onsdag den 27. juni 2012

Bog & Ides børnebogskonkurrence

Går du og rumler med en børnebog i maven, så har du nu chancen for at deltage i Bog &Ides børnebogskonkurrence – deadline er snart, d. 25. august, til gengæld er det kun 2400 ord de vil have, så hvad venter du på?
Krav
·         Teksten/historien skal henvende sig til børn i alderen ca. 3-6 år (til oplæsning og til skolestartbørnene, der så småt begynder at lære at læse) eller
·         ca. 6-9 år (i denne aldersgruppe er børnene blevet bedre til at læse og kan dermed også selv læse bogen)
·         Bogen må gerne være humoristisk
·         Der må max. være 100 ord pr. side (totalt 2.400 ord) – dvs 24 sider af 100 ord.
Teksten til børnebogen skal være Bog & Ide i hænde senest d. 25. august 2012, og skal sendes til minbog@bogogide.dk


Bog & idé sørger for at illustrere og trykke bogen. Deres interne redaktører Mette Th. Pedersen og Frank Brahe vil stå for henholdsvis udvælgelsen og illustration af børnebogen. Udover dette forbeholder de to redaktører sig også retten til at lave evt. småjusteringer i teksten - med henblik på et så professionelt slutresultat som overhovedet muligt.


God skrivelyst
Bjarke

7 kommentarer:

Rasmus Bergstrøm sagde ...

Det kunne være man skulle give sig i kast med det. Det er et overskueligt projekt, og halvdelen ligger allerede i skuffen og samler støv :)

Og så vil jeg sige at jeg virkelig sætter pris på at du kommer med opdateringer omkring alle de konkurrencer/udgivelser man kan være med i. Det er et fantastisk stykke arbejde og meget værdsat!

Anonym sagde ...

Hej Bjarke :)
Jeg vil bare høre, om man godt må deltage med flere børnehistorier?
Hilsen Mette.

Bjarke sagde ...

Anonym: Teknisk set skriver de ikke at man ikke må, så det går jeg ud fra er tilladt. Dog selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, tror det kan skade mere end at gavne hvis de ser 100 manuskripter fra samme person, hehe.
Så ja, det er lidt en vurderingssag, men at man sender 2 tekster (fx til hver sin målgruppe) kan jeg ikke se et "problem" i.

Og tak, Rasmus, jeg er rigtig glad for at du kan bruge siden :)

God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Er det ikke noget med at der er krav for hvor mange bogstaver ordene må være på i en børnebog? Eller er det bare noget med at ordene ikke må være "for svære"?

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
Det du taler om hedder LIX og er en forkortelse for Læsbarhedsindex. De skriver ikke noget om at ens manuskript skal have en bestemt lix, men er man en grundig forfatter kan man altid gå ned på biblioteket og finde ud af hvilken lix, der passer til målgruppen.
Der kan læses mere om lix på: http://da.wikipedia.org/wiki/LIX

og jeg ved at hjemmesiden www.fyldepennen.dk har en ganske udemærket lix-beregner som man bare skal kopiere sin tekst ind i.

God skrivelyst
Bjarke

Michael Kamp sagde ...

Hej Bjarke.

Jeg så lige at Bog & Idé beholder alle indtægter fra bogen, så det eneste man modtager er æren.

Det er måske en meret relevant tilføjelse, for det synes jeg nok er lige strengt nok :)

MVH
Michael Kamp

Bjarke sagde ...

Hej Michael

Ja, det synes jeg bestemt det er! Tak for info :)

God skrivelyst
Bjarke