søndag den 12. juni 2016

Sword & Sorcery på Fantasticon

I lørdags deltog jeg i et panel på fantasticon, som er en messe for de fantastiske genrer. Emnet for panel-debatten var Sword & Sorcery, og var samtidig en præsentation af den nye novelle-samling Mørke Guders Templer, hvor min egen novelle Dødedagene er med.

Ud over mig sad Christina Ebbesen, Lars Kramhøft og Flemming Rasch i panelet, der blev ledt af samlingens redaktører Henrik Harksen og Rasmus Wichmann.
Den sammensætning gav et ganske naturligt drive mellem forfatter-syn, genre-kendskab og almen nørderi, og der var bare en helt fantastisk stemning i den lille sal hvor det hele foregik.

Grunden til at jeg deltog i panelet er på grund af min store glæde ved netop Sword & Sorcery-genren. Modsat traditionel episk fantasy (som jeg godt ved er en forenkling), har S&S et større fokus på individet og the self-made man, som man ser bl.a. i Conan-historierne af Robert E. Howard.
Flemming Rasch kommenterede her at forfatteren Robert E. Howard var texaner og cowboy af natur, og det aspekt falder ganske godt i spænd med the self-made man, drømmen om som pioner at skabe sin egen fremtid.

Det er lige præcis det fokus, jeg elsker ved genren.

Som gammel rollespiller, er jeg vandt til at bruge den samme karakter i mange forskellige historier i dennes rejse fra level 1 til level 20, og det er den rejse S&S tager højde for.

Hvor Aragorn i Ringenes Herre har én stor erkendelse, der knytter sig til det store plot i historien, så har Conan flere små erkendelser, der følger ham på rejsen fra barbar til pirat og senere konge over et land.

Genren er også kendetegnet ved at den som udgangspunkt bestod af noveller om hovedpersonen, og ikke et stort plot med kampen mellem det gode og det onde.

Det gode og det onde er faktisk sjældent vigtigt, i hvert fald ikke for hovedpersonen, her er fokus på penge og eventyr, alt sammen i håbet om et bedre liv.

Dermed ikke sagt at S&S ikke kan tage vigtige emner op: Det hænder at Conan funderer over døden som et filosofisk aspekt, og på samme måde er Geralt of Rivia fra Witcher-serien ret velformuleret når det kommer til kongerigets situation.


Så er du til individets kamp for at være sin egen lykkes smed, er du til rå action, og kan godt lide at fordybe dig i en gruppe karakterer, uden at de skal være knyttet til et bestemt plot, så er Sword & Sorcery måske noget for dig?


God skrivelyst
Bjarke