mandag den 5. november 2012

Tabuer, blokeringer og novelleforløb - Nyt fra livet på forfatterskolen



I forgårs tror jeg det gik op for mig, at jeg går på en forfatterskole. Altså, jeg ved det jo godt, det er ikke fordi jeg glemmer at møde op eller sådan noget. I sidste uge tror jeg bare endelig det begyndte at synke ind i underbevidstheden. Jeg GÅR på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Det er ikke kun sjov og løjer, der sker faktisk noget, ting rykker på sig!

Jeg kan se at der sker ting med mit sprog, det har stille forandret sig side for side i det jeg skriver. Det er blevet bedre, blevet mere åbent for billeder og metaforlege end det var før. Nogle sætninger kan jeg næsten ikke kende igen. Jeg har hørt om børn der var mønsterbrydere, men ord? Ja, hvorfor ikke?

En anden ting jeg har opdaget er også at jeg genererer flere ideer, men ret skal være ret, det tror jeg også lidt er mit arbejdes skyld. At hænge ud med målgruppen får bare en til at tænke helt anderledes.


Fedt er det i hvert fald, legende sprog og nye ideer der går hånd i hånd. Men selvfølgelig er det hele ikke bare fantastisk (Jo, det er. Jeg prøver bare at skabe spænding). For et par uger siden havde jeg en ret ulm skriveblokering. Vi havde fået til opgave at skrive om et af vores egne tabuer om hvad man kunne skrive til børn, og gerne prøve at bryde vores egne grænser.

Det er dæleme svært! Jeg synes ikke umiddelbart  jeg har nogle grænser eller tabuer, så jeg låste helt af. Jeg kunne skrive om blod, indvolde og andet klamt, men folk der kender mig ved at det ikke ligefrem går mig på, så hvad f... skulle jeg gøre?

Jeg skrev et eller andet, uden egentlig at være tilfreds med det, men afleveres skulle det. Jeg håber gennemgangen senere kan give mig et større indblik i hvorfor lige netop den her opgave drillede så meget.


Skriveblokeringen sidder stadig lidt med sit hånlige smil i kulissen, men jeg vil prøve bare at lade den være – kede den væk simpelthen. Specielt fordi vi for nyligt er gået i gang med novelleforløbet på skolen, hvor vi opdelt i grupper vil arbejde med hinandens noveller med kyndig vejledning fra en etableret forfatter. I mit tilfælde er det Erik Barfoed, der bl.a. har skrevet romanen Bræk.


Så ja, nu er det bare at skrive og skrive, lære en masse samtidig og lade erkendelsen af at jeg går på forfatterskolen forankre sig ordentligt.




God skrivelyst
Bjarke