mandag den 9. august 2010

Navnet er Larsen, Bjarke Larsen - skriveunderviser

I sidste uge var jeg ude og undervise en flok på 28-30 børn i kreativ skrivning. Børnene var i alderen 10-16 så det var selvfølgelig lidt af en omgang.

Det var sammen med mine kollegaer Camilla Wandahl og Nicole Boyle Rødtnes, og selve arrangementet var blevet afholdt af Vanløse Kulturstation i samarbejde med alle Københavns Kommuner.
Det var superfedt!

Børn er ekstremt intuitive, og da det her var børn, der allerede skrev, og ikke bare var blevet tvunget derhen, så var det også nogle forbløffende gode tekster der kom på banen. Så gode, at jeg flere gange havde lyst til at bryde forfatternes hellige lov: Thou shallt not steal thy neighbors idea.


Jeg gjorde det selvfølgelig ikke, da man jo er et retskaffent menneske. (Og fordi jeg har for mange ideer selv)

Selve ugen gik faktisk hurtigt. Det var hver dag fra 9-14, så undervisningstiden er begrænset. Alligevel nåede man at knytte bånd til et par stykker af dem, og jeg savner dem også nu her mandag hvor det hele er slut. (Jeg troede faktisk jeg var blevet skør, da jeg købte ind i morges. det viser sig at en af ungerne bor i Brønshøj!)

Igennem hele ugen blev de tæppebombet med papirer og undervisning om anslag, dialog, hvalen og hvordan man afslutter sin historie. Alt sammen noget jeg håber de kan tage med sig senere, når de skal skrive historier.

Vi har i løbet af ugen også fået besøg af forfatteren Henrik Einspor, illustratoren Søren Klok, og Anne Mørch-Hansen fra Rosinante og Co, der gav supergode foredrag om hvordan ens manuskript gik fra, at man havde skrevet det, til at blive en færdig bog i boghandlerne.

Lørdag afsluttede vi så med en lille hyggestund for forældre og andre interesserede, hvor de unger, der havde lyst til at læse højt fik lov til det.
Her nåede jeg også lige at møde Børn & Unge-borgmesteren Anne Vang – Ja, jeg mænger mig med de kendte nu!

Og så blev det hverdag. Jeg har en roman og et par fantasy-noveller der skal skrives, så jeg må tilbage til hakkebrættet.

God skrivelyst
Bjarke
PS: Gæt hvad der har 1 års fødselsdag i morgen? hvis du ikke kender svaret, så kik forbi Skrivekrampe.dk og bliv klogere ;)