torsdag den 15. april 2010

Hvordan skriver man lige en roman? (1)

Et af de fantastiske spørgsmål man altid får når man siger man skriver romaner er:
”Jamen, hvordan bærer man sig lige ad?”
Alle folk kan skrive, men hvordan bærer man sig ad med at anskue en kæmpe tekst som en roman jo er?
Der er lige så mange måder at skrive en roman på, som der er forfattere. Dog vil jeg tillade mig at mene at min metode er rigtig god. Den går lidt væk fra ideen om at forfatteren er genial, og handler i stedet om planlægning og håndværk.
De fire faser
Generelt er der fire faser i en god skriveproces:
  • Ideen
  • Udviklingen
  • Struktureringen
  • Skrivningen
Selve processen skal ses som en spiral, det vil sige at man sagtens kan få ideer til romanen selvom man er i gang med at lave strukturen og man sagtens kan ændre lidt på strukturen under skrivningen. Det eneste, der er vigtigt at huske er, at jo tættere du kommer på den egentlige skrivning, jo mere sikker skal du være på, at du er tilfreds med historien. Der er intet mere irriterende, end at skulle omskrive i en uendelighed fordi man ikke er tilfreds med noget man burde have lavet om på i en tidligere fase.
1.fase: Ideen
Alt starter med en ide. Denne er det mest individuelle. Hvordan får man bedst ideer? Ved at høre rockmusik? Ved at læse aviser? Ved at stirre ud af vinduet eller lege med lego? Gør det der inspirerer dig til at komme på historier.
En af mine ideer fik jeg engang jeg læste et ungdomsblad ude på universitetet. Der var to artikler i: en om en selvhjælpsbog, der var blevet forbudt. Sådan bliver du en lejemorder, eller sådan noget.
Den anden artikel handlede om mænd, der solgte sig selv til ældre kvinder for at tjene penge. SMASK, et eller andet bandt de to artikler sammen i mit hoved og vupti var Gigolo Hitman opfundet. En mand der var lejemorder og mandlig prostitueret på en og samme tid.
Så gå ud, få nogle ideer, og læs videre om 2. fase bagefter.
2. fase: Brainstorm og udvikl
Nu begynder arbejdet. Man har en ide. Måske har man også nogle ideer til scener, karakterer eller handling. Man har en lille ide om sammenhæng inde i hovedet, men den skal man ikke lytte til nu. Nu skal man bare tænke og udvikle sine ideer fra før.
Hvordan kan man rigtigt irritere sin hovedperson? Hvad kan man udsætte ham for? Hvad mangler ens historie?
Ser vi igen på Gigolo Hitman, så bliver det lidt lettere. Han fik et navn: Tobias. Han fik en personlighed, han var arrogant. En nar, der vidste at han var intelligent. Han fik en ven, en, der var på hans side, en han kunne finde trøst hos når det virkelig brændte på.
Så gik jeg ellers derefter i gang med at finde på modstandere. Ældre kvinder han skulle forføre, deres mænd, en masse modstandere som han skulle overvinde.
Jeg havde ret tidligt en ret klar scene hvor Tobias skal snakke med alle kvinderne på en gang uden at de skal vide at han er sammen med dem alle, og så skal han slippe godt fra det. Den scene stod klar, det kunne være fedt. Så skulle der også være et mord med. Måske flere. Han skulle jo være en hitman.
Sådan bliver man bare ved med at brainstorme, hvad kan man udsætte ens hovedperson for? Når man har en masse ting nede på papiret, så læser man 3. og 4. fase, som også snart kommer online!
God romanudviklingslyst
Bjarke

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Super godt! Jeg føler mig helt inspireret til at skrive nu :) Jeg har længe gerne villet skrive noget rigtig godt, men det der med en god idé er bare svært at nå frem til, synes jeg. Men tak for tippene!

Anonym sagde ...

Super god vejledning! Jeg er selv i øjeblikket meget inspireret af Harry Potter serien, og jeg vil gerne igang med at skrive en historie der dels inspireret af Harry Potter, men også af mine egne idéer og tanker! jeg har næsten planlagt historien i mit hoved, men jeg vil dog alligevel spørge om der er noget man måske man særligt skal være opmærksom på når man skriver i eventyrsgeren?

Bjarke sagde ...

