mandag den 16. maj 2011

Fuck inspirationen

Ja, det er lidt af en udmelding her i starten af ugen, men det er sgu rigtigt. Man kan ikke altid vente på inspirationen hvis man gerne vil noget med skrivningen. Hyggeskriver man når man lige har lyst, så er det selvfølgelig fint nok, men for os andre, ja, så nytter det ikke at vente på den vidunderlige inspiration. Eller som den danske forfatter Sally Altschuler udtrykker det:

”Du skal skrive, og du skal også skrive, når du ikke gider. Det er faktisk enormt vigtigt at skrive, når du ikke gider. Lad være med at tro på, at den hellige inspiration indfinder sig. Inspiration er stærkt opreklameret.”

For det er det det handler om. At sætte sig ned foran computeren og skrive. Få fingrene til at danse henover keyboardet selvom de ikke har lyst. Få nogle bogstaver ned på papiret og had dig selv for hvor amatøragtige de lyder, men du skal se i morgen har du det bedre, og så ved du præcis hvad du skal gøre for at få ordene til at lyde godt – og så er det da alligevel dejligere at have noget at arbejde med, ikke? Her giver jeg helt klart forfatteren Brian Christensen ret når han siger:

”I mange år troede jeg, at jeg skulle være inspireret for at sætte mig ned og skrive. Derfor fik jeg aldrig skrevet særligt meget. En dag fandt jeg så ud af, at jeg er nødt til at tvinge mig selv til tasterne og så bare skrive løs. Så opstår der for det meste noget, der kan minde om inspiration. Hvis ikke – så får jeg i hvert fald noget fra hånden og ned på papiret, som kan bruges i det videre arbejde.”

Så jeg vil ikke høre nogen undskyldninger! Sæt dig ned foran computerskærmen og få nogle ord skrevet. Så meget du kan! Fuck inspirationen, for du er forfatter. Dit job er at sætte ord sammen, så det er det du gør. Også de dage hvor du hellere vil pjække og se tv.

Håber denne lille peptalk kan få gang i skriveriet. Vælger du alligevel at vente på inspirationen, så vil jeg kun foreslå dig at følge forfatteren Peter De Vries råd:
”Jeg skriver kun, når jeg er inspireret. Jeg sørger for at jeg er inspireret hver morgen klokken ni.”

God skrivelyst!
Bjarke

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er ikke nogen god ide at bare tvinge sig selv til at skrive. Det er ren selvpineri. Man skal gøre det under bestemte rammer. Fx skriv ud fra forbogstaverne i dit navn. Skriv de lyde du hører lige nu. Skriv ud fra genrer. Skriv ud fra stikord.
Men sæt dig aldrig ned og tving dig selv til at skrive etellerandet. Det er ikke meningen at man skal hade at skrive. Hilsen Dansklæreren.

Bjarke sagde ...

Jo, jeg mener det er en god ide at tvinge sig selv til at skrive. Og ved at læse din kommentar, så lyder det også som om du mener det? Det du siger er i hvert fald at man skal tvinge sig selv til det, bare under bestemte rammer - Altså lege det frem. Den fremgangsmåde er jeg ikke imod. Min tanke med indlægget handler mere om de dage man ikke kan overskue at skrive. De dage skal man tvinge sig selv til det. Enten ved at skrive sin romans næste kapitel (som man jo brænder for at skrive), eller lave en skriveøvelse som du foreslår.
Så egentlig siger du to forskellige ting, hvor jeg vælger at fokusere på det sidste. Nej, man skal ikke tvinge sig selv til at skrive hvis man virkelig ikke vil, men man skal nogen gange tvinge sig selv til at få skrevet.
Min blog er rettet imod specielt fiktionsforfattere, og dette råd er dog også ment til fiktionsforfattere. Forskellen er hvad man vil med skrivningen. Det er lidt ligesom fodbold, kan man lide at spille med vennerne en gang imellem, eller spiller man hver tirsdag og torsdag med drømmen om engang at blive professionel? Det er det samme for forfattere.
Og så tror jeg også at det er sjældent at skønlitterære forfattere hader at skrive. I så fald skulle man jo overveje et karriereskift. Man skriver fordi man elsker det, det er det med at finde overskudet i hverdagen der er problemet - og derfor skal man nogle gange tvinge sig selv.

god skrivelyst
Bjarke

Morten Brunbjerg sagde ...

Et job er et job. Vil man skrive prof. må man nogle gange tvinge sig selv til at skrive.

Siden jeg for 10 år siden kom ud af min romantiske teenage-skriverier til levende lys med Enya på anlægget har jeg også sagt fuck inspirationen. Det er for tabere. Inspiration er en vred rotte som indfinder sig hvis du skriver ofte.

Bjarke sagde ...

Herligt billede med rotten! Og jeg burde jo næsten have dig med på mine citater, Morten. Det var jo dig der i sin tid kom med de gyldne ord:
"Forfattere skriver, alle andre kommer med undskyldninger."
Det var da dig, ikke? ;)

Morten Brunbjerg sagde ...

På en måde. Læste det i en uk bog engang. Så det er ikke originalt mig, men har bestemt sagt det mange gange :)

Fantasybøger sagde ...

Jeg er fuldstændig enig i det Bjarke og Morten siger med at tvinge sig selv til at skrive. Ønsker man at skrive professionelt, så bliver man nødt til at være produktiv. Og produktivitet kommer af to ting: øvelse samt kontinuitet.

