mandag den 4. april 2011

Gimmicks - fra uoriginal til genial

Din historie er kørt træt. Den er uoriginal og uinspireret. Din krimi ligner alle andre krimier. Din gyser alle andre gysere. Hvad gør du? Hvordan får du historien til at blive ny og original? Let nok, du bruger gimmicks! Hvad er en gimmick?

En gimmick er en detalje, der gør ens historie spændende og anderledes. Et godt eksempel på dette er krimiserien Numbers, der handler om en gruppe detektiver og politifolk, der ved hjælp af matematik opklarer forbrydelser. Matematik bliver altså en gimmick, der gør dette til et nyt og anderledes tag på krimi-genren.

Hvorfor bruge gimmicks?
Jeg har allerede lidt afsløret det. Gimmicks giver et nyt og anderledes tag på en allerede kendt og gennemprøvet genre. Det er også derfor at man som forfatter skal overveje om det ikke kan være smart at kaste en gimmick ind i ens historie. Hvad vil man gerne have at vide? At ens krimi var god men uoriginal, eller original fordi den blander to spændingsfelter anmelderne ikke havde regnet med?

Men hvordan gør man? Hvordan bærer man sig ad med at bruge gimmicks i sin roman? Der findes to måder at bruge gimmicks på: som historiebærer, og præmis-ændrer

Historiebærende Gimmicks
Når Gimmicks skal bære en historie, så skal de være gennemgående og have nærmest tematisk karakter.

I Jeanette Øbro Gerlow og Ole Tornbjergs roman Skrig under vand findes der et godt eksempel på dette. Hovedpersonen er vandskræk, og sagen der skal opklares kommer til at have vand som omdrejningspunkt. På den måde får vi altså involveret hovedpersonen i en sag hun ikke nødvendigvis har noget forhold til, med vand som det gennemgående tema. For kan hovedpersonen overvinde sin vandskræk for at opklare sagen?

Batman Begins er et andet eksempel på hvordan gimmicken får nærmest tematisk effekt. Temaet er frygt. Første del af historien handler om Bruce Waynes barndom, og hans frygt for flagermus, som han kobler sammen med et barndomsuheld og sine forældres mord (de så operaen flagermusen, da de døde).

Anden del handler om Bruce Waynes træning, og her er det skurken Ras Al Ghul, og hans onde syndikat af hævnninjaer, der tematiserer frygten. I sidste del bliver det Fugleskræmslet der opsumerer frygten. Imens Bruce Wayne som Batman bruger sin egen frygt til at skræmme de forbrydere, der i starten af filmen skabte frygt hos lovlydige borgere.

Ved hjælp af frygt-gimmicken som overordnet tema, lykkes det altså at kæde tre ret forskellige dele af en film sammen, og give mening i en helhed.

Præmisændrende Gimmicks
Præmisændrende gimmicks er de gimmicks, der ved hjælp af en, for det meste, simpel ide genopdager en genre som fx lægeserier og krimier. Et af de mest kendte eksempler i øjeblikket er CSI-serierne. Det er en politiserie, og alligevel ikke. For fokus er for det meste på det hold af Crime Scene Investigators, der er med til at opklare sagen ved hjælp af teknologi og retsmedicinsk viden.

Numbers, der bruger matematikken til at forny krimigenren er allerede nævnt. Og lægeserier ser man også en fornyelse af, blandt andet i serien House. Det er en lægeserie, men slet ikke som Greys Hvide Verden. Nej, House bruger en detektiv-gimmick, og handler mere om opklaringen af en sag/sygdom, end om læger og sygeplejersker.

Hvordan gør DU så?
Det hele handler om at kende din historie. Lad os sige du har læst mit indlæg om at skrive en roman, og nu har en oversigt over din roman. Kan den blive bedre? Er hovedpersonen fremmedgjort fra konflikten, kan man jo skrive et følelsesmæssigt problem ind. Ligesom i Skrig under vand hvor hovedpersonen er vandskræk.

Er der nogle temaer i din historie du kan forstærke, ved at ændre lidt i enten din hovedperson eller plottet? Det er en meget lille ændring, alligevel gør den historien 100 gange bedre!

Ændring af en histories præmis er lidt mere besværligt. Men måske har du en krimi, som du ikke synes skiller sig ud.

Skal hovedpersonen være automekaniker? Og hvordan vil plottet så se ud? Hvilke forcer har automekanikeren, der kan hjælpe opklaringen?

I et superhelte-drama, hvorfor så ikke følge skurken, eller den tilfældige mand på gaden? Eller måske endda superheltens datter, der fortæller om hvor hårdt det er at far altid kæmper imod skurke og tager arbejdet med hjem? Det hele handler om at være kreativ, så slå dig løs!

God skrivelyst Bjarke

1 kommentar:

jonas wilmann sagde ...

Fed artikel. Et andet superhelte-eksempel kunne være serien "Smallville", som jeg så 8,5 sæson af, indtil den blev for broget. Her er det superman-mytologien, der er vendt fuldstændig på hovedet, og viser Clark Kents opvækst i lillebyen, Smallville. Serien har på overfladen meget lidt med Superman at gøre og er skrevet efter det stramme kodeks: "no flights, no tights", men inkorporerer masser af gys og eerie lilleby stemning. Kan man genopfinde en genre, eller i mit eksempel her en konkret mytologi, så er det vist sikkert at sige, at man har skudt papegøjen.