mandag den 26. april 2010

Hvordan skriver man lige en roman? (2)

Her kommer anden del af hvordan man bærer sig ad med at skrive en bog. I sidste del skrev jeg om de to første faser, ideen til romanen og udviklingen af den. Denne gang er det Struktureringen af ideen og selve skriveprocessen vi skal i gang med.
Struktureringen er langt den sværeste af alle faserne, men også den sjoveste. Det er her ens ide begynder at ligne en roman.
3. fase: Strukturér
Har man været igennem 1. og 2. fase så har man nu en masse papirer med scener, karakterer og alt muligt andet pjat, der ikke helt er en historie endnu. Det skal man lave i fase 3.
Når man laver puslespil er det en god ide at starte med kanten. Det første led af brikker, så man har en ramme til resten af brikkerne. If it works, why fix it? Hvad er starten på din historie? Hvad er slutningen?
Spændende start
Husk på at starten skal være spændende, så start ikke med en fødsel medmindre den er vildt vigtig for historien. Start når hovedpersonen er i fare. Start spændende.
Mange gyserfilm starter med at skurken (Freddy Krueger, Jigsaw, Jason) begår et mord, vi er spændte, vi bliver bange. Historien har fanget os. Og den reele historie starter faktisk først i næste scene hvor vi bliver præsenteret for hovedpersonerne.
Indiana Jones gør det samme. Vi ser Indy finde en artefakt og flygte fra et fældefyldt tempel, det er spændende, og det sætter stemningen. Bagefter tager Indy tilbage til universitetet og får en ny opgave, filmens historie. Starter man på universitetet er der god sandsynlighed for at man ville være ligeglad med den rolige Dr. Henry Jones.
Starten på ens roman skal simpelthen give en lyst til at læse videre. Og det gør en lang fødsel ikke.
berettermodellen
Efter at have fastslået start og slutning så begynder det sjove. Her vil jeg anbefale at man bliver gode venner med berettermodellen! (link fører til mit indlæg om netop berettermodellen)
Man bliver gerne præsenteret for den i folkeskolen som en analysemodel, men det er noget pjat. Eller nej, det er det ikke, men den er langt bedre at bruge som forfatter.
Tegn berettermodellen af. Klask alle de forskellige ideer fra udviklingen ind på den og vær ikke bange for at ændre på rækkefølgen. Så snart man har udfyldt den så den giver mening, så er man klar til sidste led af struktureringen.
Nu har man en spændingskurve (den udfyldte berettermodel) over ens roman, hvor man kan se rækkefølgen på handlingen. Man kunne godt begynde at skrive nu. Men det skal man ikke (det bestemmer du selvfølgelig selv, men altså).
kapiteloversigten
Kapiteloversigten er det sidste led af struktureringen. Hvor mange kapitler skal ens bog være på? Gigolo Hitman var på de 50 kapitler, mine ungdomsgysere er på 25. Man bestemmer helt selv. For lethedens skyld vil jeg sige 25 kapitler. Så skriver man tallene fra 1 til 25 med god mellemrum imellem. Man kan også vælge at bruge en blank side til hvert nummer. Skrive nummeret øverst oppe så man rigtigt kan gå i detaljer med sit kapitel.
Derefter tager man sin spændingskurve og inddeler den i kapitler. Fylder mere på kapiteloversigterne, sådan at det ikke bare bliver en enkelt historie. Måske skal der også være et sideplot med hovedpersonens mor eller lillesøster? Alt det kan man flette ind i kapiteloversigten.
Samtidig kan man bruge den til at holde styr på ens personer. Den bedste ven man introducerer i kapitel 1 er måske fint nok med i de ti første kapitler, men hvor forsvinder hun hen i de 14 sidste? Den slags ting får man bedre overblik over ved at lave en kapiteloversigt, og man vil kunne finde mange fejl i sin bog længe før man overhovedet har skrevet på den. Lækkert!
Når ens kapiteloversigt er fejlfri kan man gå i gang med 4. fase. Man har nu en miniudgave af sin bog. En oversigt, man altid kan støtte sig til når ens skrivelyst knirker. Ja, en drejebog til når skriveprocessen går i gang.
4. fase: Skriv!
Ja, den giver sig selv. Gør den ikke? Nu er det bare at følge planen og skrive derudaf.
God Skrivelyst
Bjarke

24 kommentarer:

Freja sagde ...

