mandag den 15. september 2014

Tema – Hvordan arbejder man egentlig med det?

”Jeg er egentlig ikke sådan en, der tænker over temaerne i mine historier.” – er det dig? Måske. Det er der heller ikke noget galt med. Men nogen gange kan det være en god ide at tænke over tema. For det første gør du lærere glade, og kan du få dine bøger ind i skole-læsningen, så kan det kun være en god ting.

Men hvordan gør man lige? Hvordan arbejder man med sit tema?

 

Modsætninger mødes

Et tema kan oversættes som emnet for din historie – hvad drejer det sig om? Har man læst Uglies af Scott Westerfeld kan det forklares let. Temaet er ”hvad er skønhed?” eller hvis man er begreber så bare ”Skønhed.”
 
 

Havde Scott valgt at stoppe tema-arbejdet her, havde han altså haft en historie, der handlede om en masse skønne mennesker i et fremtidsunivers, ikke vildt spændende egentlig … Indtil man finder begrebets modsætning: Det modsatte af Skønhed er grimhed!
 
 

Hvordan kan du udfordre dit tema?

Her kunne Scott så lade de grimme være nogle hæslige monstre, de kønne skal kæmpe imod – men forklarer det problemstillingen køn/grim? Nej, egentlig ikke … Og det er ikke en særlig hyggelig historie, da de fleste af os gerne vil have sympati for de grimme (med mindre vi ser monsterfilm af en eller anden grund).

Så Scott vender det hele på hovedet, det her handler om de grimme – om dem der ikke vil rette sig ind efter samfundets skønhedsbehov.

På den måde spiller han både på vores sympati for de ”ikke-perfekte”, samt stiller spørgsmål ved vores egen verdens ønske om overflade frem for dybde. Ret genialt egentlig – bare ved at arbejde lidt med tema.

 

Mikro- og makro-temaer

Selvfølgelig er det ikke nok at have ét tema. Man kommer jo til at rode med flere emner i løbet af sin historie – så hvad gør man?

Først og fremmest skal man være bevidst om hvad der er ens makrotema eller hovedtema. I Uglies er det som nævnt Skønhed/Grimhed. Derefter skal man finde mikro-temaerne eller undertemaerne.

I Uglies er det fx samfundet/Individet som ses i hvordan alle skal opereres så de passer til skønhedsidealerne, og dem der kæmper imod bliver jaget vildt. Dette mikro-tema står ved siden af et andet mikro-tema nemlig tillid/tillidsbrud, da hovedpersonen Tally bliver nødt til at bryde nogens tillid for at få lov til at blive en af ”Pretties” (som er det modsatte af det hun er nu ”uglies”).

Jeg ville gerne gå mere i dybden her, men vil heller ikke ødelægge bogen hvis du endnu ikke har læst den. Vil dog stærkt anbefale dig at gøre det, da den er god men også bare et meget fint eksempel på hvordan arbejdet med tema kan gøre en bog endnu bedre – det stiller jo lige pludselig spørgsmålstegn ved hvordan vi ser andre mennesker.

Så ved du egentlig hvad din histories tema er? Skynd dig at find ud af det!
 


God skrivelyst
Bjarke