Personligt har jeg lige slæbt mig igennem et afsnit i min nu næsten færdige roman. På intet tidspunkt syntes jeg, det for alvor var sjovt at skrive det afsnit, fordi jeg egentlig gerne bare vil være færdig. Men afsnittet blev sprogligt godt efter at jeg har poleret det igennem nogle gange. Og det er fuldstændig essetielt for en af karakterernes videre udvikling.

Inspirationen fik jeg ikke ved at sidde og vente på den, men ved at lade kvalificerede folk læse mit manus, hvorefter de klart og kontant kunne fortælle mig, at jeg manglede lige præcis det her afsnit.

For at summere op: personligt synes jeg, det er fantastisk, når en god ide bare popper op i hovedet på mig. Men for det meste, skal jeg tænke over tingene, lege med forskellige scenarier og indhente inputs fra andre mennesker for at få mine romaner til at fungere. Det er ofte rigtig fedt, men det er også masser af hårdt arbejde.

Aina Bjornstad sagde ...

Hehehe!!
Jeg elsket å lese dette innlegget ditt!
Det er så sant. Det nytter ikke alltid å vente på inspirasjon.
Jeg skriver selv på en roman, er nesten ferdig, men i årene før har jeg tenkt at jeg måtte vente til jeg "følte inspirasjon."
Så, i slutten av mars, samlet jeg sammen alle notatene jeg har skrevet de siste 4 år, sorterte disse, og 4.april startet jeg på boken. Bare bestemte at "NÅ begynner jeg"!
Da jeg startet på arbeidet med notatene mine, kom hele historien strømmende til meg.
Etter 1 1/2 måned er jeg straks ferdig.

Så av egen erfaring tilslutter jeg meg til din Fuck inspirasjonen! Sett bare i gang! :)

Takk for inspirerende lesning, Bjarke!

Jeg vil definitivt følge med på din blogg.

Aina i Elverum, Norge

Sarah Engell sagde ...

Inspiration er stærkt opreklameret. For mig er struktur nøgleordet. Sætter mig til tasterne hver morgen - også de dage jeg egentlig ikke gider. Når har jeg siddet og gloet på cursoren et stykke tid, sker der som regel noget ...

Bjarke sagde ...

Hej Aina!
Fedt at min blog er kommet helt til Norge! Og så er jeg glad for at du kan bruge mine råd. held og lykke med skrivningen :)

Hej Sarah!
Er helt enig, det er et af den slags ord som man forbinder med skrivningen lige indtil man kommer i gang med at skrive rigtigt. Som jeg også tror min blog giver udtryk for, giver jeg dig uendeligt meget ret hvad angår struktur ;)

god skrivelyst til jer begge!
Bjarke

Chihiro sagde ...

Øv.

Blev helt ked af det her indlæg...

Jeg troede i en lang periode på, at hvis jeg bare ventede længe nok så ville jeg få Idéen. Det ville ikke bare være en ide som alle de andre, en der uddøde efterhånden, den ville vare ved og blive til en roman. Den ville blive færdig.
Så fik jeg overbevist mig selv om, at Idéen i virkeligheden slet ikke eksisterer. Der er en idé som bliver til en bog, men det kræver at man tvinger en almindelig idé til det, at man selv står for alt arbejdet med at finde frem til denne idé, og det er umuligt at den rigtige Idé kan komme af sig selv. Og det fik det hele, alt det med at blive forfatter, til at virke endnu sværere end det gør i forvejen. Depressions-agtigt.

For nylig talte jeg så med forfatteren Sanne Søndergaard, og hun snakkede om Idéen, og sagde at den helt sikkert ville komme på et tidspunkt. At hun havde fået en Idé, og at det var den der var blevet til en bog. Det var virkelig rart, virkelig opløftende at vide, at der ville komme en idé som var bedre end de andre på et tidspunkt.
På en eller anden måde slår dit blog-indlæg det håb ihjel igen.
"Fuck inspiration".
Jeg fatter godt at det er om at skrive på dage hvor man ikke har lyst, og det vil jeg bestemt tage til mig, men vil det også sige at der ikke kommer nogen Idé med stort I? Er den ligesom inspirationen noget der skal tvinges frem?

- Hiro

Bjarke sagde ...

Hej Hiro
Nu er "ideen" og "inspirationen til at skrive" jo to forskellige ting. Man bliver bedre til at skrive ved at skrive, og man får sig også nogle gode skrivevaner - dvs at man er i træning når den geniale ide kommer. Og det er vel bedre end at få en genial ide og så ikke kunne udføre den fordi man ikke har lært nok om skriveprocessen?

Så jeg taler i det her indlæg slet ikke om konceptet at finde (geniale) ideer. Jeg snakker om at skrive. Og skrive, det bliver man nødt til hvis man gerne vil arbejde med at skrive.

Man kan godt tvinge ideer frem, og der findes redskaber til at gøre dette med - men jeg giver dig helt ret i at den naturligt opståede ide, der bare slår benene væk under en er en helt fantastisk gave.

kort sagt: Forfattere skriver hele tiden, fordi det er det de skal leve af. ideer kommer når de kommer. nogle får flere af gangen og ved hele tiden hvad de skal skrive, andre får én ide og arbejder ud fra den.

Så hold du dig bare til din ide om at den geniale ide nok skal komme (det skal den også nok hvis man har tålmodighed). Men derfor kan man jo godt holde sig i træning ved at skrive på de mindre gode imens man venter.

God skrivelyst
Bjarke

Chihiro sagde ...

Mange tak, det svar er jeg glad for. Jeg havde nok misforstået lidt, men alligevel... det var bare en træls fornemmelse :)

- Hiro