Der findes rigtigt mange forfattere derude, nogle vil endda
mene at der er alt for mange. Sandheden er så at der faktisk er rigtigt mange
forfattere, der forsvinder i mængden. De skriver godt, og de bliver også læst,
men i forhold til så mange andre forfattere, kan de godt forsvinde lidt i
mængden. Men hvorfor er det så vi husker nogle andre? Det er på grund af deres
brand!
Et brand, er gerne noget et firma har, og som skal sige
rigtigt meget om dem. Hvad får fx Coca-cola til at skille sig ud fra alle andre
colaer? Deres brand.
En forfatter har også et brand, og vi kan arbejde med det på samme vilkår som de store forretninger og firmaer. Her er der et par hurtige råd til hvordan du kan styrke dit forfatter-brand.
svar ikke på spørgsmålet
- fortæl historier
Dette råd gælder stort set al kommunikation. De fleste
mennesker har let ved at huske en god historie, end de har ved at huske fakta.
Samtidig lyder man også mere spændende, hvis man kan fortælle en historie.
Ideen er ret simpel, når folk spørger hvordan du fik
inspirationen til en bog, så prøver du ikke at remse op hvilke
inspirationskilder du har, nej, du fortæller simpelthen historien om hvordan du
fandt disse inspirationskilder! Forfatteren Nicole Boyle Rødtnes arbejder
blandt andet med det gamle udtryk "skeletter i skabet", fordi det
kunne være sjovt at tage bogstaveligt - kan du høre hvor tungt det lyder? Det
kunne forfatteren også, derfor fortæller hun i stedet om hvordan hun igennem en
samtale med en kollega kom til at tænke på udtrykket, og hvordan de jokede med
at det kunne være rigtige skeletter, man havde i skabene.
Nicole startede med at skrive da hun var ret ung, men hvem
har ikke det nu om dage? Næh, i stedet fortæller hun en historie om hvordan hun
derhjemme var begyndt at skrive som trettenårig, uden at fortælle sine forældre
det - hvilket resulterede i en slettet roman, da forældrene ryddede op på
harddisken.
Det smarte ved den type historier er, at man også lægger op til flere spørgsmål fra dem man står overfor, og lettere kan styre i hvilken retning de spørgsmål går. Smart, ikke?
vær ikonisk
Hvad betyder det at være ikonisk? Det betyder simpelthen at
du skal tænke over hvad du tager på om morgenen, og hvordan du sætter dit hår.
I store træk er der to måder at gøre det på. Man kan enten have et eller andet der skiller en ud, fx. en speciel halskæde eller et karakteristisk skæg (Michael Kamp er fx ret genkendelig med sit skæg). Kun fantasien sætter grænsen, og kan du samtidig knytte en lille historie til dette, er du nået langt. "Nåh, det er ham med halskæden, han købte da hans første bog blev færdig" - du kan sikkert finde ud af bedre historier selv ;)
Af andre ikoniske forfattere kan jeg nævne Anne-Marie Vedsø Olesen, der med blond hår gør sig selv til en diva, for divaer lægger man mærke
til. Stilen er da også tilbagevendende på hendes blog, i interviews, ja sågar
på hendes facebook - det er både et brand og en livsstil, og det kører for hende.
Det hun egentlig gør er at finde en stereotyp
"divaen" og integrerer den i sig selv, og det kan vi andre også. For
eksempel kunne man sagtens forestille sig "roden", der altid gik
iklædt hullede bukser og hættetrøje, og til interviews altid havde billeder
hvor han stod i en skummel baggård.
Så vil du starte i det små og måske få et lille skæg, eller
en spøjs frisure, eller vil du gå all-in og finde ud af om du skal være diva
eller bondemand?
Vær ærlig overfor dig
selv
Det er sådan set det vigtigste du kan gøre, at være ærlig
overfor dig selv. Selvfølgelig skal du da ikke være "roden" eller
"divaen" hvis du ikke har det godt med den slags, og faktisk hellere
vil sidde for dig selv og skrive - hvorfor overhovedet lave noget om, hvis du
ikke er interesseret i interviews og den slags?
Men vil du gerne være sådan en man lægger mærke til, så tænk
over det. Hvis folk skulle sætte en stereotyp på dig, hvilken ville det så
være? Og kan du uddybe den? Er du en, der godt kan lide at gå i pænt tøj,
hvorfor så ikke gå all-in på det? Jakkesæt, hver dag - det vil folk lægge mærke
til!
Jeg kan varmt anbefale at arbejde med sit eget brand, men
kun hvis man selv har lyst. Det kan åbne for en masse muligheder, men det kan
samtidig også lukke andre. Det handler egentlig bare om at tage springet og
sige til sig selv, at det at være forfatter sagtens kan være så mange andre
ting, end kun at skrive bøger.
God skrive- og brandinglyst
Bjarke