mandag den 25. februar 2019

Den gode skriverytme

Jeg har en tilståelse.

Jeg har slet ikke fået skrevet nok, de sidste par måneder. Der har været for mange andre ting, der har taget tiden. Foredrag, undervisning og venner. Alt sammen ting, jeg ikke ville være foruden, men nu kan jeg godt mærke, at det er gået ud over skrivningen!

Og derfor har jeg besluttet mig for at få gang i skrivetræningen igen.

Jeg har før  sammenlignet det at skrive med at dyrke sport, og den sammenligning holder jeg stadig fast i.

Men er det så ikke bare at sætte sig ned og få skrevet?

Jo, men enhver, der har prøvet at komme i form ved også at det er let at brække ryggen på det, hvis man ikke starter forsvarligt ud.

Og derfor har jeg samlet de tre punkter, der fra i morgen af bliver del af min rutine de næste uger.



Find et fast tidspunkt og hold dig til det

Det her er vigtigt. Se i din kalender, og find et fast tidspunkt hvor du ved at du kan få skrevet. Hvornår det er, er underordnet - bare det giver mening for dig.

Mit bliver om morgenen.

Hver morgen kl. 9 skal jeg fra nu af sidde klar ved tastaturet, parat til at skrive: om jeg har lyst eller ej! For kun på den måde begynder lysten at indfinde sig når den skal.

Jeg er heldig at jeg kan træffe det valg. For de af jer, der arbejder ved siden af, kan I måske overveje at stå op før andre i jeres familie eller finde et tidsrum om aftenen, der giver mening. Det vigtigste er bare, at I der, kan hellige jer det skrevne ord!



Hellere bygge på lige så stille end at bide over for meget

Anden regel jeg sætter op bliver igen noget med tid og mængde.

Jeg har i mange år nu brugt metoden 3X20, hvor man skriver i 20 minutter af gangen 3 gange, med små pauser imellem. Metoden er god fordi man giver hjernen pause, samtidig med at man kan arbejde mega intenst i de 20 minutter.

Tit oplever jeg med den metode at jeg når mere sådan, end hvis jeg bare satte mig ned og skrev.
Jeg vil dog starte med 2X20 og gøre den sidste valgfri for senere at opgradere til fulde 3 runder, og til sidst gøre en 4 runde valgfri.

Grunden til at jeg ikke springer ud i det med 4X20 er simpelthen for ikke at køre død før jeg kommer i gang.

Jeg er ikke helt ny i gamet, og kunne sikkert godt klare 4X20 allerede fra i morgen. Men jeg er også ude af rytmen, og derfor kan jeg brække nakken på at køre for hårdt på, for hvad så med i overmorgen, og dagen efter?

Jeg vil hellere opleve små successer og bygge på, end at gå død i min genoptræning halvvejs.
Og 2X20 er stadig 40 minutters intens skrivning!



Fejr de små sejre

Det her er det vigtigste. Man skal huske at fejre når man opnår noget.
Så snart jeg er klar til at gå fra 2X20 til 3X20 må jeg belønne mig selv med et eller andet småt. Det samme når jeg går fra 3X20 til 4X20.

Så har jeg sat små belønninger op, der kan holde mig igang også når det hele virker lidt opgivende.
Ja, at se sit værk blive udgivet er den ultimative belønning - men det kan man aldrig garantere, og under alle omstændigheder er der langt fra de første skrevne sider til at bogen er klar til at gå i trykken.

Og så er små belønninger ganske rare i mellemtiden!


Og et fjerde hemmeligt punkt er at huske at holde fri. Det lyder virkelig  banalt, men når man køre så stram en plan som det her kan lyde så skal man også huske at holde fri. To dage om ugen må jeg slappe af. Det er min weekend.

Da jeg er selvstændig kan jeg selv vælge hvornår min weekend skal falde, men ellers kan jeg varmt anbefale at overholde den faste weekend. Det vil ens familie og venner sikkert også sætte pris på!



God skrivelyst
Bjarke