søndag den 7. april 2013

Påskepause fra Forfatterskolen – eller hvad?



Wow, det har været nogle hektiske dage. Også selvom Forfatterskolen faktisk har holdt påskeferie. Men sådan er det jo, studerende har aldrig rigtigt fri, vel?


Ej, det har været en fantastisk påske. Jeg har som sagt været på skriveferie i Spanien sammen med forfatterkollega Nicole Boyle Rødtnes. Det var fem dages intens skrivning og ideudvikling, uden at der blev stillet nogle krav til en – en af fordelene ved et all inclusive-hotel, der er mad når man er sulten, man skal ikke gøre noget for det. Og drikkevarerne er der når man er tørstig.

En lidt sjov oplevelse var så at hotellet gik igennem en underlig forvandling i løbet af de fem dage. Torsdag, da vi ankom var det et party-hotel for unge mennesker (Jeg præsterede at blive klappet venligt på hovedet af en meget fuld englænder), og da vi tog af sted var målgruppen familier og bedstemødre, der spillede banko (Vi vandt ikke noget, selvom jeg var tæt ved).


Lige før vi tog af sted til Spanien havde jeg så mødtes med en anden forfatterkollega, Flemming Møldrup. Vi mødtes på en spøjs lille cafe for at gennemarbejde en billedbogs-ide vi havde lavet sammen på forfatterskolen inden ferien. Det blev en smuk historie om naturen, der nu er på vej til Gyldendal til bedømmelse.


I sidste uge mødtes jeg så med nogle flere fra forfatterskolen, til en omgang tekstkritik. Vi har på skolen været så heldige at komme med i en konkurrence kun for os, hvor vi skal skrive en billedroman til drenge – og da de snart skal afleveres til forlag var det på tide lige at få de sidste ting justeret så historien kunne falde helt på plads.

Det var rigtigt fedt at opleve hvordan vi kunne bruge hinanden, også udenfor skolen. Jeg har før brugt betalæsere, og ved hvor vigtigt det er for at ens tekst kan blive finpudset, og man kan jo altid bruge flere – og der er da allerede nu snak om at mødes igen.


Og i dag mandag skal vi så igen ind på skolen, denne gang for at høre om billedromaner, hvilket bliver rigtigt spændende, da de fleste af os nu har prøvet at skrive en billedroman, og derfor nok har nogle meget personlige holdninger til genren – det bliver spændende, og jeg glæder mig!


God skrivelyst!
Bjarke