søndag den 14. januar 2018

3 gode grunde til ikke at gemme sine geniale ideer

Da Jeg er Frankenstein udkom var jeg virkelig glad. Selvfølgelig var jeg det.

Men jeg var faktisk også lidt frustreret.


Ikke på grund af forlaget, eller illustrator eller noget i den dur: De havde været fantastiske at arbejde med. Nej. Jeg var frustreret på grund af mig selv.


Jeg er Frankenstein var en ide jeg havde fået syv år forinden. Jeg havde bare ikke skrevet den. Jeg ville vente. Til jeg var bedre. Til jeg allerede var forfatter, til … Ja. Undskyldninger var der nok af.

Og det var det dummeste jeg nogensinde har gjort.




Du holder dig selv tilbage

Jeg er Frankenstein har egentlig ikke forandret sig synderligt siden jeg først fik ideen. Jeg fristes næsten til at sige at havde jeg skrevet den dengang, ville den have været sært identisk med hvordan den ser ud i dag. Selvfølgelig med nogle minimale ting, men ikke noget en redaktør ikke ville have kunnet hjælpe mig med.

Jeg har ikke et endeligt svar, for jeg har ikke en tidsmaskine. Men min hypotese er, at Jeg er Frankenstein, hvis jeg bare havde skrevet den lidt tidligere inden for de syv år, nok ville have banet vejen for mine udgivelser tidligere. Jeg skrev den bare ikke. Ideen var jo for god. Jeg ville vente. Tak for det, mig selv. Vi kunne have gjort det vi elsker, tidligere, hvis det ikke var for dig.
Så har du en ide, så skriv på den. Nu. I dag. Hold dig ikke tilbage.




Du stopper ikke med at få ideer

Penge taler man gerne om at skulle spare op. Så har man til pensionen eller en regnvejrsdag. Det er ikke det samme med ideer. Ideer kommer til en, det er en af vores kendetegn som forfattere. Der er ingen grund til at gemme dem til regnvejrsdage eller, som før nævnt, når vi er bedre.

De Dødes Cirkus udkom tidligere i år, og den er sådan en ide. Den er kun 5 år gammel, men stadigvæk. Jeg tænkte lidt som før, at den skulle gemmes til jeg var et rigtigt forfatternavn, og den altid kunne gavne til den tid.

Jeg er bare aldrig stoppet med at få ideer. Og imens lå De Dødes Cirkus bare og samlede støv. Indtil jeg faldt over den igen efter at have set en gyserfilm om klovne.
Så tænkte jeg at nu skulle det være.


Og sådan som den bog er blevet modtaget har jeg ikke fortrudt det. Men tænk hvis det havde været tidligere?



Ideen mister status

Ind til videre har det ikke haft andet end en personlig konsekvens. Min forfatterkarriere blev hele tiden udskudt fordi jeg gemte på mine ideer i stedet for at bruge dem. Det kan jeg leve med.
Det sidste punkt her er langt mere alvorligt. Ideer kan miste status.


Ideer er i en eller anden form et udtryk for den tid, de opstår i. Det er også derfor de kan minde om hinanden på kryds og tværs, og derfor at bestemte trends dukker op.

Det er bare træls hvis du bliver overhalet indenom. Jeg havde engang et manuskript til en slasher-gyser, der brugte de sociale medier og mobiltelefoner som et aspekt i det uhyggelige. Da jeg skrev den for 7-8 år siden fik jeg virkelig meget ros for dette – også selvom jeg ikke skrev godt nok til at den kunne blive udgivet.

Og jeg skulle selvfølgelig bare have gjort mig bedre, og skrevet den om så den blev bedre, det ved jeg godt nu. Men det gjorde jeg ikke, for jeg ville vente. Og havde i mellemtiden fået en masse nye ideer.
Men det betød også at der senere kom en lang række gysere, der gjorde præcis det samme. Bl.a. er jeg vild med at Netflix og MTV har lavet en tv-serie over SCREAM-filmene, der mere eller mindre bruger PRÆCIS de samme ideer jeg havde fået.


De har aldrig set mit manus. De har ikke stjålet det. Den slags er bare oppe i tiden. Og nu vil folk nok mest gå ud fra at jeg har bøffet det fra dem, end at jeg selv fandt på det for så mange år siden.


Så skriv dine ideer så snart de er klar til at blive skrevet. Nogle ideer SKAL ligge lidt. Men sørg for at de ligger fordi de skal vokse sig klar, og ikke på grund af at du har nykker.
Hvem ved, måske er det DET, der gør at du bliver udgivet?



God skrivelyst
Bjarke