mandag den 19. maj 2014

Lektørudtalelse til City Surfer

Så kom den, den vigtige lektørudtalelse, der forhåbentlig skal give min bog et langt og sundt liv på bibliotekerne. Det er lektørudtalelsen som bibliotekerne køber bøger efter, og er den god køber de gerne mange, og det handler jo om at komme ud på bibliotekerne så læserne kan se en!

 
Det er en afsindig god lektørudtalelse, så jeg kan ikke være mere glad. Da man kun må citere 10 procent af indholdet kan jeg ikke vise jer den hele, men den samlede konklusion skal I ikke snydes for:

 
"Bogen giver et fint billede af tidens trang til at udfordre og eksponere sig på mange måder, her i form af trainsurfing. Til ungdomsafdelingen i børnebiblioteket og skolens pædagogiske læringscenter"


Det er specielt det sidste jeg hæfter mig ved. Selvfølgelig skal den ud og stå i ungdomsafdelinger: yes.
Men Skolens pædagogiske læringscenter? Ja tak - det er jo dem der laver klassesæt. Hvis de lytter til lektøren (Hvad jeg virkelig håber de gør) så taler vi jo om en god sjat solgte bøger! Jeg krydser fingre!

 

Man kan aldrig rigtigt forberede sig på hvad de skriver, men jeg har faktisk allerede fået en anmeldelse af City Surfer før: Nemlig hos Bogvægten, der synes at bogen er:


"En interessant kombination af tekst og billeder der understøtter handling og udvikling i fortællingen ... Den korte, maleriske billedfortælling har flere niveauer, således et klip fra børnenes sociale baggrund ..."


Ja tak, det er jeg sgu glad for. Det bør ikke betyde noget - og det skal jeg også nok holde fast i den dag jeg får en dårlig anmeldelse - men hold da op hvor er det bare højtflyvende fedt at få en god anmeldelse. Man kan blive helt høj. Bange hele vejen mens man læser den, og så lykkerus til sidst.
 

Det er lidt som at få sit barns karakterbog, "har du nu været en ordentllig bog og klaret dig godt?" Og man sidder virkelig og læser den med bævrende læbe - hvad nu hvis det næste der står er dårligt? Og man læser den lige igen for at være sikker.

 
 
Men City Surfer har altså klaret det godt, fine karakterer og det hele. Jeg kunne ikke være en mere glad forælder med den tilbagemelding.

 

God Skrivelyst
Bjarke

mandag den 12. maj 2014

Fantasymessens novellekonkurrence

I anledning af Fantasy-bogmessen på Herlufholm Kostskole (18.-19. oktober 2014), afholder de en novellekonkurrence.


Konkurrencen er denne gang for unge, og den er opdelt i tre kategorier opdelt efter alder:

10-12 år, 13-15 år, 16-18 år

Historien skal være fantasy, men ellers er der så vidt jeg kan se ikke flere krav. Sidste år var kravene 12 a4-sider med halvanden linjeafstand og skriftstørrelse 12.


Præmier er ikke blevet offentliggjort endnu, men sidste år blev teksterne læst op på messen og offentliggjort til læsning på hjemmesiden frilæsning.dk. Derudover fik de tre 1.pladser en ipad mini, mens 2.pladserne fik bogpræmier. Om det er de samme præmier i år kan jeg dog ikke love.


Novellerne skal være jeres lokale bibliotek i hænde senest fredag d. 19. september. Spørg allerede nu om de er med, og om deres mails, da novellerne skal afleveres digitalt.

Sidste år kunne man sende direkte til Malene Hansen hvis ens lokale bibliotek ikke var med – men det tror jeg der bliver løbende opdateret omkring på konkurrencens hjemmeside: Fantasybogmesse.dk

 

God skrivelyst
Bjarke

søndag den 4. maj 2014

De sidste måneder inden en bogs udgivelse – nogle gode råd

De her råd gælder måske kun debutanter, måske gælder de for alle – her kommer i hvert fald en hurtig gennemgang af alle de ting jeg lige måtte få i gang inden min bog udkom.

 

Hjemmeside?

Som forfatter i DK kan det være en god ide at have en hjemmeside – ikke noget stort, bare et godt sted hvor læsere kan finde lidt info om dig, bøgerne og alt hvad der nu også er relevant. Min hedder: www.bjarkeschjødtlarsen.dk og som man kan se er der lidt info om bogen, om mig, og hvordan man kan komme i kontakt med mig.


