mandag den 9. juli 2018

Find din histories relevans

 
Har du nogensinde fået spørgsmålet: Hvorfor har du skrevet den historie? Har du også stået og trippet lidt over at det eneste du kan svare er, at du skrev den for dig selv, og fordi det er en historie du gerne vil fortælle?

Jeg kender mange, der giver det svar. Og det er virkelig skadeligt for din bog, for det du i bund og grund siger er: Du skal læse min bog fordi jeg havde lyst til at skrive den.

Misforstå mig ikke. Selvfølgelig skal jeg læse din bog! Men det der er ingen grund. Så I dag skal det handle lidt om hvordan vi gør historier relevante.



Temaer og emner
Alle historier har et eller flere temaer. Også din. Også selvom du ikke er bevidst om det.

Dit job som forfatter er faktisk at blive bevidst om det, for så snart du er det, så kan du tale om din bog på et helt andet niveau. Du kan sætte nogle ord på – temaerne – som fanger folk, og giver dem lyst til at høre hvordan du i din historie har tacklet dem.

Tema betyder ”Det som det handler om”, og der kan sagtens være flere i en tekst. Min roman Standby handler fx om at være pårørende til en handicappet, om forelskelse i nogen, der er uden for ens comfort zone, og om børn og unges ansvar, og når det bliver for stort.

Står jeg overfor nogen og taler, nævner jeg dem alle tre for at se hvilken der virker mest interessant for vedkommende, og så fortæller jeg om den vinkel.

Laver jeg markedsføring på SoMe vælger jeg et tema ad gangen. Mest fordi mit oplæg er statisk, og jeg kan ikke skifte kurs halvvejs. Næste gang jeg reklamerer for bogen kan jeg så altid tage et andet tema.

Så tænk din bog igennem. Læs den igennem hvis du allerede har skrevet den. Hvilke temaer er der til stede?



Hvor kommer din ide fra? Hvad vækkede den i dig?

Når man står og skal forklare sin bog kan man let komme til at sige: ”Fordi det var det jeg havde lyst til at skrive,” og det er såmænd også rigtigt nok. Men alle forfattere har (forhåbentlig) lyst til at skrive det de skriver.

Så grav dybere: Hvorfor havde du lyst til at skrive den historie? Hvad vækkede den i dig og hvor kommer den fra?

Måske skriver du om en hovedperson, der længes efter at se verden? Måske længes du selv efter det? Eller har set nyhederne og hørt om en masse unge, der længes, men ikke kan komme ud på grund af deres skole og så videre?

Måske handler din fantasy-historie om de samme temaer som mange af de unge går igennem? Eller måske er det noget personligt, noget almenmenneskeligt du har oplevet, som du mener andre kan få noget ud af at høre om?

Så overvej altid hvor dine historier stammer fra, for der har du et tema også, og en indgangsvinkel til at gøre din bog relevant i den offentlige debat.



Hvad kan din historie lære andre?

Og nu til sidste punkt.

Du har fundet ud af hvad dine temaer er. Du har også fundet ud af hvor din inspiration kom fra, og hvordan du kan bruge den til at tale om dine bøger.

Nu skal vi gøre din historie relevant.
Altså. Det er den jo i forvejen, ellers havde du ikke skrevet den. Men nu skal vi finde ud af hvordan vi fortæller andre, at den er relevant.


Andre vil gerne vide hvad de kan få ud af at læse din bog. ”En god historie” kan alle forfattere forhåbentlig sige, så den går ikke.

Men du kan fortælle dem hvad de kan lære af at læse din bog. Måske kan den skabe debat om hvordan man behandler psykisk syge i dag? Eller hvordan livet som pårørende til en syg er?
Eller måske er ens bog en historie om udlængsel, sat i et fantasy-univers, der gør det hele magisk og utroligt, men som stadig er med til at illustrere den magi unge mennesker oplever ved endelig at bryde ud af mønstret og komme ud for at se verden!

Pludselig vil ens bog mere. Noget den hele tiden har villet. Du er bare begyndt at sætte ord på det. Og læserne er begyndt at få øjnene op for hvad de kan få ud af at læse lige din bog i den store mængde.



Så hvordan gør du din bog relevant? Det glæder jeg mig til at følge.


God skrivelyst
Bjarke