mandag den 3. maj 2010

Alle kan skrive …

Men ikke alle kan skrive lige godt – men det kan heldigvis læres!
Skriveunderviserne er en gruppe under foreningen HUF (Håbefulde Unge Forfattere), og kan findes på deres egen hjemmeside. Jeg er selv medlem af både foreningen og skriveunderviser-gruppen, så lidt reklame her på siden var da bare på sin plads.
Skriveunderviserne tilbyder undervisning i litterære såvel som journalistiske genrer til folkeskoler, gymnasier, biblioteker og andre interesserede. Deres workshops er rettet mod store og små elever som blandt andet kan lære at arbejde inden for medier og genrer som fx tegneserier, noveller og journalistiske artikler.
Jeg tager mig af både tegneserie- og journalistik-kurserne, og kan sagtens være med på de andre også, så det giver mig alle tiders mulighed for at opdatere og videreformidle min viden indenfor alt muligt skrive-relateret.
Specialtilbud hos skriveunderviserne
Udover de traditionelle kurser har skriveunderviserne også specialtilbud, blandt andet Skrivekamp (ikke at forbytte med skrivekrampe, hehe), der er et spil for en hel årgang på en folkeskole eller et gymnasium. Klasserne bliver så fordelt i hold, der dyster imod hinanden i en blanding af værkstedsundervisning og skrivetekniske discipliner.
Denne undervisningsform kan jeg varmt anbefale alle skoler at deltage i, og er du forælder til et barn i folkeskolen, så nævn da lige dette tilbud for din skole! Det vil være en skam at snyde sit barn for oplevelsen. Det er jeg også sikker på at 8. og 9. klasserne på Skt. Knuds Skole i Århus er enige med mig i, da de før har prøvet det med store glæde.
Et andet tilbud, skriveunderviserne har, er foredraget ”Tre forfattere – Tre romaner”, hvor forfatterne Caroline Ørsum (Hovedet i skyerne, Høst 2009), Camilla Wandahl (Hjerte i vente, Høst 2009) samt min egen kæreste Nicole Boyle Rødtnes (Asfalt, Facet 2010) vil fortælle om deres realistiske ungdomsromaner og hvordan de griber genren an.
Jeg kan varmt anbefale at nævne disse tilbud for dine lokale skoler (om du er elev, forælder eller bare tilfældig forbipasserende), ikke kun for at hjælpe os i skriveunderviserne, men mest af alt for at hjælpe eleverne til en oplevelse de sent vil glemme!
God skrivelyst
Bjarke