søndag den 7. maj 2017

5 tips til dig, der gerne vil i gang med at skrive

Tit og ofte er mine indlæg herinde fokuseret på enten strategier, modeller og stile man kan bruge i skrivningen lige meget hvilket niveau man er på. I dag fokuserer jeg på dig, der lige skal til at starte.
Jeg taler altså ikke om at skrive romaner eller noveller. Jeg taler ikke om de store forkromede tanker.
Nej. Jeg taler om dig, der lige nu tænker ”Jeg vil gerne være forfatter, men man starter jo ikke bare lige sådan …”

Jo man gør. Men her er alligevel en kort guide.


Sluk nu tv’et
Jeg ved godt at Dr. Who er begyndt at køre på Dr3 – det er jeg også glad for. Game of Thrones er også snart, og der er ALTID en kanal, der viser Harry Potter-Marathon.
Men lige nu handler det om at skrive. Så sluk tv’et. Sæt telefonen på lydløs. Luk ned for youtube (den er let at blive væk i når man lige skal have noget baggrundsmusik).
Udryd alle distraktioner. For nu skal du skrive …
Men hvad skal du skrive?


Læs, men …

Jeg kender mange, der drømmer om at blive forfattere. En ting, jeg lægger mærke til er at de tit startede som læsere, og nu vil skrive deres eget. Desværre glemte de læsningen på halvvejen.
Jeg opfordrer dem altid til at komme i gang igen. Og læs det, der er på det danske marked specielt! Det er det du gerne vil udgives på, så det er altid en god ide at sætte sig ind i hvad der bliver læst og udgivet.
Men det er ikke nok bare at læse, du skal gøre noget mere. Du skal nemlig …


Lur deres tricks
Du skal ikke kun læse. Du skal prøve at se på hvad du læser. Hvis du kommer til at holde af en hovedperson, så prøv at find ud af hvor præcis det sker! I teksten, ikke bare generelt. Hvis du bliver bange midt i en gyser, hvor i teksten er det så det sker? Hvad er det sprogligt forfatteren gør, der skaber disse følelser i dig?
Hvordan står ordene sammen? Er der gentagelser? Udeladelser?
Læsere læser bøger for historien. Forfattere læser bøger for at lure tricks.
Men det handler jo ikke bare om tricks og tryllekunster. En møbelsnedker laver heller ikke bare en stol, fordi han lige så en …


Lær reglerne
En møbelsnedker bliver enten mesterlært eller går i en eller anden skole. Der findes forfatterskoler, men det er ikke et krav for at blive forfatter.

Til gengæld skylder man sig selv og sin egen faglighed at sætte sig ind i hvilke litterære regler og formler, der er.
Skal du skrive en gyser, hvilke stil-træk er der så? Er der regler i Science fiction?Hvordan ser et spændende plot ud? Det ved du når du kender til en spændingskurve eller to.
Ja, du har lært at skrive i skolen, men har du lært at forfatte? Nej, det skal du til nu.
Og du er på skrivekrampe.dk så du er allerede godt på vej!


Før du bryder reglerne

Og når du kan reglerne, så skal du selvfølgelig bryde dem. Du skal lave noget nyt, udfordre det gamle. Og du skal have det sjovt med det.

Og nu spørger du sikkert: Hvis jeg skal lave noget nyt, hvorfor så al det tidligere arbejde med at lære det gamle?

Fordi at det er meget svært at lave noget nyt uden at kende det gamle. Du ved måske ikke hvad du skal bygge videre på, eller hvad der er originalt egentlig.

Du kan sagtens få en vildt original ide og skrive den – men har du ikke sat dig ind i the basics, så kan det let vise sig at din ide slet ikke er så original igen.

Så lær reglerne. Og bryd dem så.


Og skriv så!

Og så er det jo bare at skrive. Både efter al det arbejde, men også under. At være forfatter er en livslang uddannelse. Stop aldrig med at læse. Stop aldrig med at sætte dig ind i faget. Og stop aldrig med at skrive.

Så kan du næsten ikke undgå på et tidspunkt at få en historie færdig, og måske en dag blive udgivet.


God skrivelyst
Bjarke