redaktører) danner sig det første indtryk af bogen og også her, du risikerer at de lægger den væk, hvis de ikke bliver fanget. Prøv gerne at skrive forskellige anslag og se, hvad der fungerer bedst. Oftest skal du starte senere i handlingen, end du tror.
2. Point
of no return
Der kommer et tidspunkt i alle historier, hvor helten ikke længere kan vende om. I starten er heltens projekt (mere eller mindre) valgfrit, men på et tidspunkt, sker der noget, så helten kun kan fortsætte videre mod kampen. Det kan være fysisk, så han bliver isoleret og den eneste vej ud er ved at kæmpe med det onde. Det kan også være følelsesmæssigt, hvor hovedpersonen nu er så forelsket i drengen, at selv hvis hun gerne ville, kan hun ikke lægge sine følelser væk. I action-prægede bøger kan det også være at hovedpersonen får kidnappet et familiemedlem, at bedstevennen dør, eller hele verden nu står på spil.
Der kommer et tidspunkt i alle historier, hvor helten ikke længere kan vende om. I starten er heltens projekt (mere eller mindre) valgfrit, men på et tidspunkt, sker der noget, så helten kun kan fortsætte videre mod kampen. Det kan være fysisk, så han bliver isoleret og den eneste vej ud er ved at kæmpe med det onde. Det kan også være følelsesmæssigt, hvor hovedpersonen nu er så forelsket i drengen, at selv hvis hun gerne ville, kan hun ikke lægge sine følelser væk. I action-prægede bøger kan det også være at hovedpersonen får kidnappet et familiemedlem, at bedstevennen dør, eller hele verden nu står på spil.
3.
Udtoning
Bogens afslutning. Du behøver ikke vide præcis, hvordan den ender, men du skal vide, hvilken type slutning du skriver dig hen imod. Du skal vide om projektet lykkedes eller mislykkedes? Eller om du arbejder med en åben slutning.
Bogens afslutning. Du behøver ikke vide præcis, hvordan den ender, men du skal vide, hvilken type slutning du skriver dig hen imod. Du skal vide om projektet lykkedes eller mislykkedes? Eller om du arbejder med en åben slutning.
Disse tre
punkter er dem du skal navigere efter, når du skriver. Det er også dem, som er
kernen i de fleste plotmodeller, så når du har fundet dem, er du godt på vej.
2. Skriv din roman
Nu har du
måske en stor plan, udfyldt model eller bare en fornemmelse for de tre steder,
som jeg netop har gennemgået. Nu skal du til at skrive.
Hvis det
skal lykkedes for dig at nå i mål, må du acceptere at det kommer til at tage
tid. Du skal afsætte tid til det i hverdagen, ligesom du ville gøre, hvis du
gik til fodbold eller dans. Det vil sige mindst en gang om ugen! Præcis ligesom
Bjarke også snakker om i denne artikel.
Du skal
betragte det at skrive som en muskel, hvis der går for lang tid imellem, du
træner, bliver musklen slap. Du kommer væk fra dit projekt og kan ikke huske,
hvor det var du var kommet til. Jo oftere, du skriver, jo lettere bliver det
for dig. Det mest optimale er at skrive HVER DAG.
Det behøver
ikke være længere end 10 minutter (eller 5 hvis du virkelig har travlt). Bare
det, at du har gang i pennen/tasterne gør, at du holder historien i gang, og dit
sprog ved lige. Hvis du kører med
offentlig transport, så overvej, om bus- eller togturen kan bruges til at
skrive i.
10 minutter
om dagen får selvfølgelig ikke bogen skrevet færdigt. Du vil også have brug for
længerevarende skriveintervaller. Måske kan du finde en aften om ugen, hvor du
afsætter en time eller to eller måske skal du tage på en skriveferie. Det er
forskelligt, hvad der virker for den enkelte, men regelmæssighed er altid en god
start.
3. Rediger din roman
Du har sat
det sidste punktum og glæden ruller igennem din krop. Du er færdig med romanen!
