mandag den 11. februar 2019

3 måder til hvordan du kan fortælle om din bog

Jeg er ikke særlig god til at fortælle om mine ideer. Jeg tror et eller andet sted det lidt handler om, at jeg ikke forstår hvorfor det skulle være spændende for andre at høre om. Det er jo bare mig, der skriver. Jeg kan godt forstå folk gider læse mine bøger, men at høre mig fortælle om dem?

Don’t get it.

Men alligevel vil folk gerne høre om dem, og måske er jeg ikke den eneste derude, der lider af det her problem, så her kommer der et par metoder til at fortælle om din bog til andre.
 
 
 
Lav en pitch
 
Pitchen er en gammel tradition indenfor filmverdenen. Den er ganske simpel: Fortæl din ide i tre sætninger. Og her er der ikke noget med at bruge meeeeget lange sætninger eller noget, for du skal kunne fyre dem af lige når chancen er der!
 
En pitch kan fx se sådan her ud:
  • 1. sætning: beskrivelse af hovedpersonen før det går galt.
  • Frodos liv er stille og roligt i herredet.
  • 2.  sætning: En konflikt dukker op.
  • En magisk ring dukker op, den har fantastiske egenskaber, men gør også folk grådige og onde.
  • 3. sætning: Hovedpersonen gør noget for at løse konflikten, men vil det lykkes for ham?
  • Frodo drager ud for at ødelægge ringen, men andre er også interesseret i dens magiske evner. Kan Frodo ødelægge ringen, eller vil han bukke under for grådigheden, ringen har vækket i ham?
 

Fortæl helt op til 2. vendepunkt uden problemer
 
Jeg har været ude på et par bogmesser, og også hørt rigtigt mange blive interviewet eller holde foredrag om deres forfatterskab og bøger, og en ting, jeg opdagede var en modvilje mod rent faktisk at fortælle om bogen, for hvad nu hvis man afslørede så meget, at læseren ikke ville læse bogen efterfølgende?
 
Det skal man virkelig bare ikke være bange for.
 
Man kan faktisk fortælle helt op til 2. vendepunkt (75% inde i historien), uden at det skader interessen for bogen – faktisk kan det til gengæld hjælpe, da læserne så får et indblik i din histories dilemmaer og karakterer, og  på den måde får blod på tanden.
 
Når jeg taler om fx Standby fortæller jeg helt op til 2. vendepunkt, og med andre bøger (fx seriebøgerne) kan jeg faktisk genfortælle næsten hele bog 1, uden at det skader læsernes interesse.
 
Så vær ikke bange for at fortælle og giv os plotdetaljer. Vi vil have noget at forholde os til!



Fortæl hvad der inspirerede dig til ideen
 
Når du har lavet din pitch, så kan du også gribe muligheden for at gøre det personligt: Hvorfor skriver du om lige præcis det her emne? Hvorfor er det vigtigt for dig? Hvad inspirerede dig?
 
Historier opstår ikke bare ud af den blå luft, selvom det godt kan virke sådan – de kommer et sted fra, men hvor? Det anbefaler jeg altid man øver sig i at finde ud af.
 
Følelsen af at kunne forklare hvorfor ens bog vil noget mere end ”bare være en god historie” er helt fantastisk, og jeg kan varmt anbefale det – så hvad gav dig ideen og hvorfor er din ide vigtig? Hvad er det, der gør  din stemme vigtig blandt den brogede danske forfatterskare?
 
Det var lige mine punkter som jeg mener er vigtig at have med når man skal tale om sine bøger. De kan bruges til foredrag, de kan bruges til familiefesten, ja … Over alt  hvor folk er kloge nok til at spørge hvad du egentlig lige skriver på.



God skrivelyst
Bjarke