mandag den 30. april 2012

Jeg døber dig ...? - om at finde på bogtitler

Der findes nogle mennesker, der bare er mestre til det med titler. Faktisk findes der nogle mennesker, der nærmest virker til at få leveret plot, titel og karakterer i en fin lille pakke, så det hele giver sig selv. Vi andre må bare prøve at arbejde med det vi har.

Jeg har før skrevet om hvordan man skaber karakterer og strukturerer sit plot, men hvordan bærer man sig ad med at lave det første et forlag læser når de får ens manuskript ind? Hvordan kommer man på den skide titel, der bare fanger hele bogen?


hvilke temaer arbejder du med?
Temaer er et godt sted at starte når man skal komme på titler. temaet er det som din historie handler om i store træk. fx er temaet i Romeo og Julie Ulykkelig kærlighed, imens et af temaerne i Camilla Wandahls Hjerte i Vente, er at hovedpersonen ikke tør forelske sig rigtigt, da lillesøsteren venter på et donorhjerte. Hendes titel er fantastisk da den også har dobbeltbetydningen: Hjerte i vente - de venter på lillesøsterens hjerte, men samtidig prøver hovedpersonen også at vente med kærligheden (som hjertet jo også repræsenterer)

Så find ud af hvad du prøver at sige med din bog, og leg dig frem. Hvis du kan finde en spændende titel, der også fortæller læseren om hvilke temaer din tekst arbejder med, er du nået langt.



De enkelte ord
Foregår hele handlingen et sted, eller er der et sted i teksten der går igen og bliver omdrejningspunktet for plottet, kan du også opkalde teksten efter dette (hvis det giver mening).

I en af mine noveller der lige er udkommet  på H.Harksen Productions skriver jeg om en gruppe kultister, der tilbeder en afgud og vil hidkalde denne igennem et ritual. Den historie valgte jeg at kalde Kælderen.

Hele historien kan sagtens opsummeres uden at snakke om en kælder, jeg ville sagtens kunne fjerne dem fra kælderen uden at det gjorde en forskel. Men nu foregik den tilfældigvis i en kælder, og kældre er uhyggelige, sådan er det bare. Og ved at kalde den kælderen spiller jeg også på folks forventninger, for hvad er der nede i kælderen? Havde jeg kaldt novellen "Det onde ritual for at genføde en afgud" ville jeg ikke kun have afsløret for meget, jeg ville også have lavet en titel, der var lang og sjusket. Så prøv dig frem, og vær ikke bange for at tænke kreativt.



Har du fx en hovedperson, der hedder Danny Ocean, og han i plottet skal bruge 11 forbrydere for at røve et casino, så kan det jo være lige til højrebenet at kalde historien Oceans 11. En titel der giver mening for kenderen, men som undrer den uindviede, der lige vil se hvad det navn dækker over.



Har du et mantra?

En anden måde at finde en titel på, er ved at se sin tekst igennem for mantraer eller sætninger der går igen.

Jeg har før skrevet om mantraer i dette indlæg, hvor jeg også kommer ind på hvordan de kan hjælpe ens historie til at stå tydeligere.


Hvis man alligevel har et mantra, kan man lige så godt overveje om dette giver mening at bruge som titel.  Steen Langstrup har et afsluttende mantra i sin nyeste bog, og dette bliver meget elegant til hans titel: Alt det hun ville ønske hun ikke forstod.

På samme måde bliver filmen No strings attached titel flere gange brugt som mantra i filmen, der opsummerer hvordan de to hovedpersoner ser deres forhold. Her bliver det så interessant da vi netop finder ud af at der ER strings attached.


Original kliche
En sidste metode som er let, men også kan være farlig er at finde noget unikt for ens historie og så bruge det sammen med en kliche. Har man fx et magisk ur, kan man vælge at lade dette ur indgå i titlen. Uret er måske ikke så fed en titel, men der er altid muligheden for at sætte en kliche-sætning på: Urværkets forbandelse, Urværkets magi, det magiske urværk ...

Man skal bare være forsigtig, da man sagtens kan komme til at lave nogle ret tåbelige overskrifter. Har du en speciel drage i din historie, og kan denne drage magi, så er "Den magiske drage" ikke en god titel , da man som udgangspunkt ofte går ud fra at drager er magiske.

Foregår historien i nutiden og måske i New York vil jeg i stedet foreslå "Storbyens drager" eller lignende. Hvis det originale bliver til kliche går det ikke, originalen skal gøre klicheen spændende.


Jeg håber dette har givet dig nogle fifs til hvordan man kan komme på en titel. Lykkes det stadig ikke at komme på noget man er tilfreds med selvom man har prøvet dette, må man bare vente og se om skrivningen får en til at tænke på noget.

Skal du til at sende din historie til forlag og mangler stadig en titel, så vil jeg prøve en af de tre metoder og så bare se hvad der dukker op. Hellere have en overskrift som kan forbedres, end ikke at have nogen - det virker så ufuldendt.


God skrivelyst
Bjarke

2 kommentarer:

schjoenning.com sagde ...

Jeg hader at finde på titler, og de er som regel de sidste ord jeg skriver i en tekst. Min debutroman har haft en arbejdstitel lige siden jeg startede på den, men det har hele tiden været meningen at den skulle skiftes ud. Det skete så først da redigeringsfasen begyndte, med det resultat at jeg ofte glemmer hvad den hedder XD
Iøvrigt synes jeg at "Kælderen" var en meget rammende titel til din (gode) historie.

Jesper Rugård Jensen sagde ...

Bruce Holland Rogers har en del gode indlæg om at skrive, herunder om titler:

http://www.flashfictiononline.com/c20110202-technically-speaking-bruce-holland-rogers.html