mandag den 20. december 2010

Kan man overleve som forfatter? (3)

Hvis du stadig læser med, så må det betyde at de meget negative økonomiske udsigter jeg har beskrevet tidligere ikke har skræmt dig væk! Sådan skal det lyde! Man er jo forfatter!
Angående min udregning af husleje i sidste uge, fik jeg denne kommentar af en af mine bekendte på facebook:

”Tja, I Sverige så har de lav ejendomsskat, så du kan faktisk leve på under 300,- pr. måned, hvis du køber et lille hus på landet betalt kontant, og har egen brønd + egen kloak + solcelleanlæg. Og så kan du nyde naturen som forfatterspire ude i den nordiske natur.”

Hvad kan jeg sige? Drømmen lever!

Foredrag (forfatterforeningen mener 5000 kr for et foredrag) og skriveundervisning
Forfatterforedrag er en rigtigt god indtægtskilde. Forfatterforeningen foreslår at man kræver 5000 kr. for et foredrag, og det synes jeg er et ganske godt udgangspunkt.
5000 kr. er efter skat ca. 2500 kr. Det er en halv SU. To foredrag om måneden, og så begynder det faktisk at ligne noget!

Det kræver dog så bare at man kan blive hyret til to foredrag om måneden – og den er straks værre.
Det kræver at man skriver nærværende og interessant nok til at nogen vil have en ud og fortælle. I mit tilfælde er det måske skoler og biblioteker, da jeg skriver ungdomslitteratur.

Skoler vil ofte gerne have forfattere ude hvor de har gennemgået bogen i klassen, derfor kan det være en fordel at skrive noget der er ”relevant” ikke kun for elever, men for lærer også.
I min folkeskoleklasse læste vi ”med ilden i ryggen” af Martin Petersen, og snakkede ud fra den om anden verdenskrig og hvordan det var at være flygtning.
Kan man skrive en bog, der kan være relevant som undervisningsbog har man altså gode chancer for at komme ud til foredrag.

I min ungdomsgyser spiller jeg bl.a. på lokalhistorie og danmarkshistorie, samt det at være en outsider. Elementer jeg håber på kan gøre at jeg vil blive tilbudt foredrag specielt i mit lokalområde, samt andre skoler, der måske har haft tema om den historiske epoke jeg arbejder med, eller det at være outsider og i den anledning har læst min sindssygt gode bog.

Jeg mener på ingen måde at dette ødelægger den kreative proces med ens bog, og jeg gider ikke diskussionen om ”at man skal skrive det man har lyst til at skrive” – verden har målgrupper, kend din!

Træk det fra i skat
Skat er MEGET dårlige til det med penge. Og med det mener jeg at de hellere vil tage dem fra dig, end at give dig dem.
Der er alligevel nogle skatte-fordele som forfatter, som man kan gøre brug af.

Alle de ting, der indgår i dit virke af forfatter kan trækkes fra i skat – det er et arbejde, ligesom alt andet. Desværre betragter de det også som et arbejde, hvilket sætter nogle grænser.

Printerpapir, blæk: dette kan trækkes fra, hvis det KUN bliver brugt i din forfatterkarriere. Går du i skole og skal printe opgaver ud eller lignende, bliver du derfor nødt til at have to forskellige regnskaber. Et som forfatter, og et som privatperson.

Transport: transport kan trækkes fra i skat, hvis det fx er til og fra besøg hos ens forlag (muligvis også til foredrag og lignende, men der er jeg ikke sikker).
Skal du besøge din skrivegruppe i weekenden kan det dog IKKE trækkes fra.

Computere: du kan trække din computer fra i skat. MEN … og det er et stort MEN, det kræver at du KUN bruger computeren i din virksomhed af forfatter. Ingen skoleopgaver, ingen computerspil, ingen facebook og ingen tjekken mail eller Skrivekrampe.dk!