En hemmelighed i dansk forfatterliv er, at det ikke er ved bogsalg vi tjener rugbrødspengene. Det er ved foredrag, legater og alt muligt andet – og med en god hjemmeside er der både mulighed for at prale: "Se jeg har fået støtte", og reklamere: "Og jeg holder også foredrag!"

 
En hjemmeside er altså ikke kun dit møde med læsere, men også med fagfolk (bibliotekarer og lærere fx), der skal bruge info om dig til formidling.

Derfor kan det også være en god ide at have en side på hjemmesiden, der samler anmeldelser og lignende – det er jo ikke at prale, når andre siger det om dig!
 

Men en hjemmeside kan jo ikke kun være tekst ...

 


Professionelle billeder? Illustrationer?

Pressefotos, er de overhovedet nødvendige? De kan ikke skade vil jeg sige med det samme. Og hvis en avis skriver om dig så er det let for dem at finde billeder – og let's face it, de fleste af os læser kun avisartikler, hvis et spændende billede vækker vores interesse.

Her kan det være en fordel med både almindelige billeder, og evt. stemningsbilleder ved forskellige lokationer, der kan give et samspil med din bogs handling.


Og er din bog illustreret kan det aldrig skade at høre illustrator om du må pynte hjemmesiden med billeder fra bogen – som han jo sikkert kan skaffe dig i gode formater. (og så er det jo høfligt at linke til ham).


Alt hjælper! Og vil du gerne lave noget mere aktivt kan du altid lave en blog eller ... Ja, der er rigeligt med sociale medier at tage fat i!

 

Facebook, Twitter osv?

Jeg har næsten lige oprettet facebook-siden Bjarke Schjødt Larsen – forfatter (Og jeg vil blive glad for dit like!).

Det er her jeg regner med en gang imellem at opdatere mine læsere om mit forfatterliv, bogproduktion, og lignende. Her kan jeg også poste anmeldelser når jeg finder dem, og på den måde også holde liv i min bog og samle al info til mig selv som en virtuel scrapbog.

 
Twitter og alle de andre sociale medier har jeg ikke stiftet bekendtskab med i mit forfattervirke endnu, men kan da godt se nogle smarte muligheder i fx Twitter-fuglen. Man kan som forfatter lave en lang føljeton og på den måde underholde sine læsere imellem bogudgivelser? Kun fantasien sætter grænsen.

 

Merchandise?

Ej, nu må jeg styre mig. Merchandise – er det ikke bare spild af penge? Det er jo ikke fordi min bog er et landskendt fænomen, der vil få folk til at gå amok med dankortet.

 
Nej, det er det ikke. Jeg kunne heller aldrig finde på at sælge mit merchandise. Hvorfor ikke?

Først, lad os definere: Der findes to slags merchandise, Papir og produkt:

Papir-merchandise er: Læseprøver (et kapitel af bogen, gjort lækker med omslag osv), postkort, plakater, osv. Dette er ting som man giver væk når man kan komme til det. Læseprøver gives til alle når du holder foredrag, det samme gør postkort. (det smarte her er også at de så har noget til autografer – nej, det er ikke kun fordi de er nærrige, de ikke køber bogen, nogle, specielt for børnelitteraturen, har bare ikke adgang til de penge – og let's face it, det er ret lækkert, til et foredrag at ende med en kæmpe kø af signaturhungrende læsere!

Produkt- merchandise er: Kopper, trøjer, nøgleringe osv. Bliver du engang et kæmpe navn kan du måske tjene penge på det, men lige nu er det smart at have af helt andre grunde.
Konkurrencer. Vind min bog-konkurrencer kan skabe hype, men let's face it. Med en bog at vinde er det ikke sjovt at være anden- og tredjepladsen. Medmindre ... Hey, et krus med en bogforside eller lignende på er stadig ret sejt! Og teknisk set er det limited edition hvis du kun bestiller få eksemplarer.

 

Ja, det var bare lidt af alt det jeg har rodet med de sidste par måneder – og der er sikkert endnu mere at tage fat i. Har du nogle gode ideer? Skriv dem endelig til mig, eller endnu bedre: Deltag i min konkurrence HER, så kan det være du vinder et eksemplar af min bog!

