mandag den 31. januar 2011

Bøger om at skrive

Der findes uendeligt mange bøger om at skrive. Man skulle ikke tro at det var et så interessant emne at man kunne skrive så meget om det, men det er det.

Det er vi som forfattere selvfølgelig også glade for, der er jo ingen grund til at alle skal opfinde den dybe tallerken.

Derfor har jeg lige lavet en lille liste over de skrivebøger jeg synes er gode. Jeg har opdelt dem i en række kategorier, nemlig: om skrivning, litteraturteori, og om forfattertilværelsen.

Om skrivning
22 tricks om at skrive godt af Thomas Oldrup
Skriv så det fænger af Teddy Petersen
Manual til skrivekunsten af Robert Zola Christensen
How to write science fiction and fantasy af Orson Scott Card
On writing/om at skrive af Stephen King
Writing for comics af Alan Moore (på trods af titlen er den også brugbare for os andre forfattere)

Litteraturteori (akademiske men gode bøger)
Fortællingen af Annemette Hejlsted
Gads litteraturleksikon (et opslagsværk med alle mulige litterære begreber)
How Fiction Works af James Wood

Forfattertilværelsen
Hjælp, jeg vil skrive en bestseller af Steen Langstrup (den bedste indførsel i den danske forlagsverden jeg pt har læst)
On writing/om at skrive af Stephen King (ja, den står to steder, men den omhandler også begge aspekter.)

Skal jeg give et godt sted at starte sin læsning som forfatterspire, så vil jeg nok sige 22 tricks om at skrive godt, Manual til skrivekunsten og Hjælp, jeg vil skrive en bestseller.

Kender du andre?

God læse- og skrivelyst!
Bjarke