søndag den 13. marts 2016

Skal du gå på forfatterskole?

Vækkede overskriften din interesse? Det var heldigt, for der er lige nu optag på Forfatterskolen for Børnelitteratur, så har du altid drømt om at gå på en forfatterskole, så er det måske nu du skal slå til?

Selvom at en forfatterskole ikke kan give dig nogen lovning på udgivelse, eller er den eneste rigtige måde at blive forfatter på, så vil jeg alligevel varmt anbefale dem.

Men man får det ud af dem, man selv gerne vil have.



Allerede før jeg kom ind på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2012, vidste jeg en god del om det tekniske aspekt af skrivehåndværket. Jeg havde skrevet en god håndfuld uudgivne romaner, en ganske pæn mængde udgivne noveller, og havde kørt Skrivekrampe.dk i mange år allerede.

Jeg søgte ikke ind på skolen for at lære om skrivehåndværkets teknik. Jeg søgte ind for at få et skub, for at finde ud af hvad det var jeg manglede, hvorfor jeg ikke endnu havde fået en roman antaget.
Og det fik jeg svar på.


Jeg kommer tit til at lyde som en af de der ny-religiøse typer, når jeg snakker om hvad jeg fik ud af skolen. Det er også okay. For det er en åbenbaring af en art.

Jeg lærte hvad det var jeg skrev, hvad jeg ville med mit forfatterskab, og jeg fik et helt fantastisk netværk af medstuderende, der alle havde helt andre grunde til at gå på skolen.

Det var de forskellige grunde, der gjorde os stærke. Vi lærte ikke kun af skolen, men også af hinanden. Vi ses stadigvæk og lærer fra hinanden, nu snart to år efter vi stoppede.


Vil du have del i alt det, så skal du søge ind. Uddannelsen koster nogle penge, men i forhold til hvad du lærer og får i forhold til viden og gratis bøger, så er de penge godt givet ud.

Deadline er tirsdag d. 12. april, og der er en skriftlig ansøgning, hvor der også skal laves en opgave. Dem kan du finde på hjemmesiden.

Det var den fedeste tid for mig, og det resulterede også i at min første roman City Surfer blev antaget og udkom. Man kan kun sige at jeg fik hvad jeg søgte.

Er det noget for dig? Du kan læse meget mere på hjemmesiden HER!


God skrivelyst
Bjarke