mandag den 10. juni 2013

Ny skrivekonkurrence: Krimi-roman

Forlaget Casso har netop søsat en konkurrence hvor de opfordrer folk til at skrive en kriminalroman. Har du en ide til en krimi du gerne vil deltage med så skynd dig, for deadline er d. 1. november 2013.

Det eneste krav er, at du skal være fyldt 18 år for at deltage.


For at deltage skal du sende dit manuskript som Word-dokument til forlagets mail: forlagetcasso@mail.dk, og du må meget gerne skrive et par linjer om dig selv, og hvad lige præcis din krimi handler om.
 

Der er mulighed for at man kan deltage med mere end et manuskript, hvis man fx har en hel samling krimi-manuskripter liggende, forlaget Casso ønsker dog ikke at manuskriptet er indsendt til flere forlag så længe de deltager i konkurrencen.
 

Senest 15. november lover forlaget at svare på om man har vundet eller ej. Du kan læse mere på forlagets hjemmeside HER!
 

God skrivelyst
Bjarke

 

7 kommentarer:

Morten Brunbjerg sagde ...

Jeg forstår stadig ikke de her forlagskonkurrencer. Hvad er anderledes ved at deltage i disse konkurrencer frem for at sende et manus ind helt almindeligt?

Bjarke sagde ...

Hej Morten
Det er et ret godt spørgsmål, for umiddelbart ser det ikke ud til at der er nogen forskel.
Det er der dog: Forlagene og forfatteren får mulighed for at brande bogen som et vinderbidrag hvilket ofte kan give mere avisomtale og lignende.
Samtidig er det en god måde for mindre forlag at stifte bekendtskab med en række forfattere indenfor en genre, der ikke nødvendigvis ville opdage forlaget ellers.

Så ser man fuldstændig sort på hvidt på det, så er der ikke umiddelbart en forskel - men tænker man som et forlag, så er der en mulighed både for at skabe opmærksomhed på sig selv, møde en ny forfattergruppe, samt brande en bog som vinder.

Og så er det bare fedt at kunne kalde sig vinder af et eller andet :D

God skrivelyst
Bjarke

M Høyrup sagde ...

I det her tilfælde synes jeg at deltagelse i konkurrencen vil stille en DÅRLIGERE end almindelige bog-kontrakt-vilkår. Det man kan vinde er ... tre hjemmelavede bøger.
Det kan enhver selv bestille på et hvilket som helst trykkeri for et par hundrede kr.
Et almindeligt forskud på en bog er noget i retning af 10.000 kr ...
Og fjorten dage til at læse xx indsendte bidrag? Andre forlag bruger tre måneder.
Der er noget der skurrer. Hvis jeg tager fejl, vil jeg selvfølgelig æde min skepsis i mig igen, men -- .

Morten Brunbjerg sagde ...

Du bekræfter præcis mine tanker. De fordele der er i en romankonkurrence ligger hos forlaget. :)

Bjarke sagde ...

Morten: Vil ikke mene den ligger hos forlaget udelukkende, men det er dog smart for dem at afholde den type konkurrencer.

M. Høyrup: Jeg vælger ikke at kommentere på forlagets møde at gøre tingene på, men i stedet gøre opmærksom på at her er der en konkurrence. Tak for dine iagttagelser, som jeg vælger at lade stå herunder, så folk selv kan vurdere hvad de tænker om. :)

God skrivelyst til jer begge
Bjarke

Anonym sagde ...

Jeg syntes det er irriterende at man skal være fyldt 18 år. Jeg er selv 14 år og har megen interesse inden for forfatterfaget. Jeg kan godt se at de satser på at få nogen ind uden komma fejl og stavefejl, men alligevel. Jeg syntes det er sjældent man finder nogen for de helt unge borgere.

Jeg satser dog stadig på at sende min roman (stadig under udvikling) ind til et forlag en dag. Ved du om der er noget aldersgrænse på, hvor gammel man skal være for at udgive en bog?
Jeg er selv i tvivl om det og ville derfor spørge en der virker som om han har styr på det.

Mvh Carrie.

Bjarke sagde ...

hej Carrie
Jeg tror ikke det handler så meget om retstavning (det er der også mange voksne der ikke kan finde ud af), men mere om konkurrenceregler eller sådan noget.

Det hænder, at der er konkurrencer uden aldersgrænser, og også at der er konkurrencer til yngre forfattere - jeg opdaterer med alle dem jeg kan finde, bare der er en form for udgivelse på højkant i sidste ende.

Man kan sagtens udgive romaner og noveller selvom man ikke er 18, så du skal bare komme i gang!

God skrivelyst
Bjarke