 

God skrivelyst
Bjarke

søndag den 27. april 2014

City Surfer i Westeros

Det var i onsdags min bog officielt udkom. Det er så fantastisk! Dagen gik med restaurant og champagne med konen, og det var bare begyndelsen. I weekenden har jeg været i Westeros, og selv The Hand of the King elsker og godkender City Surfer. Tænk engang, min bog er allerede en succes i et fiktivt fantasyunivers.

 
Ej, spøg til side. I weekenden var jeg i Oslo til en stor Game of Thrones-udstilling. Min kone havde hørt om den, og da vi begge er glade for at besøge Norge, og begge er vild med Game of Thrones: hvorfor så ikke gøre det? Godt nok åbnede udstillingen på selve dagen vi var der, men det betød jo ikke noget – vel?

 
Da vi først så indgangen og køen tænkte vi: WOW! Det er godt nok mange mennesker. Da vi så drejede om hjørnet på bygningen og så køen fortsætte tænkte vi: Det her, det er jo ekstremt! Da vi igen måtte dreje om et hjørne, og så at køen startede på den helt anden side af bygningen begyndte vi at blive bekymrede: Kunne vi overhovedet nå det inden færgen sejlede kl. 16.15?

 
En tysk Game of Thrones-entusiast var blevet hyret til at være The Hand of the King, og gå rundt i den ekstremt lange kø og forklare at alle nok skulle komme ind – vi tvivlede – og at det var gratis fordi HBO var vildt venlige. En masse piger løb også rundt og gav gratis T-shirts (Jeg nåede aldrig at få en) og gratis 14-dages prøver på HBO.

 
Det mest interessante ved at stå i køen var når der kom fans gående iklædt kostumer fra serien. Det gjorde lige at man efter at have ventet i to og tre timer blev mindet om hvad man skulle og ikke mistede modet. Og damn, Lannister-familien var lavet godt!

 
Da vi havde ventet i 5 timer stod vi lige ved indgangen. Det var også en halv time inden vores færge sejlede. Men ind kom vi, og skønt vi ikke kunne prøve ting som at gå en tur langs The Wall (noget 3D-interaktivt-noget med en sygeligt lang kø), så var det alligevel ret fedt at se kjolerne, våbnene og mange af de specielle rekvisitter, der er blevet brugt i løbet af de fire sæsoner.

 

Var det 5 timers kø og en tur til Oslo værd? Måske ikke for de fleste. Vi nød stemningen i køen (vi stod foran to piger, der sang anime-sange og blæste sæbebobler), og de mange udklædte undervejs. Samtidig er fordelen at når man er sammen med en forfatterkollega, så keder man sig aldrig, og inspirationen når man først kommer indenfor slår hårdt hvis man er til fantasy.

 

God skrivelyst
Bjarke

mandag den 21. april 2014

Vind min bog City Surfer!

Så er det om to dage min bog udkommer! Nemlig onsdag d. 23. april!

 
I den anledning vil jeg på skrivekrampe gerne lave en lidt anden konkurrence end jeg normalt plejer at skrive om: Denne gang kan du nemlig vinde min bog City Surfer! Ja, og du kan vinde merchandise!


Jeg udlover nemlig et eksemplar af City Surfer sammen med et ten of a kind-city surfer krus, og en five of a kind-nøglering! (Ja, der er kun lavet 10 krus og fem nøgleringe - så de er hard to find!! (jeg elsker at bruge reklame-ord (Og lave paranteser inde i paranteser)))
 
Hvad betyder det? Det betyder at hvis jeg holder min del af aftalen og bliver super berømt engang, så har du et limited edition krus og nøglering, som sikkert kan tjene styrtende med penge hjem. (Okay, det er måske at love for meget – men man kan da håbe.

 

Hvad er der på spil:


1. præmien er: en signeret udgave af City Surfer, et krus og en nøglering.
 


 
2. og 3. præmien er lidt mindre, men som nævnt ovenfor stadig ret stor: Nemlig et krus og en nøglering hver.

 

Og hvordan kan du vinde? – for det er jo det det hele handler om. Jo, nu skal du høre.