Hej anonyme
Jeg er glad for at I kan bruge vejledningen! Det er altid rart at få at vide.
Hvis der er noget man specielt skal have for øje når man skriver i eventyrgenren (eller fantasygenren om man vil), så tror jeg det må være, at man skal holde historien på et troværdigt niveau. Selvfølgelig må der gerne være magi, trolde og kæmpeslanger med, kun fantasien sætter grænsen. Men hvis man ikke kan få historien til at virke "ægte" eller virkelig for læseren, så er man nået lige langt.
Det vil være mit bud. Og så kan du glæde dig, der kommer i løbet af 2011 en masse indlæg på siden, der tager fat i netop de fantastiske genrer, så det bliver rigtigt godt!

Anonym sagde ...

Hej Bjarke
Som altid spændende at læse de forskellige artikler her på skrivekrampe.dk. Og super at der kommer flere artikler om de fantastiske genrer, det vil jeg glæde mig til!
Måske der kunne tilføjes en artikel eller to om dialog, som dig og Nicole fortalte om på kurset? Det var nemlig en særdeles fortræffelig gennemgang I gav om emnet :-)
Knus fra Laura

Bjarke sagde ...

Hej Laura!
Jeg kan sige så meget at jeg allerede har luftet ideen for Nicole! Når man kan få eksperten om bord jo.
God Skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
Det er en super fed "guide", du har lavet! Jeg har længe selv gået rundt med små idéer, men jeg har aldrig været i stand til at sætte dem sammen før nu. Tusind tak!
Venlig hilsen Frederikke.

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
Jeg er ret inspireret af ''Shopaholic'' bøgerne og har længe gået og fiflet med ideen om og ville skrive noget lignende. Nu har jeg fået skrevet ned hvad jeg gerne vil have i bogen sådan delt op, at jeg har skrevet hvad jeg vil have i starten af bogen, i midten og selvfølgelig slutningen.
Nu skal jeg bare i gang, jeg har alle mine karakterer, de miljøer bogen skal foregå i. Men har du et fif til hvordan jeg ellers kan komme igang?
Venlig hilsen Nanna-Victoria

Bjarke sagde ...

Hej Nanna-Victoria
Det bedste råd jeg kan give dig, når du har planlagt bogen sådan som du har, er at sætte dig foran computeren og skriv - Så er du igang :) Det lyder afsindigt banalt, og det er det egentlig også, men på et tidspunkt når man et punkt hvor man ikke kan planlægge mere, men bare må skrive.
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hey tusind tak for den gode hjælp du giver der. Jeg har tænkt meget over hvordan man kan få sig et godt overblik, som du kommer med et godt eksempel på hvordan man kan få.

Anonym sagde ...

Rigtig lærerig nu går jeg igang med at skrive men hvor er 3. og 4. fase

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Du kan enten følge linket i bunden af dette indlæg (der hvor der står "så læser man 3. og 4. fase"), eller du kan gå ind på min kategori "artikler om at skrive" :)
Super at du er gået i gang med at skrive, håber det bliver en fantastisk og lærerig oplevelse.
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke. Tak for en meget inspirerende post. Jeg har i mange år ønsket at skrive en bog, og har en god idé. Jeg har to hovedpersoner. Den ene ligner mig overhovedet ikke, og det er nemt og tilfredstillende at skrive kapitler med ham. Den anden person ligner dog mig selv meget og alt, hvad jeg skriver har jeg lyst til at slette. Jeg kunne selvfølgelig bare finde en ny hovedperson, men det ville også ændre ideen og "kemien" mellem hovedpersonerne, som jeg har tænkt meget over. Har du et godt råd? På forhånd tusind tak!

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Jeg er glad for at du kan lide indlægget.
Jeg tror det du oplever som problemet er, at det er vildt svært at skrive "sig selv"/eller det der ligner en selv. Har du overvejet at give hovedpersonen et fremtrædende træk, der ikke minder om dig, så du har den at skrive ud fra? Det gør det lettere at distancere dig selv.
Og så lad endelig være med at slette det du skriver. Der er en risiko for at det du sletter kun bliver slettet fordi du ikke bryder dig om det, men at det rent faktisk fungerer. Prøv at lade en beta-læser læse det, og hør deres vurdering.

Jeg har selv ret svært ved det, hvis mine hovedpersoner kommer for tæt på mig, og derfor prøver jeg selv at give dem et "forstyrrende" element, noget jeg kan skrive ud fra som ikke er mig. Samtidig så prøver jeg også bare at erkende at jeg bare lyder uhyggeligt selvfed og træls nogle gange.

Håber det kan bruges, ellers må du endelig skrive igen.
God skrivelyst
Bjarke