I dag taler
jeg nok hovedsageligt til de af jer, der skriver gys/horror selvom I andre også
kan være med. Vi skal nemlig lære om creepypastas.
Creepypasta
er en slags online gyserhistorier, skrevet af en til flere brugere, og gerne
skrevet i førstepersons-fortællere. Lars Konsack er forfatter, lektor på IVA og grundlæggende klogt hoved når det gælder
memes og hvad der egentlig foregår på nettet, og han beskriver creepypastas som
"små korte spøgelseshistorier, mindende om
dem børn fortæller hinanden. De er gerne korte og hurtigt læste. Udover
spøgelseshistorier minder creepypasta også om Urban Legends."
Navnet er
lidt sært, og har slet ikke noget med båndspagetti at gøre, det kommer nemlig
af sammensætningen creepy (skummel/uhyggelig) og Copypasta (Copy/paste – et
computerværktøj de fleste af os kender). Det hedder Copypasta fordi ideen er at
de små historier hurtigt skal kunne kopieres og deles flere steder på nettet,
og dermed få sit eget liv.
Ja, men hvad
har det med os forfattere at gøre? Ikke noget umiddelbart, men så alligevel ...
Ja, det vi bevæger os ud i er igen en markedsføringsartikel.
Nogle af de
bedste creepypastas jeg har læst er kendetegnet ved flere af, men ikke
nødvendigvis alle punkterne her:
· En stærk fortælling (jeg oplevede for nyligt det her, har andre oplevet noget lignende? gerne rettet imod dem man deler med som et spørgsmål: Har I oplevet noget lignende, hvad skal jeg gøre osv.)
· Et mystisk/uhyggeligt væsen (Der er ikke tale om klassiske vampyrer eller lignende, men i stedet nye uhyggelige skabninger eller oplevelser skabt af læseren. Ben Drowned og Slenderman som eksempler)
· En stærk mythos som måske, måske ikke bliver formidlet i historien (Ben Drowned og Slenderman har begge en stærk mythos, der gør det muligt for en selv (og andre) at skrive nye historier i samme univers)
· Et moderne/genkendeligt element (I Ben Drowned er det et video-spil, i Candle Cove er det et børneprogram og sådan fortsætter det gerne.)
· Anden form for dokumentation end historien. (Ben Drowned har youtube-videoer, Candle Cove har flere deltagende, der taler om programmet og dermed bekræfter hinandens historie.)
Godt, der
var en lille hurtig guide til hvordan man laver en creepypasta, og hvad så? Jeg
kan stadig ikke se hvorfor jeg skal bruge energi på den slags internetpjat?
Vi har nu
karakteriseret et internetfænomen, der spreder sig af sig selv på internettet
(viral spredning), fungerer som en slags øjenvidenberetning, og kan kombineres
sammen med andet online materiale (youtube fx). Forestil dig hvis du ikke
lavede en almindelig bogtrailer, men til gengæld lavede en
youtube-øjenvidenberetning kombineret med noget tekst – og på den måde solgte
ideen bag din roman, før du solgte romanen?
Kenneth Bøgh Andersen har på et
tidspunkt lavet en fake nyhedsudsendelse omkring dæmoner for at reklamere for sin
romanserie djævlens lærling. Han bryder dog følelsen af virkelighed ved at
slutte med en joke og en reklame, men det er stadig et godt eksempel på hvad
man kan gøre.
Og de af jer
der har læst Michael Kamps Moln – Jorden husker kan sikkert godt huske novellen
Cornelia, om en død pige, der sender sms'er. Denne novelle er specielt
uhyggelig fordi sms'en findes, det er en kædesms man rent faktisk kan risikere
at få! Så vidt jeg har forstået fandtes sms'en da Michael Kamp begyndte at
skrive, men tænk hvis den ikke gjorde – tænk hvis han via en god ide har skabt
den? En gratis reklame til hans ungdomsgyser, som unge sender til hinanden af
sig selv – genialt!
Nu lyder det
selvfølgelig meget let lige nu og her, hovedsageligt fordi jeg tager eksempler
der lykkedes (med den slags projekter er det svært at finde dem der ikke
lykkes). Sandheden er at det er svært at gøre noget viralt, som Lars Konzack
også siger: "Som med al viral
markedsføring er man afhængig af andres velvilje. Så det er ikke nogen sikker
strategi. Men det kan godt virke."
Så har du en
gyser-ide, du mener lige kan få det ekstra pift ved også at have en sideløbende
historie på nettet der bekræfter din romans mythos, så er det da bare at
eksperimentere lidt med creepypastas. Enten bliver den viral og så er det fedt,
eller også ligger den online til når folk googler din roman, og så kan de seje
læsere stadig få en fed oplevelse.
God
skrivelyst
Bjarke