mandag den 18. juni 2018

Fasthold motivationen til din roman

Du kender det måske godt. Du er lige startet på en ny roman. Det kører, du skriver og skriver. Men lige pludselig er den ikke så spændende mere. Den kører også lidt sløvt, gør den ikke? Og så er den der nye ide du har fået jo også ret spændende – måske du hellere skulle skrive på den?

Nej. Du skal gøre dine ting færdige, selv når det bliver svært. Her er mine råd til hvordan man kan fastholde motivationen.




Ved siden af min PC står hende her.
Det er min "redaktør", og går det
helt galt, tager jeg lige en kop
kaffe og snakker problemet igennem
med hende.
Det kan altid give mig motivationen
tilbage at tale plottet igennem,
og fordi jeg oplever at tale til en
(om end fiktiv) person, gør
jeg mig faktisk umage i at
fortælle historien spændende og får
selv igen lyst til den.
Hvor er problemet?

Det første du skal gøre, er at spørge dig selv hvor problemet ligger. Er det fordi du keder dig med historien, eller er det fordi du ikke ved hvordan du skal komme videre?

Har du planlagt historien på forhånd eller skriver du bare derudad? Måske har du overplanlagt historien, og det har fået din hjerne til at gå i stå: Den føler simpelthen at den allerede HAR fortalt din historie. Det du har brug for er helt klart noget uventet!

Eller også skriver du derudad og nu oplever du at din historie er kørt træt, og ikke rigtigt rykker sig nogen vegne. Her er der måske brug for at du får plottet lidt mere på plads.



Lav en berettermodel og/eller kapiteloversigt

Hvis du er en friskriver, der ofte starter historier med at sætte sig ned og skrive uden først at have en struktur, så er det et klassisk problem at du kan gå død i historien fordi den går lidt i stå midtvejs.

Dette er ofte fordi man glemmer de vigtige plotpoints, der skal drive historien videre – man har det jo lige så hyggeligt med skrivningen. Mange helt nye forfatterspirer oplever jeg også blive så glade for deres hovedperson lige inden de når halvvejs, at de slet ikke vil introducere et plotpunkt: For det er synd for hovedpersonen!

Men du holder ikke et hjem for pensionerede action-helte, så der skal altså ske noget i din historie. Derfor er mit råd altid at du skal lave en plotmodel, hvis du går i stå. Du kan fx bruge DEN HER!
Så finder du ud af hvor i din historie du er, ved at se på hvad der er sket i det du har skrevet. Måske har du krydset 1. plotpunkt, måske midtpunkt. Det er dit job at finde ud af. Og når du har det, så kan du meget bedre se hvor du er på vej hen, og hvad de sidste plotpunkter skal være.

Derefter er det bare at skrive. Er du stadig gået i stå vil jeg anbefale dig at lave en kapiteloversigt, hvor du i korte stikord skriver hvor dit kapitel skal starte, slutte, og hvilke informationer, der skal gives.



Gør noget uventet

… I historien altså. Jeg siger ikke at du skal melde dig til faldskærmsudspring eller blive spøgelsesbilist – det sidste så jeg gerne at du lod være med!

Men du er kørt fast. Din historie keder dig. Du ved måske hvad der skal ske, måske har du endda også en berettermodel og/eller en kapiteloversigt. Du synes bare det er så drivende kedeligt lige pludselig.

Så kik på din model igen. Hvad ville der ske, hvis du ændrede fokus i historien? Måske har du skrevet dig et sted hen hvor det fokus du havde i starten ikke længere er det vigtige? Så skal dine plotpunkter også ændres!
Eller måske skal du bare droppe den sidehistorie du har viklet dig ind i, som egentlig ikke gør noget for din historie, og som bare fylder og fylder?


Vær ikke bange for at lave en ny berettermodel til din historie – måske finder du ud af at den er bedre end den gamle. Måske finder du ud af at den gamle faktisk er ganske udmærket – og fordi du har set alternativet, har det forhåbentlig vækket glæden ved din historie igen!



Snak med en ven

Ring til en forfatter-kollega eller bare en god ven, der ved du skriver. Aftal en gåtur eller en kop kaffe, og sig at du gerne vil have lov til kun at snakke om din historie. Sig også gerne at du skal snakkes varm på den igen, så den du taler med, ikke også bare dræber ideen.

Måske snakker I om nye løsninger, måske hvor spændende din historie egentlig er. Måske snakker I om hvad den egentlig handler om, og hvordan du kom på den i sin tid. Det vigtigste er, at du finder frem til hvad der var kimen til din ide. Dit skrivebål skal have ny brænde for at holde ilden i live!



… If all else fails, write!

Ja, hvad kan jeg sige. De tre råd er gode, men hvis de ikke virker – og du bliver ved med at løbe ind i problemet med alle dine historier – så er det måske dig den er gal med?

Måske tror du ikke nok på dig selv og din skrivning. Tro mig, det kender jeg. Det var mit store problem da jeg startede med at skrive.
Måske får du bare mange ideer, og har aldrig været god til at færdiggøre længere ting – fordi du mangler træningen.


Så skriv. Sæt dig ned og sig at nu gør du den her historie færdig. Hvis ikke for andet, så for at sige at du har gjort det. Skrevet en bog færdig. Det er det første succeskriterie før du kan drømme om udgivelse og alt muligt andet.

Skriv det. Også selvom det er kedeligt, dårligt eller hvad du nu føler. For måske er det bare dig, der prøver at slippe væk – og det må du ikke. Skriv så du kan sige at du gør noget færdigt.
For du vil jo gerne det her. Ikke?



God skrivelyst
Bjarke