mandag den 20. juni 2011

Der er penge i drengene

Ja, hvad mener jeg med det? Jeg mener at kulturministeriet ogundervisningsministeriet er gået sammen om en novellekonkurrence, der skal øge læseglæden hos de danske drenge.

Alle kan deltage, og reglerne er simple: novellerne må være på max 3000 ord, og målgruppen for novellerne (altså læserne) er de 10 til 14-årige drenge – den alder hvor de fleste holder op med at læse. Lidt af en udfordring? Men som forfatter er man jo med på den værste.


Skal der lidt mere overtalelse til kan jeg da også afsløre at man kan vinde noget:
Vinderen får 25.000 kr! 2. og 3. pladsen bliver dog heller ikke snydt og får henholdsvis 10.000 og 5.000 kr.
Deadline for indsendelse er d. 1. september 2011. Herefter vil en komite udvælge de fem bedste tekster, som så bliver lagt op på Palles Gavebod. Her bliver det så målgruppens opgave at gå ind og stemme på hvilken de synes er den bedste tekst. Spændende!

Novellerne indsendes som word-filer til lve@bibliotekogmedier.dk og det er samtidig tilladt at medsende illustrationer.


Og frygt ikke hvis du ikke bliver en del af de fem denne gang: konkurrencen vil blive gentaget i 2012 og 2013! Der vil blive rigeligt at skrive på de næste par år!
God Skrivelyst
Bjarke

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
SKal gøre dig opmærksom på, at email adressen det skal sendes til hedder lve@bibliotekogmedier.dk og ikke ive@bibliotekogmedier.dk!
Altså lille L i stedet for i!!! Ellers kommer mailen slet ikke frem!
Knus Mathilda ;)

Bjarke sagde ...

Hej Mathilda
Mange tak for rettelsen, det fører jeg ind hurtigst muligt :)
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
Er det muligt at man må sende mere end én novelle? eller må man kun sende en? :-)
Venlig Hilsen
Julia

Bjarke sagde ...

Hej Julia
Så vidt jeg ved står der ikke nogen steder, at man ikke må sende flere ind.
Normalt plejer de at skrive hvis der er regler for det, og når de ikke skriver, så må man gå ud fra at det er tilladt.

God skrivelyst :)
Bjarke

Anonym sagde ...

Hej Bjarke!
Hvad er max alderen?

Hilsen martin ;)

Bjarke sagde ...

Hej Martin
Max-alderen? Altså novellerne skal være for de 10-14 årige, men der er ingen max-alder for skribenterne. Der kan alle deltage.
god skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

hej Bjarke!
hvordan kan man medsende illustrationerne man selv har lavet med en email?
Hilsen Mette :)

Bjarke sagde ...

Hej Mette
Ja, det vil jeg gå ud fra. Så skal de jo bare indscannes, og laves om til det rigtige fil-format.
God skrivelyst!

Niels sagde ...

Hej Bjarke. Dumt spørgsmål, måske. Skal man skrive sit navn, hvis man deltager med en novelle? Eller blot et kodenavn?

Bjarke sagde ...

Hej Niels
Jeg vil mene at det altid er en god ide at skrive sit navn og sine kontaktoplysninger på, I tilfælde af at de vil have fat i en.
Dog kan jeg ikke huske om det direkte skriver at de vil have ens rigtige navn, men mon ikke?

God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

hej Bjarke :) jeg sendte min novelle til lve@bibliotekogmedier.dk, men der kom en meddelese om at den ikke var kommet frem, og den sagde at jeg havde sendt filen til lisbet@bibliotekogmedier. skal man det for at den kan komme frem? hilsen frida

Bjarke sagde ...

Hej Frida
Ja, det er Lisbet der skal have din mail. Jeg havde ingen problemer med at sende, så kan kun opfordre dig til at prøve igen. Internet og mail har jo en tendens til at drille.
Håber det lykkes for dig!
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Ang. det med at skrive sine kontaktoplysninger, når man sender noveller ind: Er det nok at skrive sine kontaktoplysninger i selve emailen og altså ikke på selve det vedhæftede word-dokument? :o/ Måske et dumt spørgsmål, men ved ikke hvordan det foregår når novellerne læses, om de printes ud eller læses direkte på skærmen.

Bjarke sagde ...

Det er altid et tricky spørgsmål. Hvis jeg ikke bliver bedt om at sende dem i dokumentet med novellen, plejer jeg bare at skrive dem i mailen. Hvis man går hen og vinder kan de jo altid finde mailen ud fra navnet i novellen.
Men det er tricky. Vil man være på den sikre side vil jeg foreslå at man skrive oplysningerne på en slags "forside" i dokumentet med novellerne.

god skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

Hvornår kommer konkurensen igen?

Bjarke sagde ...

hej Anonym
I 2012 skulle drengenovelle-konkurrencen vende tilbage. Jeg har ikke set nogen officiel udmelding fra dem der står for konkurrencen, men så snart jeg gør så kan du finde den her på siden :)
God skrivelyst
Bjarke

Anonym sagde ...

ok takk :) jeg har nemlig skrevet en men jeg nået ikke at sende den ind :/