søndag den 3. marts 2013

Rim og remser er ikke min stærke side



Ja, så gik februar på forfatterskolen, og imens det bliver varmere i vejret kan man godt bekymre sig lidt over hvor hurtigt tiden går. Andet halvår er jo snart ovre!


Februar har stået på fortællende digte, og det har været lidt af en omgang. Vi har haft besøg af Cecilie Eken som gæsteunderviser, og hvis det ikke siger dig noget så nævner jeg da lige en masse fantasybøger, og billedbogen Mørkebarnet. Hvis det stadig ikke dæmrer, så: EN SONETKRANDS TIL BØRN! Og hun skulle lære mig om rim og fortællende digte, hjernekirurgi i børnehaveklassen siger jeg jer. (Ja, det jeg prøver at sige er, at jeg ikke er god til det med rim og remser).

Noget har hun dog fået slået ind i hovedet på mig, bl.a. at reaktor sjældent er et godt ord at rime på, og at jeg ikke bør bruge den online rimordbog. Og nåh ja, Taktslag og den slags, Bjarke, du har misforstået det.

Og jeg havde misforstået det, jeg har ingen rytme – lidt ligesom ham i det der Phineas og Ferb-afsnit (altså bortset fra at han så havde det og altså ...). Men jeg prøvede, gjorde alle på holdet, nogen med mere talent end andre indenfor lyrikken.

Det har været et vildt fedt forløb. Cecilie er (udover en lyrisk mastermind) en rigtig cool underviser, der i flæng refererer til X-men og Star Wars. Og hvor mange kan lige huske at planeten der blev sprunget i luften i A New Hope hed Alderaan? Min skole er sej. Mine undervisere er seje.


Og mit hold er sejt! Det er så fedt at læse de andres tekster på holdet, både for at se hvordan de ville besvare opgaven og hvordan de udvikler sig, men også bare for at suge til sig. Der gik ikke lang tid før jeg opdagede at der er en meget tydelig opdeling i sproglig og plotmæssig skrivestil, og her er det bare så fedt at blive udsat for det man ikke helt er så vandt til, og inspireret til selv at begive sig ud på eventyr i ukendt farvand.

Derudover hygger vi os jo også bare med afsindig humor (Vi synes den er god, men tror ikke nødvendigvis den vil sælge dvd'er), forslag til navneændringer, kage og tekstkritik. De sagde at mit ophold på Københavns Universitet ville blive de sjoveste, hårdeste og mest lærerige år af mit liv, they were so wrong!


God Skrivelyst
Bjarke