Det første
kendetegn ved billedbogens karakterer, er at der ikke er så mange af dem ud
over hovedpersonen. Et lille tæt
persongalleri, gerne med et familiært bånd – dvs. familie, venner, kæledyr,
legetøj osv).
Hovedpersonen
som den umiddelbart vigtigste karakter i billedbogen skal gerne fungere som læserens ambassadør – det er ham, der skal
introducere den verden det hele foregår i, og ham der skal drive historien.
Dette fører os til næste vigtige punkt: Hovedpersonen
skal have et projekt, og det skal være forbundet med konflikten.
Det giver
lidt sig selv, sådan er det med de fleste genrer, men det er i billedbogens
korte form mere vigtig. Virker hovedpersonens mål ikke vigtig for plottet
hægter du simpelthen dine læsere (eller lyttere) af.
Dette
betyder dog også at der skal ske en udvikling: Der skal ske noget skælsættende med hovedpersonen fra første til sidste
side – dette behøver dog ikke kun være positiv. Hvad man definerer som
skælsættende kan diskuteres, man skal bare huske at i den størrelse ens læsere
er i, kan selv små ting være ret skælsættende. Her er det også vigtigt at huske
at Handlingen både kan være ydre og
indre – man skal ikke være bange for at arbejde med følelser og tanker.
For at gøre
det lettere for en selv kan man arbejde
med parallelpersoner og kontrastpersoner. det er henholdsvis karakterer,
der ligner hovedpersonen og karakterer, der er anderledes/modsat hovedpersonen.
Her kan man med rette tænke i modsætninger – hvad er det modsatte af vores
hovedperson, og hans mål?
Og så lige
de to sidste råd - bipersoner skal være
lige så nuancerede som hovedpersonen. Seriøst, du har ikke så mange
karakterer at arbejde med, så gør alt hvad du kan for at gøre dem huskværdige
og fantastiske.
Og brug skæve detaljer, leg med din
historie og dit univers, lad være med at lege mor eller pædagog – leg
forfatter, det kan børnene meget bedre lide.
God
skrivelyst
Bjarke