mandag den 2. maj 2011

Forfatterens tre karakteristika

Skal man definere en forfatter, så kan man nå frem til tre vigtige karakteristika. Det er en diskussion der ofte finder sted i min omgangskreds: ”Hvad er det, der gør os til forfattere, og hvorfor?”

Ofte er budene noget i retning af at man er opserverende eller indadrettet som person og lignende eksempler. Jeg har dog altid kunnet modbevise den første, da jeg ikke er særligt indadrettet, og jeg kender flere forfattere der er så distræte så det halve kunne være nok.

Men hvad er det så, der definerer en forfatter? Jeg er efter lang tids overvejelse nået ned til de tre punkter jeg tror, er en god række karakteristika.

Karakteristika #1: Talentet for at skrive
Man skal selvfølgelig kunne skrive. Det giver sig selv. Men hvordan beskriver man lige talent?
Med talent mener jeg ofte at man kan nikke genkendende til en eller flere af disse beskrivelser:
• En evne til at kunne sætte ord efter hinanden og sammen, så det giver et nyt og levende sprog.
• En instinktiv forståelse for historiefortælling (om end den kan være simpel i starten).
• Umættelig nysgerrighed. Et ønske om at finde ud af hvorfor nogle mennesker gør som de gør, og hvordan oplevelser kan føles for og påvirke et andet menneske.

Egentlig er talent det mindst vigtige. Jeg kender mange der har talentet, men som ikke gider gøre mere ved det, da det kræver for meget energi eller tid for dem. Det fører mig til:

Karakteristika #2:ønsket om at lære
Ønsket om at lære dækker over en sult efter viden, der ikke stopper når denne viden er opnået. I stedet for at være tilfreds med sine resultater, dykker man i stedet villigt ned i endeløs research for at blive bedre til sit håndværk: at skrive.

For ja, det at skrive er et håndværk. Bare fordi naboens tiårige søn kan slå søm i et bræt vil du jo heller ikke hyre ham til at sætte dit køkken i stand. Hvorfor skulle et forlag så tage en forfatter ind, der ikke har læst op på sit håndværk? Hvorfor skulle en læser? Der findes utallige bøger om at skrive derude, det er bare at gå på biblioteket. Og er man mere til undervisning findes der også mange skrivekurser, der varmt kan anbefales!

Karakteristika #3: viljen til at binde sig
“No. It is do or do not. There is no try:” Svarer Yoda Luke Skywalker, da han ikke er helt sikker på at hank an løfte sit rumskib. Og han har ret. Der er ikke noget der hedder prøve.
At prøve indebærer en let udvej: ”Jeg prøvede, det lykkedes ikke. Jeg giver op.” Hvis man så hurtigt giver op, så gjorde man ikke sit bedste – man prøvede kun. Enten skriver du, eller også skriver du ikke. Nogen gange findes ikke. Det kræver dog igen tre ting, der hvis en forfatter besidder dem, kan redde ham fra en del knubs:

• Man skal have engagement. At have viljen til det selvom det ser træls ud.
• Man skal være både hårdhudet og tykpandet, for man skal ikke kun kunne holde til at gå direkte forbi modstanden når den griner hånligt.
• Man skal pligtopfyldende åbne sit dokument og skrive. Hver dag. Også selvom man så bliver nødt til at ofre noget fritid.

Ja, det er hårdt at være forfatter. Det skal helst betragtes som et fuldtidsjob, det eneste problem er bare at du ikke får penge FØR dit værk er solgt, og du får slet ikke nok til at det kan gøre op for den tid du har brugt på arbejdet. Derfor skal man holde af det. At skrive. Man skal hver dag åbne dokumentet fordi man simpelthen ikke kan lade være, også selvom det ofte ender i modstand og ulønnet arbejde.

Men så er det jo godt at det er så sindssygt spændende at skrive, ikke?

god skrivelyst
Bjarke