søndag den 16. oktober 2016

Øvelser til karakterudvikling

Man kan let gå i fælden med ikke at have karakterudvikling i en historie, simpelthen fordi man tænker for meget over sit plot, og karaktererne ender som aktører mere end involverede i historien.
Selvfølgelig handler dette om at give hovedpersonerne personlig konflikt, der kan udvikle dem – så simpelt er karakterudvikling faktisk set ud fra et plot-perspektiv. Men for at gøre det, kræver det også at man lærer at forstå personer, deres drømme og mål.
Jeg har før fortalt om ønsker og behov i forbindelse med hovedpersonen, men her kommer der også et par trænings-øvelser man kan bruge i hverdagen.
Øvelsen er funderet i spørgsmålet ”hvorfor” og ”hvordan”. Dette er fordi at lige præcis disse spørgende ord tvinger dig til at finde spor, der bekræfter din påstand. Du kan altså ikke bare opdigte, du bliver også nødt til at begrunde din historie.


Personen i bussen
Dette er første øvelse. Det behøver selvfølgelig ikke at foregå i bussen, men det skal være en tilfældig person du ikke kender. Det kan være på en cafe, i en park, whatever. Bare sørg for at du har mulighed for at observere dem i et stykke tid, så du kan finde facts.

Hvor er de på vej hen? Og Hvad har de lavet? er de første spørgsmål du skal stille dig selv. Dette kan både være rent fysisk – hvor kører de hen? Men også eksistentielt. Er de på vej på en blind date? Håber de på at finde den eneste ene? Har de fri fra et arbejde de hader, og glæder sig til at komme hjem til sine 17 katte?

Når du er nået frem til et svar du er tilfreds med, så skal du spørge dig selv: Hvorfor? Hvorfor antager jeg at han har 17 katte? At han hader sit arbejde? At hun er på vej på blind date og vil finde den eneste ene? Hvilke spor er det jeg lægger mærke til, der opdigter denne historie?

Øvelsen er god fordi du ikke kender personen, og derfor har frit spil til at finde spor – der er ikke nogen chance for at du kan gå forkert, for let’s face it: Du kender ikke vedkommende! Du træner altså dig selv i at opdigte hypoteser eller historier begrundet i facts du ser – men uden nogensinde at få dette af- eller bekræftet.

Hvilket bringer mig til næste øvelse.


Personen du kender
Nu skal vi lidt tættere på. Nu skal du tage en kollega eller et fjernt familiemedlem, og lave en variation af første øvelse. Et godt råd er at lade være med at tage en for tæt på, som fx en kæreste eller forældre – det kan jo være at du finder ud af at kæresten burde forlade dig, eller noget andet grimt.

Godt. Vælg en person du kender, og stil så dig selv spørgsmålet: Hvad er deres drøm?

Drømmer din kollega om at gå på pension og leve i ro og mag? Drømmer de om at rejse ud og se verden? Drømmer de om at blive forfatter? Når du er nået frem til din konklusion så spørg dig selv samme spørgsmål som tidligere: Hvorfor?

Hvorfor siger du det? Hvordan viser det sig at de glæder sig til pensionen? Hvordan kan du se deres eventyrlyst? Snakker de hele tiden om at skrive, fortæller de hele tiden om de historier de gerne ville skrive? Og endnu sjovere – lever de så op til deres drøm? Kommer de ud at rejse, får de skrevet den bog? Hvad er deres drøm? Hvordan kan du se det? Lever de op til den drøm? Og hvordan kan du se det?

Den sidste øvelse er en spørgsmålskæde, man skal ikke gå for meget i detaljerne, men i stedet sørge for at få et svar på alle: Hvor er han/hun om 5 timer, 5 dage, 5 uger, 5 måneder, 5 år? Hvorfor?
Kæden er beslægtet med sidste spørgsmål: Lever de op til deres drøm? For gør de det, hvordan vil det så påvirke deres liv? Gør de det ikke, hvordan vil det så påvirke deres liv? Hvad hvis der sker noget, der ændrer dette? Hvordan vil det påvirke dem? Hvorfor?

Disse to øvelser er med til at træne din evne til at se på mennesker, og måske finde ud af hvad der rumsterer i deres hoveder, eller i hvert fald komme på nogle gode historier ud fra det du nu ser.

Når du for eftertiden skal til at lave personer i dine historier kan du altså begynde at tænke tilbage på hvilke spor, du mente fortalte noget – og samme spor kan du jo bruge i din egen historie.
Samtidig øver det dig også i at finde ind til essensen af en karakter gennem observation, og begrunde din karakterudvikling i din sporlægning og karakterers udgangspunkt.
Er du for åbenlys er der også hele creepy stalker-følelsen man kan få ved øvelserne, men hvor meget man giver sig selv til projektet er gudskelov op til en selv.


God skrivelyst
Bjarke