mandag den 25. april 2011

Mythos – at bruge baggrundshistorie

Mythos betyder historie eller plot, og bruges gerne af historikere, der taler om græske myter eller lignende.
Det bruges også af en relativt stor gruppe nørder, der læser Lovecraft og refererer til hans baggrundshistorier som Cthulhu-Mythos.

Min ide om hvad mythos-begrebet er, indbefatter begge.

Historiens fortid
Når jeg siger mythos, så mener jeg mine historiers fortid. Altså den relevante fortid.
Lige nu arbejder jeg med at rette min ungdomsgyser igennem. Deri bruger jeg et gammelt sagn og Brønshøjs lokalhistorie som fundament for de uhyggelige ting der sker, og laver på den måde en mythos.

Det samme kan man gøre med de fleste steder. Jul på Kronborg er et godt eksempel på dette. Her bruger man Danmarks sagnkonge Hamlet, Holger Danske og en elverkonge, der alle sammen er forbundet på en eller anden måde. Dét er mythos.

Dybde til monstre og lokationer
En histories mythos gør, at man har noget at opklare som læser. Den gør også at det fantastiske element ikke bare er et monster eller et smykke, men har en forklaring og en historie.

I nightmare on Elm Street er Freddy Krueger ikke bare et tilfældigt monster, der slår ihjel i drømme. Han er en tidligere pedel i den børnehave hovedpersonerne gik på. Derfor ønsker han hævn. Hovedpersonerne afslørede hans overgreb dengang.

Mythos kan også være endnu ældre. I min ungdomsgyser peger mythos tilbage på Svenskerkrigene i 1600-tallet. I stedet for at have et ondt spøgelse, der slår ihjel, så har jeg nu en ond svensk soldat, der efter 400 år er vendt tilbage for at hævne sig, fordi vores hovedpersoner graver i ting, der ikke skal graves i.

Så ved hjælp af en blanding af lokalhistorie, legender, sagn og fantasi får jeg en unik mythos, som får min historie til at stikke frem og virke interessant.

Hvordan?
Men hvordan bærer man sig lige ad med at lave en mythos? Man vil gerne skrive en gyser eller fantasy-historie, men hvor skal man begynde?
Et klassisk råd hedder: Write what you know.

Hvilken by bor du i? Har den en lokalhistorie? De fleste byer har en, hvis man roder længe nok. Og ellers må man finde på en (tro ikke at det er lettere).
Randers har Niels Ebbesen, Jylland har den mystiske hede, Københavns bydele har også hver deres. Fx den nedbrændte mølle på trianglen nær Nordhavn station: hvilke historier gik tabt i den brand? Og kan de findes? Ønsker man at finde dem?

Kender man først lokalhistorien, er det også lettere at komme videre. Måske finder man selv på et monster eller et spøgelse. Måske kender man til et sagnmonster man godt kunne tænke sig at bruge.
Har man en baggrundshistorie, er det lettere at få det fantastiske element til at passe ind – og lige pludselig er monstret ikke bare et monster, men et væsen med en lokalhistorie, med legender, og hvis man er rigtig god, så kombinerer man det hele, så man også kan slå en krølle på halen når monstret skal dræbes i en ildebrand af samme størrelse som den, der nedbrændte møllen ved Nordhavn Station.

Håber I er blevet inspireret til at lave jeres egen mythos

God skrivelyst
Bjarke