Kontor: Indretter du et værelse i din lejlighed eller dit hus som kontor, så kan du også trække det fra i skat. Hvor meget du kan trække fra, kommer an på hvor stor del af din samlede bolig lokalet udgør.
Lokalet må ligesom computeren KUN blive brugt til at skrive i. dvs. et skrivebord, en printer og en kontorstol. Du må sikkert gerne have boghylder med relevante bøger også, men fx sofa og sofabord er et NO GO! (også selvom du sidder der og laver plots)

Legater
Legater er dejlige. Det er penge som hvis du er heldig, kommer til dig ud fra det præmis at du skal skrive.
Der findes flere forfatterlegater i Danmark. Et-års. Tre-års, rejselegater og endda et evighedslegat, der sikrer en relativ fin indkomst resten af dit liv.
De fleste legater har nogle krav (som fx at du skal være udgivet), eller at du medsender en synops til det projekt du søger pengene til, så det handler virkelig bare om at se sig om i den brogede forfatterverden.

Jeg håber dette sidste indlæg i min serie om økonomien for forfattere har hjulpet lidt på den mængde opgivenhed de to første har givet. Det kan lade sig at gøre at leve som forfatter i Danmark, man må bare være large med mange ting, og tage imod de muligheder, der nu dukker op.

God skrivelyst!
Bjarke

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja okay - så man kan dermed godt sige, at den eneste måde, man på nogen måde har en chance for at overleve som forfatter, er hvis man får udgivet sine bøger i udlandet... right?

Men hvordan får man så lige det? Jeg er god til engelsk - som i virkelig god, så måske skulle jeg bare skide det danske et stykke, og så skrive min bog på engelsk? Og så alligevel ikke, vel - for det skal jo nok ende med at være en ulempe for mig, når man så indsender den til et forlag..

Men hvordan dælen kan man så komme ud på "the big marked?" . Er det noget, som vil ske helt automatisk af sig selv, hvis ens bog bare er spændende nok? Tager forlaget så selv initiativ til at udgive i andre lande??

- Og hvad med muligheden for at være selvudgivende? HVis forlaget kun giver dig 15% for dit hårde arbejde, og nakker de resterende 85 til sig selv, burde man så ikke bare bede forlagene om at skide i havet, og så satse på at udgive på egen hånd?? (Selvom jeg godt er klar over, at det kræver noget kapital fra start - men hvis den kapital, der så kommer ind i den anden ende er 100% din, så er det måske en bedre vej at tage?)

Bjarke sagde ...

Hej Anonym.
Det er rigtigt mange spørgsmål du stiller på en gang her.
Udlandet er ikke nødvendigvis den eneste måde at overleve på som forfatter, da der da er flere jeg kender, der kan få det til at løbe rundt. Hemmeligheden er, så vidt jeg har forstået og også skriver her på skrivekrampe.dk, en blanding imellem bibliotekspenge, legater og andet forfatterrelateret arbejde. Er man åben for det, så er der faktisk gode chancer for at man med tiden kan leve af det, selvom man nok ikke skal regne med bestselleren i første forsøg.

Når det gælder udlandet, så vil jeg umiddelbart gætte på at det handler om at sende til forlag, præcis som her i Danmark. Man hører også om udenlandske forfattere med agenter, men hvad jeg har forstået så frarådes nybegyndere dette - Jeg er dog ikke 100% klog på det udenlandske marked, så det kan være anderledes.

Selvudgivelse kan være en fordel, hvis man har modet til det. Pludselig skal man jo så som forfatter være både redaktør, grafisk ansvarlig og reklamemand - da man jo også skal sælge sin bog, alt sammen noget forlaget ellers tager sig af. Samtidig skal man kæmpe imod en masse fordomme om selvudgivere. Jeg kender et par selvudgivere, det er lykkedes ganske godt for (de er dog ikke blevet rige på det, og tror endda nogle synes de har mistet skrivetid pga. det ekstra arbejde), så det er bestemt ikke umuligt. (Og for at forsvare forlagene, de resterende 85% går til reklame, redaktionel arbejde, tryk, opsætning og grafik - de "nakker" dem sjældent bare. Nogen gange lige modsat, udgiver de en bog de mener skal ud, men som ikke betaler sig hjem - der dækker de udgifterne, og forfatteren tjener penge.)

Så vil ikke sige at selvudgivelse er en "bedre vej". Det er ikke en dårligere vej, da der er fordele og ulemper ved begge dele. Personligt ville jeg vælge forlagsvejen, specielt som nybegynder, da du så kan koncentrere dig om netop skrivningen, og lære de andre finesser samtidig.

Håber svarene hjalp.
God skrivelyst
Bjarke