fredag den 21. august 2009

Tanker om forfatterdrømmen

Så tager jeg på skriveferie den næste uges tid. Derfor et lidt længere indlæg end jeg plejer.

Hvornår blev jeg enig med mig selv om at jeg ville være forfatter? Tror det var en længerevarende proces. I starten handlede det bare om at jeg elskede at skrive stile - Det var dengang en stil kunne være fiktion.
Fik skrevet en helt lille samling af noveller dengang, mest horror, en samling som der blev trykt på skolens kopimaskine i frikvarteret og nu kan lånes på skolens bibliotek. Historierne var på mange punkter inspireret/stjålet fra min daværende store inspiration: Buffy - Vampyrenes skræk. Man skulle jo starte et sted.

Senere gav jeg mig i kast med en fantasy-roman, der igen også var stærkt inspireret af en anden af min ungdoms favoritter: Computerspillet Baldurs Gate. Jeg blev aldrig færdig med historien, som den dag i dag vel mest må betegnes som fanfiction, og tak for det. Som 14årig havde jeg stadig en del at lære om skrivehåndværket.

Min seriøse skrivning begyndte rigtigt da jeg begyndte i gymnasiet. her blev jeg introduceret for undervisere, der brændte for deres fag, og stiftede på samme tid bekendtskab med bøger som Catcher in the Rye og Nordkraft, samt forfattere som Hemmingway, Oscar Wilde og Raymond Carver. Carver blev et af mine store forbilleder litterært.
da gymnasietiden så sluttede, havde jeg mødt en masse andre der også skrev. Dette førte til foreningen HUF - Håbefulde Unge Forfattere. Jeg var i længere tid med i foreningens bestyrelse, hvilket på mange punkter var ganske underholdende, men også gjorde at der ikke var så megen tid til egen skrivning.

I 2008 besluttede jeg mig derfor for at sige farvel til bestyrelsesposten, og igen satse på skrivningen (og køre en universitetsuddannelse ved siden af). Dette blev indviet med et 14-dages ophold på Borups højskole, hvor jeg sammen med en masse andre skrive-interesserede fik skrevet de første mange sider af min første bog.

god skrivelyst!
Bjarke