mandag den 23. juli 2012

Konkurrence: Nye metrodigte og -noveller


Det vrimler med konkurrencer i øjeblikket, og mange af dem er gengangere, hvilket jo er rigtigt lækkert. Bl.a. er Metro-Litteratur projektet tilbage.
Metro-Litteratur er arrangeret af Københavns Metro. Det går ud på at novellerne/digtene skal stå i automater på metrostationerne, så de rejsende kan ”hæve” en novelle til at læse på turen.

Krav for novellerne
Første krav er at man skal være under 35 år. Er man under det, så skal man derefter vælge om man vil skrive en novelle eller et digt.

Novellerne skal være på mindre end 18.000 enheder. Sender man flere tekster ind, så skal alle tekster til sammen være mindre end 18.000 enheder.

Ved indsendelse skal man oplyse navn på novellen, forfatterens navn samt hvor mange metro-stop man tror det vil tage at læse novellen.

Derudover skal man skrive en præsentation på 2000 enheder, som indeholder forfatterens for- og efternavn, fødselsdag og –sted, adresse, telefonnummer samt e-mail.

Novellerne skal sendes til info@metro-litteratur.dk med emnet: Metro-litteratur Konkurrence/noveller. Novellen vedhæftes som word-fil eller rtf. (De modtager IKKE docx).

Novellerne skal være dem i hænde d. 16. september 2012.

Krav for digtene
Vil man deltage her skal man også være under 35 år.
Her skal man indsende tre tidligere upublicerede digte, samt sende en præsentation på 2000 enheder, som indeholder forfatterens for- og efternavn, fødselsdag og –sted, adresse, telefonnummer samt e-mail.
Der er pt. ikke oplyst nogle længdekrav eller lignende for digtene – men jeg gætter på at max er 18.000 enheder, som ved novellerne.
Digtene skal sendes til info@metro-litteratur.dk med emnet: Metro-litteratur Konkurrence/Digte.

Novellen vedhæftes som word-fil eller rtf. (De modtager IKKE docx).

Novellerne skal være dem i hænde d. 16. september 2012.

Du kan læse mere om konkurrencen på dens hjemmeside: her


God Skrivelyst
Bjarke

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Meget interessant. Jeg har faktisk netop færdiggjort en novelle, så den her konkurrence kommer på det hele rigtige tidspunkt.
Og så til mit spørgsmål: Er der et tema eller er det helt frit?

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Super at det sådan falder sammen da :)
Så vidt jeg kan læse er der ikke noget tema, og sidste år var der også frit spil. De enkelte eksemplarer af metro-tekster der blev trykt sidste år er da også meget forskellige, så tror bare man skal være kreativ :)

God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Jeg har lige et lidt "dumt" spørgsmål. Hvordan tæller man antallet af enheder? Er det tegn med eller uden mellemrum?

Mvh
Thomas K

Bjarke sagde ...

Hej Thomas
Jeg vil tro at det er med mellemrum, da det så vidt jeg ved er det mest almindelige i Danmark, og giver et mere sikkert billede af et dokuments længde.

God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hvis man gerne vil melde sig til digt-delen af denne konkurence, må det da være engelske digte eller skal de være danske?
Og må man indsende flere digte end tre?

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Jeg ved faktisk ikke om det må være engelske digte, men du kan evt. prøve at skrive og spørge?
Jeg går ikke ud fra at man må sende flere digte ind end tre, da de virker meget bestemte om lige netop det tal i teksten.
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
Jeg spekulerer bare lidt over de der enheder? I et Word dokument tæller den jo hvor mange bogstaver man skriver? Er det sådan noget? :-)

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Word tæller skam det hele. Det lyder til du har en ny udgave af Word hvor der står antal ord nede i hjørnet. Hvis du trykker på det tal kommer der en pop-up op hvor der står enheder også :)
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke.

Jeg har lige et spørgsmål angående de 2000 enheder, der skal omhandle én selv. Det svarer næsten til en A4 side, hvorfor der kan stå en hel del. Derfor er jeg i tvivl om, hvad de ønsker at vide. Jeg har kun skrevet noveller i et års tid og har derfor ikke rigtig noget på CV'et, udover et par kortfilm, som jeg har været manuskriptforfatter på. Men hvad vil de så have? Et kort handlingsreferat af historien? Mine tanker omkring novellen? Eller vil de f.eks. vide lidt mere om hvilke slags temaer jeg finder interessante?

Jeg er godt forvirret, som du nok kan høre, så håber du kan hjælpe, selvom jeg godt ved mit indlæg er en smule kryptisk:)

Mvh
Siliane

- og tak for en fantastisk side!

Bjarke sagde ...

Hej Siliane
Jeg tror at teksterne skal bruges som en præsentationstekst af dig hvis du kommer med i en af deres små bøger. Derfor ville jeg ikke tro at de forventer et handlingsreferat som sådan.
Men lidt omkring dig, hvad du laver til dagligt, hvorfor du skriver og som du siger, hvilke temaer du arbejder med kunne være gode bud på hvad der kunne være sjovt at læse.

Det er lige hvad jeg tænker de nok forventer.

God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke.

Jeg sendte min novelle (for en måned tids siden) til Metro-litteratur konkurrencen ved at sende den til info@metro-litteratur.dk med emnet: Metro-litteratur Konkurrence/noveller. Men jeg har ikke fået nogen kvittering, hvilket undrer mig.
Og nu hvor jeg har besøgt deres hjemmeside, er jeg bange for, at novellen slet ikke skulle sendes til den mail, som du har skrevet? Jeg skulle vel have brugt dette link - http://www.metro-litteratur.dk/?page_id=150 - hvilket desværre er for sent nu? Eller hvad?

Mvh
En forvirret Kristoffer

Bjarke sagde ...

Hej Kristoffer
Da jeg i sin tid skrev indlægget var det den mail jeg nævner, de forventede man sendte til - det kan dog være at de har ændret det siden de offentliggjorde konkurrencen, og så har jeg ikke fået opdateret det.

Jeg er selvfølgelig ked af hvis din novelle ikke er nået frem, men må så også opfordre til op mod deadline altid at gå ind på konkurrencens officielle side i tilfælde af ændringer.

God skrivelyst
Bjarke