mandag den 3. juni 2013

Ny gammel novelle ude: Rakshasa


For nyligt udkom samlingen Forvandlinger – en fantasyantologi. Den har været længe under vejs, men alligevel er det rart nu at sidde med et eksemplar af bogen i hænderne.

Det er min novelle Rakshasa, der er med i den, en historie jeg skrev tilbage i 2010 hvor den også blev antaget. Lidt underligt, da det på mange punkter er tydeligt at se en udvikling fra dengang i mine skriverier og til nu.

Rakshasa foregår i et indisk inspireret fantasyland kaldet Endia, hvor den unge kriger Karna sammen med sin bror og en gruppe oprører prøver at vælte Maharajaen med hjælp fra mørk magi. Noget går dog helt galt, og Karna må flygte fra hvad end deres ritual har hidkaldt.


Det var for mig en ret sjov novelle at skrive, både fordi jeg fik muligheden for at lege med noget traditionel Sword and Sorcery men også fordi jeg lod mig selv have frie tøjler ved at lade setting være indisk inspireret. Det betød at jeg let kunne arbejde med maharajaer, kaste-systemer og indiske sagn og guder, hvilket var helt fantastisk.

Vil du se hvordan jeg tacklede Indiens mystik, og more dig lidt over hvordan jeg skrev for 3 år siden, så vil jeg da lige foreslå dig at finde Forvandlinger – En Fantasyantologi. Den kan købes på forlagets hjemmeside HER! Og om noget tid kan den sikkert også lånes på biblioteket.


God skrivelyst
Bjarke