søndag den 6. marts 2016

Monster-workshop i Vanløse

Workshop-lokalet ét minut inden elev-invasion!
Blod og indvolde fløj gennem luften i sidste uge, hvor jeg underviste en række 5. klasser i at lave monstre og gyserhistorier på Vanløse Bibliotek.

Kurset holdt jeg sammen med Nicole Boyle Rødtnes, og det var monster-fedt (høhø). Da vi begge har to forskellige tilgange til monstre, valgte vi at dele klasserne op i to workshops, så vi først underviste sammen om formiddagen og så om eftermiddagen delte os i to. Den ene gruppe gik så med mig, hvor vi snakkede om gys og splat, og hvordan man gjorde tekster klamme og uhyggelige, og fik sat noget på spil.


Nicole underviste i de venlige monstre, og her med fokus også på de moderne romancer mellem monstre og mennesker, som vi bl.a. ser i historier som Twilight og hendes egen Elverskud-serie.

Børn er altid ufatteligt umiddelbare når det kommer til historiefortælling, måske fordi de ikke har fået ødelagt kreativiteten af den indre censor endnu. Derfor er det altid herligt at kunne læsse ny viden på dem, og se hvordan de tager den til sig og bruger den aktivt i de tilknyttede skriveøvelser.

Kurset på bibliotekets info-skærm.
På samme måde er det fedt at høre dem sidst på dagen bruge selv samme fagbegreber som man har læsset på dem, til at tale om hinandens tekster. Der er ikke noget bedre, end at se hvordan viden kan leges ind.

Samtidig fik vi også nogle ret fede diskussioner på banen, hvor vi bl.a. fik sat ord på hvorfor gigantiske monstre sjældent er rigtigt uhyggelige, og hvor vigtigt det var, at man kom helt tæt på hovedpersonens oplevelser. Og som en af eleverne sagde: Du kan ikke gøre det personligt når monstret er så stort at det ikke kan gå efter en, men kun kan smadre en by.
Det er dælme godt observeret.





Og så var det fedt, at jeg samtidig med at jeg underviste kunne vise illustrationer fra min næste bog, der også på en måde handler om at lave monstre.
Bogen hedder Jeg er Frankenstein, og illustrationerne er lavet af den fantastiske illustrator Nathascha Friis. Dem glæder jeg mig sindssygt meget til også at dele med jer her på bloggen!

Så det har været en helt fantastisk uge, og jeg glæder mig til at undervise mere her i 2016.


God skrivelyst
Bjarke