Vil du bare høre mig gennemgå modellen med STAR WARS: A NEW HOPE som eksempel, så se videoen her:
Heltens rejse er en berettermodel udviklet af amerikaneren Joseph Campbell, og den ses i alt fra klassisk historiefortælling, til myter, religiøse ritualer og psykologisk udvikling. Af samme grund bliver den også brugt som storytelling-model hos flere virksomheder – det er sådan set lige meget, for vores arbejde handler om fiktion, så lad os komme i gang!
Modellen er i sine grundtræk en arketypisk fortælling om ”helten”, der drager ud for at opnå store ting på sin rejse, til gavn for sin gruppe, stamme eller civilisation (mindre kan dog gøre det).
Rejsen består af 12 trin, og det første er:
1. Den almindelige verden
Helten, der endnu er ukendt med sin farefulde rejse, bliver introduceret for læseren på en sympatisk måde, der skaber genkendelse og interesse for ham.
Alligevel skal der også her være noget i heltens liv, der får ham til at længes efter andre græsgange.
2. Eventyret kalder
Hverdagen og den almindelige verden får en rystetur, enten af noget udefrakommende, eller af noget dybt indefra. Helten må se forandringens begyndelse i øjnene.
3. Helten afslår kaldet
Helten frygter det ukendte, og vil stikke af. Dette kan også være en biperson, der udtrykker bekymring for faren og usikkerheden foran dem.
4. Mødet med Læremesteren
Helten møder en erfaren rejsende, der træner ham og/eller giver ham det fornødne udstyr. Møder helten ikke en Læremester, kan det også være at han opdager mod og visdom i sig selv.
5. Over dørtærsklen
Første akt slutter her, og Helten accepterer sin rejse og drager ud af den almindelige verden, for at møde en ny verden med nye og ukendte regler og værdier.
6. Prøver, venner og fjender
Helten prøves af, og møder venner og fjender i den nye verden.
7. Tilgangen
Helten og hans venner gør sig klar til udfordringen i den nye verden – de drager ind i mørkets hule.
8. Mørkets hule
Vi er nu midtvejs i historien, og Helten er i mørkets hule, hvor han møder døden og ser sin største frygt i øjnene.
Ud af mødet med døden opstår nyt liv, ofte går helten fra dreng til mand i dette punkt.
9. Præmien
Helten tager præmien, der nu tilhører ham ved overvindelsen af døden. Der kan fejres, men der er stadig fare på færde, og præmien kan tabes igen.
10. Vejen tilbage
Tre fjerdedele inde i historien afslutter helten sin rejse, drager ud af den nye verden og forsikrer sig om at præmien bliver hjembragt.
En jagt på helten signalerer gerne vigtigheden og faren ved missionen.
11. Genfødslen
På dørtærsklen til den almindelige verden prøves Helten af igen. Her ofrer han sig, og opnår gennem dette offer en renselse – altså død og genfødsel. Takket være heltens rejse er det, der før fik ham til at længes nu ovre.
12. Præmien bringes hjem
Helten kommer hjem, og fortsætter med hvad han har lært på sin rejse: At han har forandret sig, og at han kan forandre verden for det bedre også.
Det fede ved Heltens rejse er, at det er en cirkulær model, hvilket betyder, at skriver man en serie af bøger, så er det nok bare at fortsætte en tur rundt i cirklen igen.
Det var gennemgangen af modellens punkter. Næste mandag gennemgår jeg de arketypiske karakterer i berettermodellen. Glæd jer til formskiftere og trickstere.
God skrivelyst
Bjarke