mandag den 27. november 2017

Anmeldelse: Forfatteralmanakken 2018 - en fantastisk god ide

Aarhus Litteraturcenter har i samarbejde med Alice Aagaard samlet en masse Aarhusianske forfattere om at lave en forfatter-almanak for året 2018.

En almanak er en slags kalender, man kan slå op i for at se hvornår vigtige begivenheder ligger, samt man kan holde regnskab med sine mål og midler.

Da dette er en forfatter-almanak er det selvfølgelig litterære begivenheder og skrivemål man kan holde regnskab med!

De har i forbindelse med udgivelsen sendt mig et eksemplar til anmeldelse, og lad mig sige dette som det første: Den er fed, og det er en fantastisk god ide.



Ugentlige skrivemål

Bogen holder regnskab med dine skrivemål: Hvor mange sider, ord eller hvor lang tid har du skrevet hver dag, hver uge? Dem af jer, der deltager i NaNoWriMo ved hvor vigtigt det kan være! Og hvor meget man pludselig opdager man har skrevet.

Jeg har selv før brugt små notesbøger ved skrivebordet til det, men ideen om at have en dedikeret kalender til det er meget tiltalende. Det får en rar følelse af at være meget officielt – man skriver forfatteriet til regnskab i den store almanak.

Hver uges skrivemål er krydret med et lille citat, et råd eller en øvelse fra en etableret Aarhus-forfatter, og kan være med til at få en i gang på en grå mandag med helt tomme sider.



Grundlæggende viden
Der er artikler om forskellige vigtige dele af forfatter-livet. Hvordan virker berettermodeller?
Hvordan bruger man en scene-oversigt? Hvordan laver man et fængende følgebrev? Alt sammen viden, der findes flere steder, bl.a. her på Skrivekrampe.dk, men som også klæder almanakken rigtigt pænt som et udgangspunkt for begyndende forfattere.

Almanakken har enkelte mangler. Den har en oversigt over det danske, litterære landskab, hvor den bl.a. giver lister over forlag, kurser og skoler som kan være relevante for forfattere.
 
I forordet undskylder de også at listerne ikke er fuldstændige, og at man skal være velkommen til at sende opdateringer ind løbende. Det vil jeg varmt anbefale at man gør – for ideen om en almanak er så god, at vi alle kan hjælpe til for at gøre den bedre.

Forlagslisten er mangelfuld, og tager ikke rigtigt stilling til forlagene. Hvor er fx Tellerup henne? Eller Carlsen? (Deres overforlag Lindhardt og Ringhoff er nævnt, men hvad er forholdet mellem de to?) Hvilke forlag udgiver hvilke typer litteratur?

I den forstand er forlagslisten ikke særlig brugervenlig. Har man fx skrevet en YA-fantasyroman vil jeg ikke bare tage listen fra en ende af, da første forlag er Aarhus Universitetsforlag.



Hvor er mine bøger?

Forfatter-almanakken giver dig også redskaber til at kunne holde regnskab med flere forskellige beslægtede ting: lånte og udlånte bøger, bøger man gerne vil læse og så måske vigtigst:
 
Indsendte manuskripter og litterære kontakter.
 
Specielt den første er en rar ting at have i starten af sin karriere, hvor man bare kæmper for at få den første roman antaget. Jeg havde selv en lignende liste, som jeg udviklede selv hen ad vejen, men den her virker langt mere overskuelig!

Man kunne sige at den er meget kort, men det kan jo også bare betyde at den er meget optimistisk – så lang tid går der heller ikke før du bliver udgivet.

I hvert fald er det et godt og vigtigt element, som ingen ny forfatter bør være foruden!
 
 
 
 
Tag det med til næste år

Til forfatter-almanakken 2019 ser jeg frem til en mere researchet forlagsliste, der også tager stilling til genrer og målgruppe – så den kan blive lige så aktivt brugt som resten af indholdet!
På samme måde kunne ”læste bøger”-delen også sagtens rettes mod mere aktiv brug for forfattere. Evt. med noter til hvordan forfatter bruger sproget, karakterer og hvad man som forfatter selv vil kunne tage med i sin skrivning – indledningen opfordrer til det, og jeg vil mene at det er mere brugbart for en forfatter-almanak, end at kunne give stjerner.
 
Men jeg vil virkelig gerne se en almanak i 2019, for konceptet er der, og det er stærkt! 
 
 
 
Konklusion

Forfatter-almanakken egner sig måske mest til forfatter-spirer frem for etablerede forfattere. Men for begge parter er den hyggelig at have liggende, og jeg glæder mig da til denne nye flotte måde at holde styr på mit skriveri!

Mange af elementerne deri er kærkomne, men kræver at de bliver finpudset lidt, så de kan bruges mere optimalt af forfattere. Det tror jeg bestemt også på vil ske til 2019.

Og så er jeg også bevidst om at man ikke kan gøre alle glade, og at denne anmeldelse er skrevet ud fra min mening og mine oplevelser.

Der er mange forskellige måder at gå til forfatterlivet på, og tager man det i betragtning: Så er det her sgu et ret godt bud på en næsten-fuldendt forfatter-kalender.
Og jeg glæder mig helt klart til at bruge den til næste år!

God skrivelyst
Bjarke


----------------------------------------------------------------
Forfatteralmanakken 2018 er et anmeldereksemplar stillet til rådighed af Aarhus Litteraturcenter. Mange tak :)