Hej, det er super fedt at man lige kunne læse den gode forklaring. Jeg er selv igang med en historie, som jeg håber på vil blive lang, men ja det kniber med stof.
Derfor var det rigtig rart lige at finde sådan en forklaring. Nu går det bare derudaf!

Bjarke sagde ...

Hej Freja
jeg er da bare super glad for at du kan bruge den! God skrivelyst :)

Anonym sagde ...

Jeg har virkelig fået meget ud af din artikel, mange tak!

Julie sagde ...

Jeg er tretten år og har lige siden, jeg var lille elsket at skrive små historier. Jeg har altid drømt om at skrive min egen roman, og nu er jeg i gang. Samme aften som jeg læste din artikkel, sad jeg og kiggede ud af vinduet og så på, hvordan skyggerne blev lange. Jeg fik en god idé til en historie, og siden da har jeg næsten ikke kunnet slippe tasterne. Tak for de mange råd om hvordan man griber romanskrivning an :)

Bjarke sagde ...

Hej Julie
Det er da bare super! Der er intet bedre end når bogstaverne bare flyder ned på papiret (eller nu om dage op på skærmen).
God Skrivelyst
Bjarke

Laura sagde ...

Hej Bjarke
Inspirerende, absolut inspirerende! Og tilgangen til skrivningen som et håndværk er jeg glad for og enig i. Så kan alle nemlig være med selvom man ikke er et bragende talent fra første side af ;-) Er fluks gået i gang med at anvende dine teknikker og ideer til at prøve at få has på den der fantasy historie, der har rumsteret i mig i... tja... henad 15 år efterhånden...
Tak!
Knus fra Laura

Laura sagde ...

PS: især Indiana Jones eksemplet var en øjenåbner :-D

Bjarke sagde ...

Hej Laura!
Jeg er superglad for at du kan bruge det jeg skriver :D
god skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

hej bjarke
jeg er en dreng/mand på 16 år har selv skrevet små historier men jeg vil gerne skrive dem længer. jeg vil prøve dit råd engang og se hvordan det går jeg har en masse ider jeg gerne vil havde ud jeg vil skrive en historie detajret så den blive ekstra god.

Anonym sagde ...

Hej jeg er også rimelig ung og jeg har selv skrevet et par små historier, men det er aldrig rigtig blevet til noget. Men så fandt jeg din hjemmeside, og nu køre det der udaf!

Anonym sagde ...

Tænkte på om du også kunne give mig et lille råd om hvor lang en roman sådan cirka skal være.

Bjarke sagde ...

Hej anonym
Jeg er super glad for at høre at du er kommet i gang med skrivningen, sådan skal det være!

Der er ingen regler for en romans længde, da det svinger meget når det kommer til genre og målgruppe. Mit bedste råd ville være at gå ned på biblioteket og spørg efter en bog i samme genre som du skriver, og for den målgruppe du skriver til og se hvor lang den er.
God skrivelyst Bjarke

Anonym sagde ...

Tusind tak

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Hej:D Jeg er en pige på 13 år, der har skrevet en historie på 34 computersider. Jeg fik idéer fra et par andre bøger jeg havde læst, som jeg synes var gode. Jeg er igang med en anden historie, men jeg kunne godt tænke mig at min historie skulle være sjov... altså på den måde at man griner af det der sker.(Det har jeg nemlig selv prøvet mange gange.)Ved du hvordan en historie kunne være sjov?

Bjarke sagde ...

Hej pige på 13 år! Det er et rigtigt svært emne, da der er forskellige holdninger til hvad der er sjovt.

