fredag den 4. september 2009

Word vs Notepad

På min lille skriveferie prøvede jeg et gammelt forfatterråd af: Skriv i Notepad.

Notepad er hovedsageligt bare en hvid overflade, hvorpå man taster ord ind. Der er ingen mulighed for skrå- eller fed skrift. Ingen små finurligheder, der kan distrahere en. Kun tekst.

Grunden til at jeg ikke havde prøvet det noget før, var, at lige præcis det aspekt aldrig har forstyrret mig. Alle Words finesser. Jeg har simpelthen ikke hjerne til at bruge dem. Dog var der en ting jeg tit har tænkt over, Jeg blev meget hurtigt træt i skriveprocessen. Ikke træt af det jeg skrev, men udmattet. Når jeg havde nået nogle sider, og kunne se jeg havde nået dem, blev jeg udmattet.

Derfor valgte jeg også hurtigt at skrive i webside-layout. Der var ingen prædefinerede sider, kun hvidt. Det gik for så vidt også fint nok, bortset fra at man stadig hurtigt kunne se at man havde skrevet meget, hvilket igen resulterede i, at jeg blev træt. Dog stadig med et par sider mere end normalt.

Så her i skriveferien besluttede jeg mig. Nu ville jeg prøve at skrive i Notepad. Jeg åbnede dokumentet, og begyndte at skrive.
Det første jeg lagde mærke til var, at linjerne var uendelige. Forstået sådan at linjen bare fortsatte, i stedet for at gå ned på næste linje, hvis der ikke kunne være flere bogstaver. (Faktisk er den ikke uendelig, på et tidspunkt knækker den, men der går me-eget lang tid.)
På den måde kunne en side lige pludselig nøjes med at fylde to linjer. Og to linjer, det var jo ingenting! Rent visuelt hjalp det, og jeg fik produceret det dobbelte antal sider på en dag, uden at føle mig synderligt træt eller udkørt.

Der er jo forskellige typer forfattere, og vi skriver alle forskelligt. Men sætter di pris på produktivitet, så vil jeg da anbefale at du prøver Notepad. Hvem ved, måske lærer du endda noget nyt om dig selv?

God Skrivelyst
Bjarke