Eller … det er du så ikke alligevel. Nu skal du til at redigere! Redigeringen
falder i to faser.
Plot-redigering
Når du er færdig
med at skrive, har du et fuldstændigt overblik over din historie. Nu skal du
være kritisk. Gå tilbage og se på din grundhistorie og dine plotmodeller, hvis
du har lavet det. Passer din grundhistorie stadig og hvad med din plotmodel? Og
de steder du opdager at tingene ikke passer sammen, er det så blevet bedre end
i din model, eller er du kommet på afveje?
I
plotredigeringen er det din opgave at sikre, at din historie, dit plot, fungerer
optimalt. Hvert kapitel og afsnit skal have en funktion. Det skal bringe
historien videre, udvikle personerne eller noget tredje. Det må ikke bare være
fyld. Hvis det er fyld, så skal det ud.
I
plotredigeringen skal du også se på rækkefølgen af dine kapitler og afsnit. Er
der nogen scener som med fordel kunne komme tidligere eller senere? Er det
anslag, du skrev først, stadig det, der fungerer bedst, eller skal du skrive et
nyt afslag. Kig også kritisk på sidehistorierne, er der nogen, der kan skæres
væk eller mangler der nogen? Hvis du kan mærke at der er passager i din bog,
hvor du keder dig, så slet dem eller skriv dem om. Du kan være helt sikker på,
at hvis du keder dig under læsningen, så vil din læser kede sig endnu mere.
Sprog-redigering
Når du er
færdig med plotredigeringen skal du i gang med sprogredigeringen. I denne
redigering skal du nærlæse din tekst og forfine dit sprog. Læs gerne teksten
højt for dig selv. Hør, hvordan det lyder. Er der noget, der kan skrives
anderledes? Noget der er kluntet. Denne redigering er en light-omskrivning,
hvor du arbejder hele teksten igennem. Ord for ord. Sætning for sætning. Lug ud
de steder, hvor du gentager dig selv, og fyld på de steder, hvor der mangler
noget. Fjern klicheerne og pynt på beskrivelser. Det er meget forskelligt, hvor
mange gange man skal læse teksten igennem, før den sproglige redigering er på
plads, men du skal blive ved, indtil du er tilfreds.
Nogen vil
sikkert spørge om man ikke kan lave begge redigeringer samtidig. Til det vil
jeg sige, at det selvfølgelig er op til dig selv. For mig er det lettere at
holde dem adskilt, fordi man arbejder på to forskellige niveauer i teksten. For
eksempel hjælper det ikke så meget at arbejde et kapitel igennem sprogligt,
hvis du senere opdager, at det kapitel faktisk skal slettes.
I
redigeringsfasen skal du også overveje om du vil have en eller flere testlæsere
på. Måske har du en skrivegruppe eller en god ven, der kan læse romanen igennem
og give input? Det er rigtig sundt at få andres øjne på ens tekst, men du skal
vælge din læser med omhu. Vælg en, der er ærlig og forstår at give kritik på en
god måde. Og glem aldrig, at det er dig, der er forfatteren, du skal kun sige
ja til ændringer, der gavner din historie.
Hvornår man
skal have en testlæser på, kan diskuteres. Nogen gør det tidligt i forløbet,
inden de selv laver plot- og sprogredigering, andre gør det efter og andre
igen, foretrækker slet ikke at have testlæsere. Gør, hvad du har det bedst med.
Held og
lykke med romanen og god skrivelyst!
Nicole
Vil du vide mere?
Vil du gerne
vide mere om, hvordan man skriver en roman. Her i foråret holder jeg et
romankursus hos AOF. Det løber over 3 søndage, hvor vi arbejder intensivt med
deltagernes romaner. Læs mere og tilmeld dig her: http://www.aof.dk/kurser/Kommunikation/Skrivekurser/3197974/
Præsentation af forfatteren
Nicole Boyle
Rødtnes har skrevet en række bøger for børn og unge. Hun er uddannet fra
Forfatterskolen for Børnelitteratur og er bachelor i dansk. Læs mere om Nicole
på hendes hjemmeside og hendes blog.