Denne
holdning har sine problemer, og så er den også kedelig!
Jeg har det
sidste halve år skrevet speciale i blandt andet markedsføring, og på trods af
at man let kan tænke det som kedeligt i forhold til selve skriveprocessen, så
er det slet ikke sådan det hører sammen! Faktisk kan det være enormt
inspirerende for ens skriveproces netop at lege med tanker om hvad man kan gøre
for at promovere sin bog efter udgivelse.
Hjemmesider!
Det første
man skal overveje er at få sig en hjemmeside. Allerede det er dog så en
udfordring, for skal det være en hjemmeside om dig som forfatter, en hjemmeside
for dine bøger, eller en blog? Og skal du have flere?
Det er en
svær beslutning, for det man skal finde ud af her er: Hvor meget ekstra arbejde
vil jeg lægge i det? En blog skal opdateres jævnligt, ellers vil den ikke få
læsere - samtidig skal indholdet være spændende, så læserne rent faktisk også
føler at de får noget ud af besøget.
Så har man
et spændende liv, eller en eller anden vinkel man gerne vil lægge på
forfattertilværelsen, så skal du da have en blog! Gider du dog ikke opdatere
hele tiden, og vil hellere bruge tiden på at skrive dine romaner, så er en
hjemmeside måske mere noget for dig.
Hjemmesider
skal nemlig ikke opdateres nær så ofte, faktisk kun hvis der sker noget helt
nyt. Fx kan en forfatterhjemmeside nøjes med at blive opdateret når der er nyt
om dig som forfatter, eller hvis der er udkommet en ny bog.
En
hjemmeside for en af dine bøger skal kun opdateres når der er nyt om den
bog/den bogserie!
Bogtrailere
En
bogtrailer er ligesom en filmtrailer i biografen, bare for bøger. Ved hjælp af
billeder og musik/speak giver de altså en mulig læser en hurtig ide om hvorfor
de skal læse bogen, og kan måske endda lokke knap så læsestærke folk til at
læse netop din bog!
Er du
interesseret i at lave små film, eller kender du nogen der er, er bogtrailere
altså en smart ting. Nogle forlag sørger endda også for at lave bogtrailere til
deres forfattere.
Det smarte
ved bogtrailere er, at hvis man oploader dem på en side som youtube, så
kan folk selv falde over den, og du kan vise dem på din hjemmeside, blog og
alle mulige andre steder du har lyst til at dele din bogtrailer. Du kan endda,
hvis du har en god kvalitet telefon enner en ipad, vise den til folk på gaden.
Gå på tværs af medier!
I 2006 udkom
bogen Cathys bog, som er en fiktiv dagbog for pigen Cathy. Det der er
interessant for denne bog er at den inkorporerer et internetfænomen kaldet ARG
(Alternate reality game) i historien. Dette gør det muligt for læseren at gå på
opdagelse i bogens univers ved hjælp af telefonnumre og hjemmesider man kan
ringe til og logge ind på.
Jeg siger
ikke at du skal lave det samme, for det ville jo egentlig være kedeligt, men i
en tid hvor internettet er så brugt af alle som det er, hvorfor så ikke
overveje selv at inkorporere nogle "fiktive hjemmesider"?
Skriver du
fx en historie om en pige, der hader en anden pige fra sin klasse, så kan du jo
lade den anden pige have en blog og derigennem give to sider af sagen? Det
kræver lidt arbejde, selvfølgelig, men det kunne da være fedt for både dig og
læseren?
Jeg ved også
at Genstart-serien af Caroline Ørsum, David Meinke og Ina Bruhn har
ladet hovedpersonerne have facebook-profiler som man rent faktisk kunne blive
venner med! Alt sammen noget, der giver læseren en dybere oplevelse af lige
netop din historie!
Online spil
Let's face
it, det tager tid at blive en god spildesigner. Det er alt sådan noget med
koder og jeg ved ikke hvad, så vi skal ikke lave det nye World of Warcraft
eller den slags for at sælge din bog.
Når vi så
har accepteret at det ikke er den vej vi skal, hvorfor så ikke alligevel
overveje online spil?
Jeg ved at
Kenneth bøgh Andersen på sin hjemmeside for serien Antboy har lavet et
ret simpelt flashspil (ok, så simpelt er det ikke, så han har jo nok fået nogen
til at lave det), hvor man som Antboy skal tisse på folk - sjovt og
underholdende, uden at det kræver for meget af en at sætte sig ind i.
Har du
overvejet at gøre det samme? Hvis du er heldig kender du en der kan lave
flashspil, eller måske endda en af de der apps man kan downloade til Ipads, og
det kan jo ikke skade at spørge.
Er du den
klogeste af dine venner, og kan du ikke finde ud af den slags, så tag det
roligt. Youtube tillader mange forskellige muligheder for genveje i de film man
oploader der, hvilket tillader en at lave ret simple spil - se fx hvad hamher får ud af sine lego-mænd!
Så har du
fantasien til det, så kan du sagtens lave et lille spil, der kan få læsere til
at se på din bog på en helt ny måde!
Andre sjove
ting
Som jeg
flere gange har nævnt, så er det kun fantasien der sætter grænser. Hvad med
hjemmesider, der kræver en speciel kode at komme ind på? Der kræver forskellige
koder til at åbne for hemmelige ting (deleted scenes-kapitler eller den slags),
og de her koder kan du så skjule overalt. I dine bøger, i interviews. Ja, du
kan endda trykke en t-shirt med en kode og tage den på til Bogforum - det skal
sgu da nok give opmærksomhed.
Er du til
det mere stille og rolige, så kan du jo også overveje armbånd eller lignende
som merchandise. Fantasi, vi forfattere påstår jo vi har det!
Så prøv at overvej det næste gang du skriver på din roman,
er der måske en lille ide til hvordan du kan sørge for at den ikke bliver glemt
i mængden?
God skrivelyst
Bjarke