Du skal komme med en ide til et indlæg på skrivekrampe.dk som mangler. Er der noget du altid gerne har villet læse om omkring forfatterlivet eller skrivning, men som du synes mangler?
Skriv en mail til bjarke@skrivekrampe.dk med "Jeg vil vinde den bog!" i emnefeltet, hvor du forklarer hvad du savner – så kan det ske at du foruden at vinde også inspirerer til et indlæg på siden! (Dobbeltpræmie yeah!)
Med mailen skal du selvfølgelig også sende din adresse sådan at jeg kan sende bogen til dig hvis du skulle vinde. Skriv også gerne hvis du vil have bogen signeret, og i så fald til hvem :)

 

Konkurrencen kører indtil onsdag d. 21. maj, og der vil kort derefter blive udråbt en vinder.


 

Så hvad venter du på? Skriv!Jeg glæder mig til at høre jeres bud :)

 
 
God skrivelyst
Bjarke

mandag den 14. april 2014

Novellekonkurrence fra Børnenes Bogdag

I anledning af Børnenes Bogdag er det muligt for Århusianske børn og unge i aldersgruppen 9-16 år, at deltage i en novellekonkurrence.

Er du fra Århus og falder ind under aldersgruppen, så skynd dig at skrive: deadline er d. 1. juni 2014. De 20  bedste noveller bliver antaget i Vild med ORDs årlige novellesamling.


Regler:
  • Du skal være mellem 9-16 år
  • Du skal være fra Århus
  • Max 3 A4-sider i word
  • Handlingen skal foregå i 1 rum
  • der skal indgå en forandring
  • og der skal mindst være 2 karakterer med.

Novellen sendes til novelle@vildmedord.dk, deadline er d. 1. juni 2014. Husk at skrive dit navn, alder, klassetrin og skole i mailen.


Har du spørgsmål til konkurrencen så kan du skrive til Stine Vinther Larsen på stinevlarsen@gmail.com.

 

Klassekonkurrence?
Børnenes Bogdag opfordrer selv til at man sammen med sin lærer inddrager novelleskrivningen og konkurrencen i undervisningen – dette vil jeg gerne opfordre til. Novellen er en fantastisk genre, og den kan være med til at vække både børnenes skrivelyst og læselyst.

 

God skrivelyst
Bjarke

søndag den 6. april 2014

Et grundkursus i haiku

I dag vil jeg gerne fortælle om en genre, der har interesseret mig i noget tid. Haiku-digtningen stammer fra Japan, og er et slags situationsdigt hvor det handler om at opfange nuet på bedst muligt vis.


Hvorfor vil jeg gerne fortælle om dette? Både fordi Haiku er rigtigt sjove at skrive, men også på grund af at den meget faste form kan være en god øvelse for de fleste forfattere i, både at lave stramme sætninger, men også fokusere på de vigtigste detaljer.


Men lad os først lige definere hvad et haiku er:
  • Haiku er 17 stavelser, som fordeles på tre linjer med 5-7-5 stavelser.
  • Haiku har ingen regler om rim eller rytme. 
  • Haiku er små naturdigte, der handler om noget, man oplever med sine sanser.
  • De foregår i nuet, beskriver en begivenhed, som når man "fanger en situation" med sit kamera.


Det der er vigtigt at huske på er altså at haiku ikke er følelser, abstrakte ideer og metaforer – den slags er faktisk strengt forbudt. Kan det ikke ses, høres, føles, smages eller lugtes, så har det intet at gøre i et haiku.
 

Når det så er sagt, så er det bare at komme i gang. Man kan som mig have en lille lommebog med, hvor man hurtigt kan skrive et haiku hvis man har lyst, eller man kan gøre som fx Jacob Hedegaard Pedersen, og i stedet for at skrive om naturen, så tage en genre, der ikke umiddelbart har med haiku at gøre. Her er der lige et enkelt fra hans samling Horrorhaiku:
 

De små børn stråler
brede smil fra kind til kind
skåret til med kniv


Og hvorfor nøjes med horror? Hvorfor ikke krimihaiku? storby-haiku? Eller som jeg enkelte gange har praktiseret: legepladshaiku, hvor en ganske almindelig dag på legepladsen bliver omformet til 17 stavelser:


"I børnehaven
sidder han i al sin pragt
BUM! sandslottet brast"


Slå dig løs! Haiku er vildt sjov at lege med, om ikke andet, så for at blive en stærkere sætningssmed med blik for de skarpe detaljer.

 

God skrivelyst
Bjarke