mandag den 21. november 2011

PerNoWriMo - Personal Novel Writing Month

Ja, så er vi ved at nå til enden på NaNoWriMo. Håber at alle jer der har deltaget i år er vundet, og ellers så tænk på at I nu har en god lang roman at arbejde videre på!

Jeg selv fik ikke deltaget i år. Jeg orkede det ikke. - Jamen, Bjarke, er det ikke dig der siger at man skal skrive hele tiden?Ja, det er mig. Men jeg sprang NaNoWriMo over i år, da jeg i oktober lige havde kørt en PerNoWriMo - en Personal Novel Writing Month.Ja, jeg skrev lige en roman i oktober, super fed oplevelse, der varmt kan anbefales. Men derfor orkede jeg ikke lige at gå i gang med en roman her i november. Så ville jeg hellere gøre mange af de andre ting, der skal gøres - som at redigere romanerne, så de kan blive ordentlige, og koncentrere mig om mit stærkt forsømte universitets-speciale. Det har jeg heller ikke fået fortalt jer om, da!


Men hvad er reglerne for sådan en PerNoWriMo? De er lidt lettere end til NaNoWriMo.

·         Romanen skal skrives på en måneds tid: dvs 31 dage.

·         Romanen må godt planlægges og struktureres, men så snart du er begyndt at skrive begynder uret også!

·         Der er ingen længdekrav som sådan. 50.000 ord er en meget lang roman, og er ens roman mindre så er det sådan det er - bare du sidder tilbage med et færdigt manuskript, så er det lige meget om det er en murstensroman, en letlæsningsbog eller hvad du kan finde på: bare du kan betegne den som en roman!

·         Lav gerne konkurrencer med andre! Få andre til at deltage i forsøget. Jeg startede ud med at konkurrere med en, og til sidst var vi 4-5 stykker med i legen: Alle i kampen om håneretten!



Så hvad venter du på? Start din PerNoWriMo i dag! For hvorfor er det at man kun må være supersej i November måned?



God skrivelyst
Bjarke

2 kommentarer:

Nikolaj sagde ...

Den opfordring vil jeg da gerne give et ekko.
Men altså, 50.000 ord er ikke nogen lang roman. 50.000 ord er Kammerat Napoleon, Fahrenheit 451 eller Narrative of Arthur Gordon Pym - og det er meget korte romaner.
For en meget lang roman, må man nok op omkring de 150-200.000 og de luftlag.

Ikke at det skal stoppe nogen selvfølgelig, det var bare en detalje.

Bjarke sagde ...

Hej Nikolaj

Det er en herlig opfordring, og man føler næsten at forfatterlivet kan være et rigtigt job - omend jeg aldrig fik løn for arbejdet -_-

50.000 ord kan virke som meget for nogen, og det er lidt det jeg prøver at arbejde væk fra. At man ikke skal holde sig fast i et tal, der måske ikke engang er vigtigt. Man skal skrive sin historie, og tage den derfra. Hænger man sig fast i "de 50.000" kan man let komme til at miste modet, eller værre endnu skyde saltvand i plottet.
50.000 ord er en lille bog i forhold til mange bøger, men også en stor en i forhold til mange andre - tror det handler meget om hvad og hvordan man skriver.

God skrivelyst
Bjarke