mandag den 16. maj 2011

Fuck inspirationen

Ja, det er lidt af en udmelding her i starten af ugen, men det er sgu rigtigt. Man kan ikke altid vente på inspirationen hvis man gerne vil noget med skrivningen. Hyggeskriver man når man lige har lyst, så er det selvfølgelig fint nok, men for os andre, ja, så nytter det ikke at vente på den vidunderlige inspiration. Eller som den danske forfatter Sally Altschuler udtrykker det:

”Du skal skrive, og du skal også skrive, når du ikke gider. Det er faktisk enormt vigtigt at skrive, når du ikke gider. Lad være med at tro på, at den hellige inspiration indfinder sig. Inspiration er stærkt opreklameret.”

For det er det det handler om. At sætte sig ned foran computeren og skrive. Få fingrene til at danse henover keyboardet selvom de ikke har lyst. Få nogle bogstaver ned på papiret og had dig selv for hvor amatøragtige de lyder, men du skal se i morgen har du det bedre, og så ved du præcis hvad du skal gøre for at få ordene til at lyde godt – og så er det da alligevel dejligere at have noget at arbejde med, ikke? Her giver jeg helt klart forfatteren Brian Christensen ret når han siger:

”I mange år troede jeg, at jeg skulle være inspireret for at sætte mig ned og skrive. Derfor fik jeg aldrig skrevet særligt meget. En dag fandt jeg så ud af, at jeg er nødt til at tvinge mig selv til tasterne og så bare skrive løs. Så opstår der for det meste noget, der kan minde om inspiration. Hvis ikke – så får jeg i hvert fald noget fra hånden og ned på papiret, som kan bruges i det videre arbejde.”

Så jeg vil ikke høre nogen undskyldninger! Sæt dig ned foran computerskærmen og få nogle ord skrevet. Så meget du kan! Fuck inspirationen, for du er forfatter. Dit job er at sætte ord sammen, så det er det du gør. Også de dage hvor du hellere vil pjække og se tv.

Håber denne lille peptalk kan få gang i skriveriet. Vælger du alligevel at vente på inspirationen, så vil jeg kun foreslå dig at følge forfatteren Peter De Vries råd:
”Jeg skriver kun, når jeg er inspireret. Jeg sørger for at jeg er inspireret hver morgen klokken ni.”

God skrivelyst!
Bjarke