mandag den 12. februar 2018

Vil du gå på verdens fedeste forfatterskole?

Tilbage i 2012 begyndte jeg på de fedeste to år af mit liv. Jeg var nemlig kommet ind på Forfatterskolen for Børnelitteratur, og det skulle vise sig at være lige præcis dét jeg havde brug for, for at komme videre med den her forfatterdrøm, jeg gik og tumlede med.
 
Min første roman blev antaget mens jeg gik på skolen. Den vandt førstepræmien på en konkurrence, der blev afholdt på skolen, og som medførte en udgivelse. Ikke nok med at jeg endelig skulle udgives, jeg havde også vundet noget. Det var den fedeste oplevelse.
 
Og nu er det din tur. For i år åbnes der igen for ansøgninger til skolen. Skriver du til børn og unge, så vil jeg helt klart anbefale dig de to år og den kæmpemæssige ballast som det giver en som forfatter, at gå på skolen.
 
 
 
 
Ansøgningen
 
Når du søger skal du gøre to ting, nemlig:
  • Skrive 1 til 2 A4-sider med oplysninger om personlige data (Navn, fødselsår, adresse, telefonnummer og mailadresse). Her skal du også skrive din baggrund, uddannelse og beskæftigelse, samt en begrundelse for hvorfor du søger ind, og hvad du gerne vil opnå på uddannelsen.
  • Derudover skal du besvare én af to opgaver, der kommer op på skolens hjemmeside, når ansøgningsfristen nærmer sig.
  • Desuden er der mulighed for at sende én kort tekst, der tidligere har været offentliggjort.
 
Men det kan du alt sammen læse mere om på hjemmesiden når tiden nærmer sig. For behandling af ansøgningen skal der indbetales et gebyr på kr. 500.



Hvordan er livet på skolen?

Ekstremt hyggeligt. Selvom man bliver bombet med information er man altid ekstremt opløftet bagefter. Man sidder med en masse mennesker i samme båd, og alle er interesseret i hinanden og hvordan man sammen kan blive stærkere.
 
  • Man er 12 elever, håndplukket ud fra kvaliteten af ens ansøgninger – så kommer man ind er man altså en af de 12 bedste allerede!
  • I får et ekstremt stærkt bånd, og holder i fast i det, er det venskaber og kollegaer for livet! Jeg bliver glad hver gang jeg ser mit hold eller deres bøger!
  • Man mødes en aften om ugen, hvor der er undervisning og skriveøvelser. Her kan man møde forfattere og forskere med hænderne nede i håndværket og børnelitteraturen.
  • Man får et kæmpe kendskab til sprog og genre, der selvom man måske kun vil fokusere på en af dem i sit senere forfattervirke, gør en til en stærkere forfatter.
Man skal det sidste halvår på skolen koncentrere sig om et roman-projekt, hvis mål det er at få en videre med forfatterlivet efter skolen. Man får professionel sparring fra etablerede forfattere og sine holdkammerater. Jeg kender flere, der har fået udgivet deres roman-projekt sidenhen. Og flere af de projekter de lavede løbende gennem skolens skriveøvelser.



Hvad fik jeg ud af skolen?
 
Først vil jeg sige at man får det ud af skolen som man selv ligger i det. Og nogen gange får man noget ud af det, som man ikke havde regnet med. Man skal altså være åben for de inputs man får mens man går der.
 
Jeg vidste allerede en del om skriveteknik og genre, da jeg startede. På det område blev jeg ikke overrasket. Det ved jeg til gengæld at andre af mine medstuderende blev.
 
Jeg gik samtidig på et hold med enkelte forfattere, der allerede var etablerede. De virkede ret sikre på deres rolle som forfattere. Der lærte jeg til gengæld alt, og det gjorde op med en usikkerhed, der alt for længe havde hjemsøgt mig. Jeg lærte simpelthen hvad det ville sige at være forfatter, og hvad det egentlig drejer sig om når man skriver.
 
Samtidig fik jeg også en masse sparring og kontakter i miljøet, fik en større indsigt i forlags arbejde, og en kæmpe viden om forfatterliv, kunst og æstetik samt skrivning. Ja, fokus var på børn og unge, og deres litteratur, men det jeg fik ud af de to år, kan strække meget længere end blot det.
 
Uden at have prøvet alle i landet, vil jeg gerne sige at det er Danmarks bedste forfatterskole – men jeg er også relativt bias’et, for den forandrede trods alt mit liv.

Hvis det er noget for dig, eller hvis du måske overvejer det, så vil jeg varmt anbefale dig at komme til infomødet Torsdag d. 1. marts. Det foregår på:
 
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164
2400 København NV
lokale B276, indgang B8


Du tilmelder dig infomødet her!

Du kan også læse mere om skolen på deres hjemmeside HER!


Om ikke andet, så kik forbi for at se om det ikke er noget for dig.




God skrivelyst
Bjarke