mandag den 30. juli 2012

Forfatterens brand


Der findes rigtigt mange forfattere derude, nogle vil endda mene at der er alt for mange. Sandheden er så at der faktisk er rigtigt mange forfattere, der forsvinder i mængden. De skriver godt, og de bliver også læst, men i forhold til så mange andre forfattere, kan de godt forsvinde lidt i mængden. Men hvorfor er det så vi husker nogle andre? Det er på grund af deres brand!

Et brand, er gerne noget et firma har, og som skal sige rigtigt meget om dem. Hvad får fx Coca-cola til at skille sig ud fra alle andre colaer? Deres brand.

En forfatter har også et brand, og vi kan arbejde med det på samme vilkår som de store  forretninger og firmaer. Her er der et par hurtige råd til hvordan du kan styrke dit forfatter-brand.


svar ikke på spørgsmålet - fortæl historier

Dette råd gælder stort set al kommunikation. De fleste mennesker har let ved at huske en god historie, end de har ved at huske fakta. Samtidig lyder man også mere spændende, hvis man kan fortælle en historie.

Ideen er ret simpel, når folk spørger hvordan du fik inspirationen til en bog, så prøver du ikke at remse op hvilke inspirationskilder du har, nej, du fortæller simpelthen historien om hvordan du fandt disse inspirationskilder! Forfatteren Nicole Boyle Rødtnes arbejder blandt andet med det gamle udtryk "skeletter i skabet", fordi det kunne være sjovt at tage bogstaveligt - kan du høre hvor tungt det lyder? Det kunne forfatteren også, derfor fortæller hun i stedet om hvordan hun igennem en samtale med en kollega kom til at tænke på udtrykket, og hvordan de jokede med at det kunne være rigtige skeletter, man havde i skabene. 

Nicole startede med at skrive da hun var ret ung, men hvem har ikke det nu om dage? Næh, i stedet fortæller hun en historie om hvordan hun derhjemme var begyndt at skrive som trettenårig, uden at fortælle sine forældre det - hvilket resulterede i en slettet roman, da forældrene ryddede op på harddisken.

Det smarte ved den type historier er, at man også lægger op til flere spørgsmål fra dem man står overfor, og lettere kan styre i hvilken retning de spørgsmål går. Smart, ikke?

vær ikonisk

Hvad betyder det at være ikonisk? Det betyder simpelthen at du skal tænke over hvad du tager på om morgenen, og hvordan du sætter dit hår.

I store træk er der to måder at gøre det på. Man kan enten have et eller andet der skiller en ud, fx. en speciel halskæde eller et karakteristisk skæg (Michael Kamp er fx ret genkendelig med sit skæg). Kun fantasien sætter grænsen, og kan du samtidig knytte en lille historie til dette, er du nået langt. "Nåh, det er ham med halskæden, han købte da hans første bog blev færdig" - du kan sikkert finde ud af bedre historier selv ;)

Af andre ikoniske forfattere kan jeg nævne Anne-Marie Vedsø Olesen, der med blond hår gør sig selv til en diva, for divaer lægger man mærke til. Stilen er da også tilbagevendende på hendes blog, i interviews, ja sågar på hendes facebook - det er både et brand og en livsstil, og det kører  for hende.
Det hun egentlig gør er at finde en stereotyp "divaen" og integrerer den i sig selv, og det kan vi andre også. For eksempel kunne man sagtens forestille sig "roden", der altid gik iklædt hullede bukser og hættetrøje, og til interviews altid havde billeder hvor han stod i en skummel baggård.

Så vil du starte i det små og måske få et lille skæg, eller en spøjs frisure, eller vil du gå all-in og finde ud af om du skal være diva eller bondemand?


Vær ærlig overfor dig selv

Det er sådan set det vigtigste du kan gøre, at være ærlig overfor dig selv. Selvfølgelig skal du da ikke være "roden" eller "divaen" hvis du ikke har det godt med den slags, og faktisk hellere vil sidde for dig selv og skrive - hvorfor overhovedet lave noget om, hvis du ikke er interesseret i interviews og den slags?

Men vil du gerne være sådan en man lægger mærke til, så tænk over det. Hvis folk skulle sætte en stereotyp på dig, hvilken ville det så være? Og kan du uddybe den? Er du en, der godt kan lide at gå i pænt tøj, hvorfor så ikke gå all-in på det? Jakkesæt, hver dag - det vil folk lægge mærke til!

Jeg kan varmt anbefale at arbejde med sit eget brand, men kun hvis man selv har lyst. Det kan åbne for en masse muligheder, men det kan samtidig også lukke andre. Det handler egentlig bare om at tage springet og sige til sig selv, at det at være forfatter sagtens kan være så mange andre ting, end kun at skrive bøger.

God skrive- og brandinglyst
Bjarke

8 kommentarer:

Michael Kamp sagde ...

Man selvfølgelig også gå "all in" Lady Gaga med kødhatte, bizarre kostumer og apart adfærd.

Det virker for hende :)

Bjarke sagde ...

Kan godt høre jeg må finde mig en god slagter inden næste bogforum! XD

Jesper Rugård Jensen sagde ...

Det er faneme svært det med brandsene. Jeg tror på at det virker - hvis man altså kan skrive, men ligefrem at finde på et, det er s'gu lidt svært.

Pernille Eybye sagde ...

Et iøjnefaldende skæg lyder overkommeligt ... men jeg er på den anden side egentlig også glad for, at jeg ikke er i besiddelse af et! ;o)

Thomas sagde ...

Der er godt nok en meget hårfin grænse mellem at brande sig effektivt og bare at virke latterlig. Jeg tror, det er noget, man skal være påpasselig med. Hvorfor ikke bare være sig selv?

Anika Eibe sagde ...

Uha, den var værre ... et brand ligefrem?
På den anden side ville et Kamp-skæg på en kvinde alligevel virke ret iøjenfaldende, tænker jeg.
Ikke?

Hmm ... er provinsiel så et brand?? ;-)

Bjarke sagde ...

Thomas: Helt bestemt, og den her type branding skal man da også kun gøre hvis det virker naturligt og som en del af en - som jeg også skrev, man skal være ærlig overfor sig selv først og fremmest.
Er man mere interesseret i at skrive bøger så fred være med det. Men jeg synes det som fx Vedsø-Olesen har gjort er interessant og gennemført. Diva-karakteren passer til hende, og gør da også at man husker hende. For andre tror jeg så at det ikoniske i brandet bare har været naturligt fx Kamps skæg, jeg har aldrig spurgt ham, men tror da ikke han fik det for at blive set som forfatter?
Så ja, vær endelig dig selv, om man så fungerer som et brand eller "bare" en god forfatter :)

Bjarke sagde ...

Pernille og Anika: Et kamp-skæg tror jeg klæder næsten alle.
Men Anika, som jeg også skrev ovenfor, så er brands kun hvis man har lyst til at arbejde med den slags - mange forfattere klarer sig jo bare ved at skrive fantastiske bøger. Andre opstår brandet så bare omkring uden at de selv gør noget for det, så det er ikke nogen tjekliste, mere et par tanker og råd til hvordan man kan gøre hvis man har lyst til at prøve branding af sin egen person :)
Og provinsiel kunne måske godt være et brand, men tror lige jeg bliver nødt til at se det for mig, hehe.