søndag den 22. oktober 2017

Sword & Sorcery på Herlufsholm Fantasymesse

Fredag og Lørdag (20.-21- oktober) var jeg på Herlufholms Fantasymesse hvor jeg sammen med A. Silvestri holdt oplæg om Sword & Sorcery-genren, som jeg allerede før har fortalt er en genre jeg holder meget kær.

Genren er fantasy, men modsat de gudsudvalgte helte fra den episke fantasy, så er Sword & Sorcery-helten en ganske almindelig mand ligesom du og jeg.

Og hvis du er en ganske almindelig mand i et fantasy-land præget af onde troldmænd og monstre, så er der en god sandsynlighed for at dit liv på en bondegård ude i ingenting konstant er i fare. Derfor finder Sword & sorcery-helten gerne sin families gamle sværd for derefter at drage ud for at dræbe drager, troldmænd og alt muligt andet, der kan give ham gyldne mønter i lommen og en ung kvinde på skødet.



Vi kom også ind på hvorfor genren er relevant i dag, og nogle af guldkornene var bl.a. at fokus på everyday hero og the self-made man er vigtige elementer. Ideen om den udvalgte helt er ikke så spændende i dag, som ideen om helten, der ligesom os selv, kæmper os til de successer vi gerne vil opnå.

Livet er ikke som den episke helts stræben efter at redde verden. Hvis den episke helt fejler er der ingen frelse for nogen. Helten i Sword & Sorcery kan fejle – præcis som os – men han kan også rejse sig igen, og det er den visdom som genren bringer til bordet.



Det var en herlig oplevelse at fortælle om Sword & Sorcery, og hvor er jeg glad for at så mange mennesker mødte op! Vi fik faktisk fyldt salen! Det var super fedt. Tak fordi I kom :D

Derudover så jeg en masse interessante foredrag, bl.a. Nanna og Boris fra Tellerup, og selvfølgelig Nicole Boyle Rødtnes. Jeg fik også hilst på en masse kollegaer, og hilst på nogle nye, bl.a. den virkelig gode Julie M. Day som vi var så heldig at dele hotel med – det var nogle gode hyggelige snakke om fantasy, forfatterliv og Game of Thrones.


Tak for en fantastisk messe!


God skrivelyst
Bjarke