søndag den 1. december 2013

Hvordan man kan bruge beta-læsere

Det hænder at jeg snakker med forfattere, der gerne vil prøve "det der beta-læser-noget". Jeg kan kun opfordre dem til det, og det er bare at finde nogen man kan bytte tekst med (Eller bare få til at læse ens tekst, men det andet plejer gerne at være mere givende i det lange løb).

Når de så har prøvet det, så er det enten en fantastisk oplevelse, eller også kan det hænde at det har været en lidt træls oplevelse, der ikke helt førte noget med sig – hvilket jo sikkert er den andens skyld.

Det tror jeg bare ikke det altid er.
 

Det er heller ikke ens egen. Det handler måske bare mere om at man ikke har træningen – og det er klart, hvis man lige er startet. Var du selv en god betalæser på din makkers tekst? Fik han/hun det ud af det hun ville have?

Husk at formulere hvad du gerne vil have, så det ikke bare bliver en korrekturlæser – medmindre det selvfølgelig er det du søger. En korrekturlæser kan jo være lige så godt afhængig af dit og din teksts behov.


For at gøre det lidt lettere, plejer jeg selv at arbejde med en gruppe forskellige typer betalæsere.
 

Plot-eksperten: Det er altid relevant at kende en plotekspert. I starten når du lige er gået i gang med ideen kan han hjælpe dig godt på vej, og senere hen kan han løse de knuder man får lavet i skriveprocessen, så man til sidst står tilbage med et solidt og lækkert plot. Måske er han ikke så skarp til de sproglige, og hvad så? Din historie skal også tjekkes igennem i skelettet.


Sprog-nørden: Her er der en, der mestrer skrivekunstens disciplin. Måske er sprog-nørden ikke ekspert til komma og korrektur, men til gengæld kan de lave sprogbilleder og formuleringer som ingen anden. De kan fange dine kluntede sætninger, rose dig for sprogblomsterne, og grundlæggende fortælle dig hvordan din historie sprogligt bliver stærkere.
 
 
Fan-girl'en (M/K): Du har skrevet et anslag. Måske også en god del mere, men stinker historien ikke? Er det ikke bare noget lort destilleret til bogstaver på hvidt papir? Måske man bare burde opgive den, finde på noget andet man kan skrive ... Ja, eller man kan sende det man har lavet til sin helt egen personlige fangirl. Det er hendes (M/K) job at elske din historie, fortælle hvor fantastisk den er, og at du bare skal fortsætte.

Ja, du får måske ikke så meget kritik ud af det, men du får et spark i røven, der forhåbentlig får dig i gang igen. Fan-girl'en kan gå hen og blive ens vigtigste betalæser, hvis man lider af skriveblokeringer.


Korrekturlæseren: Den sidste vil nogen sikkert kalde kedelig. Jeg er ikke den nogen. Det er altid rart at have en korrekturlæser ved holden, selv den bedste retskrivningsekspert kan lave fejl, og man behøver af den grund heller ikke være retskrivningsekspert for at være god forfatter. Så skal man bare kende en god korrekturlæser.

 

Der er sikkert mange flere end de fire, og her handler det om bare at finde din type – eller dine typer, for hvem siger man ikke kan have flere? Jeg bruger fx min plot-ekspert i starten af et romanforløb, når jeg finder på hvad der skal ske. Sprog-nørden kommer på senere, når det hele lige skal ruskes op og gøres lækkert. Fan-girl'en er GENIAL de dage hvor du bare føler det hele sejler (side 40-krisen hedder det herhjemme).

Og korrekturlæseren ... Ja, ham er der sgu altid brug for til sidst, inden manuskriptet skal til forlag.

Så find dig en gruppe betalæsere, find ud af hvilken betalæser du selv er – og giv så tilbage, hvad du gerne vil have!

 
 
God skrivelyst
Bjarke