fredag den 17. juli 2015

Alt andet end piger, der har det svært

(Mandagens indlæg kommer allerede i dag, da jeg på mandag vil være internetløs!)

Når jeg fortæller folk at jeg er begyndt at skrive realistiske ungdomsromaner ser de gerne lidt skeptisk på mig, og de modigste siger også ordene som jeg ved mange tænker: ”Jah, men er det ikke bare historier om piger, der har det svært?”

Og jeg er glad for at de spørger, for nej! Ungdomsbøger er ikke ”bare” noget, det er ALT hvad du vil have det til at være. Du skal bare have fantasien til at ville se muligheden i virkeligheden.

Så hvad kan man gøre for ikke bare at skrive ligegyldigt, hvordan finder man på et spændende plot til en ungdomsbog?


Hvad laver de unge?

Jeg gør gerne det at går ind på Ekstrabladet.dk eller en lignende nyhedsside og læser deres overskrifter igennem – for nyligt har der været en historie hvor to unge konfirmander havde taget deres gavepenge og var stukket af: Der er en romanide lige der! Hvorfor stak de af? (De var efter sigende kærester), og hvad var deres plan egentlig?

Der sker sindssygt meget for unge i dagens Danmark, og hvorfor ikke tage fat i det? 


Her mangler da noget?

En anden metode at finde et plot på er at se på de bøger, der allerede findes. Der er bøger om piger med problemer, helt klart, der er rigtigt mange endda. Der er færre bøger om drenge, der har det svært – hvor er deres stemme?

Men hvad kan de have det svært med? Der findes så mange bøger om ulykkelig kærlighed og forældreskilsmisse – og de mangler alligevel, for det er ting, der bliver ved med at være relevant.
Her kræver det lidt research fra din side af. Du skal finde et emne, en sygdom, en situation man kan være i, eller lignende, som ingen har skrevet om før – og det skal du skrive om!


Mangler der bøger om unge mennesker, der lider af afasi? Ja, det gør der. Nå ja, men hvor mange vil det også være relevant for? Det er DIT job at gøre det relevant for alle.

Det gjorde Nicole Boyle Rødtnes med sin bog Hul i Hovedet, og skal jeg være ærlig, så har hun gjort et skidegodt stykke arbejde med den bog.



Så begynd at læse aviser for at se om de ikke indeholder en historie du kan skrive. Begynd at samle på underlige sygdomme og situationer som du kan sætte dine hovedpersoner i, og som ingen andre har skrevet om.

Du får originale plots som de færreste måske lige har gennemskuet, samtidig med at du ikke behøver at have frygten for om du nu kopierer en af de mange andre, der har skrevet om samme emne.


Hvordan får du ideer til plots? Har du en speciel fremgangsmåde eller kommer det bare til dig?


God skrivelyst
Bjarke