mandag den 11. maj 2015

Skal man bruge skriveprogrammer?

Der findes en masse skriveprogrammer, der efter sigende skulle hjælpe, inspirere eller udfordre dig som forfatter – men er de gode? Og skal man bruge dem for at blive en god forfatter?

Svaret på det sidste vil altid være nej, der fandtes gode forfattere før computeren, så de er på ingen måde nødvendige for at blive en god forfatter. Men er de så gode? Jeg har set på et par stykker.



Write or Die (Udfordrings-program)

Det sjoveste program jeg faldt over hedder Write or Die. Programmet kan både købes eller bruges i en lite-version, hvilket stadig er ganske underholdende!

Programmet giver dig en udfordring (som du selv kan være med til at justere): Skriv X antal ord på X antal minutter – og holder du for lange pauser mellem tastninger så begynder programmet at larme.

Problemet er her at hvis du har lyden fra, så sker der intet, og sidder du derhjemme er det måske ikke så pinligt med lidt irriterende larm. Sidder du til gengæld på en cafe eller et andet offentligt sted – så ønsker du ikke at blive opdaget, og så handler det bare om at skrive!

Der findes også andre versioner af programmet, bl.a. kan det, hvis du holder for lange pauser, begynde at slette i din tekst – en god grund til at fortsætte med at skrive!Programmet findes HER!


Scrivener (Planlægningsværktøj)

Scrivener dukker altid op når man snakker skriveprogrammer. Det er et kæmpe program, der både lader dig planlægge din roman, indeksere dine inspirationskilder og dit research, og holder styr på dine omskrivninger.

Sådan som jeg ser det, så er programmet mere egnet til historier i Game of Thrones’ størrelsesorden end til hvis du skriver fx letlæsning eller kortere enkeltstående bøger.

Man kan hurtigt blive fanget i planlægningsfælden, hvor man ender med at lave en masse om det man skriver, og faktisk ikke få skrevet noget PÅ det. Er dette et problem man har, så vil jeg IKKE anbefale programmet, da det jo i sidste ende handler om at få skrevet.

Kan du til gengæld styre dette, og har brug for hjælp til at holde styr på dine mange personer og steder, så kan jeg varmt anbefale programmet. Det er lidt svært at sætte sig ind i – synes jeg, men jeg elsker også ringbind og løsark – men når det først giver mening, så er det faktisk let nok at bruge.

Programmet skal downloades for at bruges, og koster imellem 245-275 kr. Der er dog en 30 dages free-trial periode, hvis man som mig gerne lige vil stifte bekendtskab med det, inden man køber.Programmet findes HER!



Inspirations-generatorer

Inspirationsgeneratorer fungerer gerne på den måde at de opstiller nogle benspænd for dig, som du så kan lade dig inspirere af, og skrive ud fra.
Der findes hjemmesider med dette, fx writingexercises.co.uk, men i disse moderne tider findes der også Apps til ens telefon, så du altid kan have inspirationen lige ved hånden.

To apps jeg er blevet glad for er ARC Apps’ Character Generator og Plot Generator (udviklet til android, men findes vist også til apple).

Character generatoren er god til at finde nogle interessante baggrunde til ens karakterer på, men her skal man være god til at vælge og vrage, da karakteren den foreslår gerne i sin helhed er lidt underligt sammensat. Vælg det du kan lide, og smid resten væk.

Plot-generatoren er til gengæld helt fantastisk. Den er designet sådan at den kan give et fuldt oplæg til en novelle eller roman bare ved at komme med en række benspænd som forfatteren så skal kæde sammen. De par gange jeg har brugt den, har jeg hurtigt kunne se en historie for mig – og så er det bare mit job at se om jeg kan gøre den original og til min egen historie.

Programmerne kan selvfølgelig ikke erstatte din egen fantasi, men de kan være meget gode til inspiration når den mangler.


Bruger du nogle skriveprogrammer? Hvilke og hvordan bruger du dem?



God skrivelyst
Bjarke