søndag den 3. januar 2016

Forfatterstatus 2015

Puha. Så er 2015 ovre. Selvom jeg egentlig svor at jeg ville tage et stille og roligt år, så er det alligevel blevet til en del både på udgivelses- og undervisningsfronten. Men det vil jeg sgu ikke klage over, for det har været en helt fantastisk rejse.



Udgivelser

Ud over Bussemændenes Rekordbog som udkom i foråret har der faktisk været god gang i udgivelserne for mit vedkommende. Jeg har udgivet 3 nye noveller samt genudgivet 3 ældre på CLIO-online, som en del af deres online stilehæfter. Det har været dejligt at se en tekst som Skovmandens Brud (fra Ad mørke stier) få en renæssance.

Derudover har jeg også solgt 2 små tekster til DR Ramasjang, nemlig Villys venner og Hammerhajen Megasur. Hammerhajen Megasur er en af den slags tekster, der betyder rigtigt meget for mig, så selvom det er en lille spøjs sag, så er det dejligt at se den få et godt liv på DR.

Der er også allerede en masse udgivelser planlagt til 2016, men det må I vente med at høre om til det nærmer sig.



Undervisning

Jeg har som så mange andre år før igen undervist fast i Forfatterspirernes Skriveklub. Det har igen været helt fantastisk og i efteråret har der været en masse nye på holdet – fanget via Forfatterspirernes Sommerskrivekursus i Vanløse – så jeg har absolut ikke kunnet klage!

Desværre har det også været året hvor jeg har måttet indse at jeg har for meget at lave nu til at kunne undervise hver tirsdag som jeg plejede, hvilket har ført med sig at jeg sammen med Nicole Boyle Rødtnes, er trådt ud af forfatterspirerne, og nu lader nye kræfter komme til.

Det har været en hård beslutning, mange af de her unger har jeg jo fulgt i fem år. Heldigvis kan jeg stadig stalke dem på facebook, og jeg glæder mig til at se deres første udgivelser, som sikkert ikke er langt borte.

Lars Kramhøft er manden der overtager Forfatterspirerne i Vanløse og jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå.


Ud over forfatterspirerne har jeg haft en del undervisning på forskellige skoler. En af de mest anderledes har været på Vestsjællands Idrætsefterskole, hvor jeg var ude og holde en workshop med lærerne om hvordan man vækker børns skrivelyst.

Og så har jeg været på Bogforum! På scenen altså! Jeg har både holdt foredrag på HUFs stand om kreativitet og lavet en optræden med Bussemændenes Rekordbog hvor jeg sammen med Nicole stod på scenen og læste op fra klamme rekorder og pillede bussemænd. Lækkert!





Og det blandede

Jeg fik mit første rejselegat i år. En uges studietur til Holland hvor jeg kunne gå i min hovedpersons fodspor og få de bedste sansninger til den roman, jeg arbejder på. En virkelig fed oplevelse – at få legatet – for af en eller anden grund føler man en form for bekræftelse i det: Du er en så interessant forfatter, at vi gerne vil give dig penge til dine projekter. Wow.

Turen var også helt fantastisk, jeg fik bl.a. set et kattemuseum, hvilket var en meget speciel oplevelse – og har man tilbøjeligheder til at være crazy cat-lady bør man ikke snyde sig selv her.


Og så er Skrivekrampe.dk begyndt at lave videoer. Jeg har længe gerne villet lave videoer, og nu var jeg kommet til et sted i mit liv hvor det bare gav mening at prøve.

Ind til videre er det kun enkelte indlæg, der får videoer, men med tiden bliver jeg forhåbentlig også bedre til det, og kan lave flere også.

Jeg er også kommet på Instagram og Twitter i det nye år!


Det var det. Et forfatterår er gået, et nyt skal til at starte. Jeg ved godt hvad jeg håber på for mit år.
Hvad med dig? Hvordan ser dit kommende forfatterår ud?



God skrivelyst
Bjarke