mandag den 12. januar 2015

Forfatterstatus 2014

Det er noget helt særligt at skrive den her forfatterstatus. Det er nemlig her at jeg kommer til at skrive det, jeg allerede glædede mig til at skrive, da jeg startede med statusserne i 2009. Hvorfor spørger du?


Fordi 2014 blev året hvor min billedroman City Surfer udkom. Wow. Det har været en helt særlig oplevelse endelig at stå med et værk der er ens eget. Jeg har udgivet en god sjat noveller rundt omkring, men her – den her udgivelse er kun mig! (Og min fantastiske illustrator Søren Klok – men ordene!)
Jeg kan stadig ikke beskrive det, så fantastisk er det. Næste trin er i gang.


Ud over City Surfer fik jeg også udgivet novellen Min fars farvel i HUFs Dystopi-samling Skybrud. Ellers har det set lidt stille ud på novelle-fronten, da jeg har haft en skole, der skulle afsluttes og en masse ting i forhold til romanen, der skulle på plads.


Ud over min skrivning har der også været god gang i forfatterarbejdet. Jeg har ud over Forfatterspirernes Skriveklub og sommerkurset også afholdt skrivekurser på forskellige skoler – noget jeg sikkert kan takke skolereformen for, så noget godt har den bragt med sig!

Jeg underviste også i mundtlig fremstilling i projektet KBH Læser: Vi skriver. Her fik forskellige skoleklasser i København besøg af en forfatter, der underviste dem i et par timer inden deres tekster så skulle indtales og lægges ud på nettet i foråret 2014.

Sidst men ikke mindst har jeg solgt et billedbogs-manus til en illustrator, der gerne ville producere en interaktiv børnebog. Det interaktive har jeg senere hørt er blevet droppet, men jeg har set de første karakter-tegninger: Og det ser fantastisk ud!
 

Den mest markante forandring er at Forfatterskolen er ovre. Jeg savner de mange mandag aftener, men er også glad for nu at kunne give mig selv 100% til forfatterfremtiden. Hvad har den i vente? Tjah, jeg har en roman på vej på det nye forlag Vild Maskine, samt en billedbog skrevet sammen med Nicole Boyle Rødtnes, der udkommer på forlaget Alvilda til efteråret.


Det er dejligt at se tilbage på 2009 – for jeg kan se, at alt det jeg drømte om dengang, det er der jeg er ved at være nu. Og langt mere end det, for man samler sgu en del op på eventyret derhen!


God skrivelyst
Bjarke