mandag den 14. februar 2011

Ghost writing – at skrive for andre end sig selv

Da jeg skrev mit indlæg om hvad forfattere tjener, blev det kommenteret at jeg ikke nævnte det faktum at nogle forfattere også ghostwriter for at få indkomst til at passe med udgifter. Men hvad er ghost writing, og hvordan kommer man egentlig i gang?

Ghost writing er når en anden person hyrer forfatteren til at skrive en bog for sig. Mange politikeres og kendte menneskers selvbiografier og lignende er skrevet af en forfatter, der har mere forstand på at skrive end vedkommende bogen handler om.
Forfatteren interviewer personen og de laver i samarbejde en vinkling på historien, og alt det andet arbejde der er i den type bøger. På grund af den mængde interviews og samtaler, der er i den type bøger, er det ofte folk med en journalistisk baggrund, der ghost writer den slags bøger.

Den anden type ghost writer skriver fagbøger. Nogle fagbøger er skrevet af folk, der har forstand på emnet de skriver om, og også er gode til at formidle den viden. Andre fagbøger er et samarbejde, hvor ham med viden om emnet på den ene eller anden måde får kontakt til en forfatter, der så går med til at skrive bogen for ham.

Jeg har kun stiftet bekendtskab med den sidste del af ghost writing. Det var i starten af 2010 hvor jeg blev spurgt om jeg var interesseret i at skrive en bog om forhandling imellem voksne og børn. Der blev lagt 20.000 kr. på bordet hvis jeg deltog i projektet som var på ca 100 sider. jeg ved ikke om det er en nogenlunde sikker pris, men hvis man tænker over det, så er det jo ikke så meget igen. Efter skat er det 10.000 kr. og er man måske tre måneder om at skrive en sådan bog er det en månedsløn på 3300 kr. – kun lige nok til at klare huslejen.(Bliver bogen taget af et forlag skal man dog også lige sørge for at få procenter ved salg og bibliotekspenge, ellers vil jeg mene man er blevet lidt snydt)

Skulle jeg ghost write en bog for nogen ville jeg derfor nok ikke tage meget mindre end 20.000 for det, da jeg ellers ville have mere arbejde end jeg får betaling for, samtidig med at jeg jo så mister tid til mine egne projekter.

Hvordan man kommer i gang med at ghost write har jeg ikke noget egentligt svar på. Det er ikke så tit folk laver et opslag på ghostwritere, så man må prøve at networke. Da jeg blev tilbudt at ghost write i sin tid var det igennem en gammel bekendt på facebook. Fyldepennen.dk har også til tider folk, der på forummet søger ghost writere til at skrive for sig. Så vil man stifte bekendtskab med ghost writing må man vidst bare have ørerne ude!

God skrivelyst
Bjarke