mandag den 4. februar 2019

3 gode råd til at skrive i en presset hverdag

Du har glædet dig til at skrive. Du har haft travlt på job eller i skole, men nu! Nu har du fået en times tid og der skal bare skrives igennem. Du har glædet dig hele dagen og det er nu!

Du sætter dig foran computeren og så … Man kan lige starte med en youtube-video, ikke? Lige til at komme i gang … Og, og … og så var den times tid væk. Men næste gang får du skrevet …

Kender du det? Det tror jeg vi alle gør i større eller mindre udstrækning. Jeg kender det i hvert fald. Jeg har haft travlt, foredrag, redigeringer og opsætninger der skal laves, og man glemmer helt skrivningen – og når man så sætter sig ved man slet ikke hvordan man kommer i gang.

Derfor har  jeg lavet 3 ideer og råd til hvordan man kommer i gang, når man har en stram tidsplan.



Ritualer: Lav kaffe, sæt musik på – og SLUK for internettet!

Du har en time. Du ved du har en time. Lad være med at fokusere på det lige nu. Find i stedet ud af hvad du skal bruge for at komme i skrivestemning.

Jeg laver gerne en kop kaffe. Forinden har jeg danset vildt til Taylor Swift ofr at få gang i energien.

Vi har alle nogle ritualer, og det tror jeg er mega vigtigt for at vi kan komme i stødet til at lave noget godt.

Så hvad er dit ritual? Er det en kop kaffe, kakao eller lignende? Vil du også danse, eller måske lave en yoga-stilling i et par minutter? Det bestemmer kun du, men får man et godt ritual, så fortæller du også kroppen hvad det nu er tid til – og det kan hjælpe uendeligt meget!

Når det så er sagt så er ritualer kun fede hvis du ikke lader dig distrahere bagefter. Så sluk for internettet når du skriver! Pak mobilen væk og sæt computeren på offline. Så er der ikke lige pludselig en besked eller en opdatering, der kan genere dig!



Hav en skriveplan handy

Det her er for mange en dealbreaker. Nogen skriver godt udfra en velplanlagt kapiteloversigt, andre vil hellere finde på hen ad vejen – begge dele er helt okay. Det er faktisk heller ikke det, det handler om lige her.

Det det handler om er at have en plan for hvad du skal skrive på den her time.

Jeg plejer gerne at finde ud af det mens jeg er på vej hjem i bussen eller alligevel er fanget et eller andet sted, hvor jeg ikke kan gøre så meget andet. Det behøver nemlig ikke være meget mere end et par punkter:
  • Theo skal fanges af Ghouls tjener.
  • Noah skal vinde bilræs i ørken for at redde Theo.
  • Ghoul skal true ham.

De tre punkter er fra da jeg skrev Kapløb i Dødens Ørken (En verden af frygt 2), samtidig med at jeg havde travlt med en masse andre forfatterting. Det at jeg kunne lave de tre punkter gjorde, at jeg vidste hvad, der skulle ske – samtidig med at jeg stadig kunne finde på hen ad vejen.

Det var rigtig befriende, og jeg kan altid anbefale det. Så kan man forberede sig mentalt på at skrive det inden man når ind foran computeren.



Brug et æggeur

Det bedste råd jeg kan give kan lyde helt tosset, men jeg mener det skam seriøst. Køb et æggeur. De fås billigt i Flying Tiger, der er mit eget også fra.

Jeg prøver så vidt muligt altid at give mig selv 1½ times skrivetid når jeg får chancen.

Denne skrivetid opdeler jeg således: 20 minutters skriv, 10 minutters pause, 20 minutters skriv, 10 minutters pause, 20 minutters skriv. Så er der ca. 10 minutter medregnet til at lave ekstra kaffe, eller gøre en sætning færdig og alt det, der lige kommer til at ske.

På den måde får jeg skrevet en time uden at mit hoved bliver helt kvæstet. Samtidig bliver æggeurets tikken en god motivator, og igen en måde man kan bruge en lyd til at lære sin krop at skrive når den hører.

De små pauser bliver også små belønninger, og jeg prøver ikke at presse mit hoved til for meget ved at tro at nu skal jeg skrive en time straight.

Den her metode er det min oplevelse genererer en masse tekst, fordi den er så fokuseret.



De var mine tre råd, når min hverdag bliver lidt for travl. Jeg håber meget du kan bruge et eller flere af dem.



God skrivelyst!
Bjarke