Prøv at spørge dig selv hvad du selv synes er sjovt - fx nogle tv-serier eller lignende, og næste gang så tænk over hvorfor du synes det er sjovt - for så har du jo en slags "opskrift".

Jeg vil prøve at skrive et indlæg om det at være sjov indenfor nærmeste fremtid :)

God skrivelyst
Bjarke

Stella sagde ...

Hej!!! Jeg er en pige på 12 (Jeg ved det, jeg er ung)som gerne vil skrive en roman, men jeg har været igang med en, men den er jeg kørt fast i, fordi den minder for meget om Twilight, og jeg har ikke flere ideer. Jeg ved ikke hvad for en genre, jeg er til. Hvordan finder jeg ud af det, og hvordan kan man finde en spændene handlig? Jeg vil gerne igang med at skrive, men det er svært når man ikke har nogen ide om hvad man skal skrive! Og forresten, meget gode tip de har faktisk hjulpet lidt!

Anonym sagde ...

Hej Bjarke :) har du en mail man kan skrive til dig på? :) jeg har nogle spørgsmål (som jeg selv synes er indviklede) og derfor vil jeg gerne forklare dem til dig i en mail :))
Min mail er: steffimadsen11@hotmail.com

Hilsen Stephanie :)!

Bjarke sagde ...

Hej Stephanie
Min mail står ude i siden af skrivekrampe.dk :)

God skrivelyst
Bjarke

Rasmus sagde ...

Hej Bjarke.

Jeg er 14 år og har altid læst mange bøger. Og så er det vel egentlig også meget naturligt at man selv får lyst til at skrive en :) Nu tager jeg så en uge i sommerhus og der regner jeg med at følge den "guide" du har været så venlig at lave. Hvilket sted er bedre egnet til at lave en historie? :)
Men jeg vil egentlig bare sige tak. Det vil utvivlsomt hjælpe mig en hel del.

Og så gør det jo heller ikke at motivationen får et knæk når man får 12 i Dansk årsprøve for en novelle man i virkeligheden ikke synes var det bedste man havde skrevet :)

Hilsen Rasmus

Sara sagde ...

Hej Bjarke!

Jeg vil SÅ gerne skrive en bog! Jeg har så mange idéer og så meget som jeg tror kan blive fantastisk, men jeg har simpelthen ikke kunne finde ud af hvordan jeg skulle starte eller slutte... det gør jeg så nu. :)

Jeg synes at du er helt genial og jeg takker dig MANGE GANGE for denne side.

... det var egentlig bare det... :)

Det hele er så let forståeligt og det er bare dejligt.

Mange tak. :)

Anonym sagde ...

Var allerede gået i gang med en historie og havde skrevet 10 computersider på en uge, men gik så i stå. Senere så jeg denne side, og tak for de gode forklaringer og eksempler. Jeg slettede ikke min anden historie, men beholdt som inspiration, og lavede så en ny forfra hvor jeg gik efter dine råd. Tak igen :-)

Anonym sagde ...

Hej Bjarke.

Først vil jeg lige sige tak for god inspiration.

Jeg har i mange år skrevet noveller, men nu er jeg så blevet enig med mig selv om, at jeg vil forsøge at skrive en roman. Men jeg har lige et par spørgsmål angående det med kapitler.
1: Hvor langt skal et kapitel være?
2: Skal der være en kapiteloverskrift?

Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe mig.

Bjarke sagde ...

Hej Anonym
God skrivelyst med romanen, det er en sjov genre at arbejde med.
1: Der er ikke nogle regler for hvor langt et kapitel skal være, det er lidt hvad man selv synes. Prøv dog på at se i andre bøger der minder om det du vil skrive hvordan deres kapitler ser ud, og overvej om der er en grund til dette?
2: det er ikke noget krav, nogle har bare numre. Igen vil jeg foreslå dig at kikke på lignende bøger og se hvad de gør.

Det var nogle meget åbne svar, men det er simpelthen fordi der ikke er nogle regler - det er bare at prøve sig frem, og se hvad der fungerer for en.

God skrivelyst!